dc.contributor.author | Pobojewska, Aldona | |
dc.date.accessioned | 2024-08-29T11:35:55Z | |
dc.date.available | 2024-08-29T11:35:55Z | |
dc.date.issued | 2024-08-20 | |
dc.identifier.issn | 1506-6541 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53070 | |
dc.description.abstract | In the text, I attempt to reflect on the current state of education in Poland and our (i.e. academic teachers’) role in the situation. Therefore, I explain how I understand what education is and what its tasks are, and then I sketch the image of Polish public education, noting its shortcomings and their consequences. Then I present the strategy that academic teachers should adopt in the current circumstances. I wonder which teaching methods are compatible: with the current conditions of education, and with classical and post-classical theories of cognition, knowledge and teaching (the latter is accepted by most of us). Finally, I propose the use of the “educational enclaves” strategy and characterize this endeavor. | en |
dc.description.abstract | W tekście podejmuję próbę namysłu nad obecnym stanem edukacji w Polsce i nad naszą (tj. nauczycieli akademickich) rolą w zaistniałej sytuacji. W związku z tym najpierw wyjaśniam, jak rozumiem, czym jest edukacja i jakie są jej zadania, a następnie szkicuję obraz polskiego szkolnictwa publicznego, konstatując jego mankamenty i ich konsekwencje. Następnie przechodzę do kwestii strategii działania, jaką w przedstawionych okolicznościach powinni przyjąć nauczyciele akademiccy. Zastanawiam się, które metody dydaktyczne współgrają: raz – z aktualnymi uwarunkowaniami edukacji, dwa – z klasyczną i z postklasycznymi teoriami poznania, wiedzy i nauczania (te drugie – jak się zdaje – przyjmuje większość z nas). Na koniec proponuję zastosowanie strategii „enklaw edukacyjnych” i charakteryzuję to przedsięwzięcie. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Zeszyty Wiejskie | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | condition of Polish education | en |
dc.subject | tasks of academic teachers | en |
dc.subject | educational constructivism | en |
dc.subject | enclaves of innovation | en |
dc.subject | kondycja polskiej edukacji | pl |
dc.subject | zadania nauczycieli akademickich | pl |
dc.subject | konstruktywizm edukacyjny | pl |
dc.subject | enklawy innowacyjności | pl |
dc.title | Kondycja polskiej edukacji i zadania nauczycieli akademickich | pl |
dc.title.alternative | Condition of Polish education and the tasks of academic teachers | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 419-436 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Filozofii Współczesnej | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4373 | |
dc.references | Bereska M. i in., Raport z badań. Projekt: pozwolić uczniom myśleć, Gniezno 2011. | pl |
dc.references | Drachal R., Celujący z głupoty, „Magazyn Gazety Wyborczej. Wolna Sobota”, 26 VI 2021. | pl |
dc.references | Foucault M., Hermeneutyka podmiotu, Warszawa 2012. | pl |
dc.references | Górecka J., Gorczyca I., O „bez-dialogach” polskiej szkoły, „Studia z Teorii Wychowania” 2018, t. 23. | pl |
dc.references | Klus-Stańska D., Konstruktywizm edukacyjny – niejednoznaczność, kontrowersje, dylematy, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2020, t. 51(4). | pl |
dc.references | Kwaśnica R., Prowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2014. | pl |
dc.references | Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju, „Studia Pedagogiczne” 1995, t. LXI. | pl |
dc.references | Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty – konteksty – podteksty, Kraków 2012. | pl |
dc.references | Kwieciński Z., Przedmowa, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2014. | pl |
dc.references | Nussbaum M., Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, Warszawa 2016. | pl |
dc.references | Okoń W., Edukacja, [w:] Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2012. | pl |
dc.references | Ortega y Gasset J., Bunt mas i inne pisma socjologiczne, Warszawa 1982. | pl |
dc.references | Pobojewska A., Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych – teoria i metodyka, Łódź 2019. | pl |
dc.references | Popper K., Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Warszawa 1992. | pl |
dc.references | Potoroczyn P., Matka Polka. Anne Appelbaum w rozmowie z Pawłem Potoroczynem, Warszawa 2020. | pl |
dc.references | Robinson K., Aronica L., Kreatywne szkoły – oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015. | pl |
dc.references | Rogers C.R., Sposób bycia, Poznań 2002. | pl |
dc.references | Rosenzweig F., Nowe myślenie. Kilka uwag ex post do Gwiazdy zbawienia, [w:] Filozofia dialogu, red. B. Baran, Kraków 1991. | pl |
dc.references | Dylak S., Nauczyciel konstruktywista w klasie szkolnej, http://regal.cen.uni.wroc.pl/annex/18ep_pdf/18ep_05_dylak.pdf | pl |
dc.references | Majcherczyk M., Rzeczywistość VUCA z perspektywy działów personalnych, https://www.houseofskills.pl/wpcontent/uploads/2016/03/Rzeczywisto%C5%9B%C4%87-VUCA-z-perspektywy-dzia%C5%82%C3%B3w-personalnych_03.2016.pdf | pl |
dc.contributor.authorEmail | aldona.pobojewska@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1506-6541.S2024.30 | |