dc.contributor.author | Pawłowska, Aneta | |
dc.date.accessioned | 2024-08-29T11:35:53Z | |
dc.date.available | 2024-08-29T11:35:53Z | |
dc.date.issued | 2024-08-20 | |
dc.identifier.issn | 1506-6541 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53065 | |
dc.description.abstract | The text is an analysis of the phenomenon of fascination with folklore and folk art in the interwar period in Poland. The examples cited relate to the context of inspiration of visual artists, in particular those associated with the Warsaw art association Pro Arte such as: Stanisław Masłowski (1853–1926), Henryk Piątkowski (1853–1923), Stefan Popowski (1870–1937), Józef Rapacki (1871–1929), Stanisław Straszkiewicz (1870–1925), Czesław Tański (1862–1942), Władysław Wankie (1860–1925), Marian Wawrzeniecki (1863–1943), Henryk Weyssenhoff (1859-1922), Teodor Ziomek (1874–1937). The group functioned between 1922 and 1932 in an environment similar to that of the Society for the Encouragement of Fine Arts Two themes in particular will be addressed: attachment to the native land (the concept of tellurism) as expressed in the landscape paintings of the group’s members and interest in stylised native folklore. | en |
dc.description.abstract | Tekst jest analizą zjawiska fascynacji ludowością i folklorem w okresie dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. Przywołane przykłady dotyczą kontekstu inspiracji twórców sztuk wizualnych, w szczególności związanych z warszawskim stowarzyszeniem artystycznym Pro Arte, takich jak: Stanisław Masłowski (1853–1926), Henryk Piątkowski (1853–1923), Stefan Popowski (1870–1937), Józef Rapacki (1871–1929), Stanisław Straszkiewicz (1870–1925), Czesław Tański (1862–1942), Władysław Wankie (1860–1925), Marian Wawrzeniecki (1863–1943), Henryk Weyssenhoff (1859–1922), Teodor Ziomek (1874–1937). Grupa funkcjonowała w latach 1922–1932 w środowisku zbliżonym do Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. W szczególności poruszone zostaną dwa wątki przywiązania do ziemi ojczystej (koncepcja telluryzmu), czego wyrazem jest malarstwo pejzażowe członków grupy oraz zainteresowanie stylizowanym rodzimym folklorem. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Zeszyty Wiejskie | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Pro Arte Association | en |
dc.subject | Polish painting | en |
dc.subject | folklore | en |
dc.subject | tellurism | en |
dc.subject | the interwar period | en |
dc.subject | Stowarzyszenie Pro Arte | pl |
dc.subject | malarstwo polskie | pl |
dc.subject | folklor | pl |
dc.subject | telluryzm | pl |
dc.subject | dwudziestolecie międzywojenne | pl |
dc.title | Telluryzm i folkloryzm w okresie dwudziestolecia międzywojennego na przykładzie warszawskiego stowarzyszenia malarzy Pro Arte | pl |
dc.title.alternative | Tellurism and folklore in the interwar period on the example of the Warsaw painters’ association Pro Arte | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 319-334 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Historii Malarstwa i Rzeźby | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4373 | |
dc.references | Amiel H.F., Z pamiętnika, Warszawa 1901. | pl |
dc.references | Bańkowska M., Selected peasant issues of the 1930s in the opinions of Warsaw literary magazine columnists (Wiadomości Literackie, Prosto z Mostu, and Pion), „Zeszyty Wiejskie” 2023, nr 29. | pl |
dc.references | Burszta J., Kultura ludowa – kultura narodowa, Warszawa 1974. | pl |
dc.references | Cękalska-Zborowska H., Wieś w malarstwie i rysunku naszych artystów, Warszawa 1974. | pl |
dc.references | Горелов М.И., Станислав Юлианович Жуковский, Москва 1982. | pl |
dc.references | Jackowski A., Polska sztuka ludowa, Warszawa 2007. | pl |
dc.references | Jellenta C., Wykłady naukowe. Kurs samokształceniowy – „Przegląd Pedagogiczny” 1895, nr 7. | pl |
dc.references | Juchcińska-Giłka K., Dzieciństwo na wsi polskiej w okresie Drugiej Rzeczypospolitej w świetle źródeł pamiętnikarskich, „Przegląd Pedagogiczny” 2012, nr 1. | pl |
dc.references | Juszczak W., Fakty i wyobraźnia, Warszawa 1979. | pl |
dc.references | Klekot E., Współczesna sztuka ludowa z perspektywy krytyki postkolonialnej, „Kultura Współczesna” 2014, nr 1. | pl |
dc.references | Luba I., Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudziestolecia międzywojennego, Warszawa 2004. | pl |
dc.references | Malinowski J., Imitacje świata: o polskim malarstwie i krytyce artystycznej drugiej połowy XIX wieku, Kraków 1987. | pl |
dc.references | Masłowski M., Stanisław Masłowski. Materiały do życiorysu i twórczości, Wrocław 1957. | pl |
dc.references | Okoń W., Alegorie narodowe. Studia z dziejów sztuki polskiej XIX wieku, Wrocław 1992. | pl |
dc.references | Pawłowska A., Henryk Weyssenhoff (1859–1922). Zapomniany bard Białorusi, Warszawa 2006. | pl |
dc.references | Pawłowska A., Pro Arte. Monografia grupy warszawskich artystów (1922–1932), Warszawa 2006. | pl |
dc.references | Pranke B., Nurt chłopomanii w twórczości Stanisława Radziejowskiego, Ludwika Stasiaka, Włodzimierza Tetmajera, Wincentego Wodzinowskiego i Kacpra Żelechowskiego, Warszawa 2003. | pl |
dc.references | Rzepczyński S., Ja – dom – świat. O geopodmiotowości Norwida, [w:] Georomantyzm. Literatura – miejsce – środowisko, red. E. Dąbrowicz et al., Białystok 2015. | pl |
dc.references | Stomma L., Antropologia kultury wsi polskiej XIX w., Warszawa 1986. | pl |
dc.references | Szreniawa-Rzecki S., O życiu i sztuce Wojtkiewicza, „Museion” 1911, z. 4. | pl |
dc.references | „Tygodnik Ilustrowany” 1902, nr 21. | pl |
dc.references | Warchałowski J., Polska sztuka dekoracyjna, Warszawa–Kraków 1928. | pl |
dc.references | Witkiewicz S., Aleksander Gierymski, Warszawa–Lwów 1903. | pl |
dc.references | Wyka K., Inspiracje folklorystyczne w sztuce polskiej. Na przykładzie twórczości Jacka Malczewskiego, [w:] Z zagadnień twórczości ludowej. Studia folklorystyczne, red. R. Górski, J. Krzyżanowski, Wrocław 1972. | pl |
dc.references | Chmielewska A., Przyszłość sztuki w społeczeństwie masowym: poglądy i działalność Władysława Skoczylasa, https://rcin.org.pl/Content/65871/PDF/WA303_85047_9357-Metamorfozy-4_Chmielewska.pdf | pl |
dc.references | Jak sztuka użytkowa łączyła Polaków, http://www.polskieradio.pl/8/402/Artykul/941975,Jak-sztuka-uzytkowa-laczyla-Polakow | pl |
dc.references | Kamińska P., Zapomniany poeta. Władysław Wankie, https://niezlasztuka.net/o-sztuce/zapomniany-poeta-wladyslaw-wankie/ | pl |
dc.references | Kochanowski J., Pieśń świętojańska o Sobótce, https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/piesn-swietojanska-o-sobotce.html | pl |
dc.references | Kossowska I., Władysław Skoczylas, https://culture.pl/pl/tworca/wladyslaw-skoczylas | pl |
dc.references | Pamiętniki chłopów: nr 1–51, Warszawa 1935, https://pbc.gda.pl/dlibra/publication/72508/edition/65800/content | pl |
dc.references | Telluryczny, https://sjp.pwn.pl/slowniki/telluryczny.html | pl |
dc.contributor.authorEmail | aneta.pawlowska@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1506-6541.S2024.25 | |