Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSikora, Sławomir
dc.date.accessioned2024-08-29T11:35:51Z
dc.date.available2024-08-29T11:35:51Z
dc.date.issued2024-08-20
dc.identifier.issn1506-6541
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53057
dc.description.abstractThe title of Adam Sikora’s film refers to one of the most important Catholic holidays. Lipiny (Silesia, near Katowice), where it was filmed, is famous for the colorful and spectacular procession that takes place on Corpus Christi day. However, the film focuses more on the idiom of everyday life, life in a place where extreme poverty has emerged as a result of industrial transformation. The author claims Sikora’s film is close to an ethnographic documentary, and while it shows poverty, it does not exoticize it. It portrays the harsh reality, but at the same time agency, ways of “coping with” and solidarity in a difficult situation. The author claims that the strength of the film lays not only in “meanings” (“thick description”), but also “thin description”, often ignored by anthropologists, what referring to Eelco Runia and Hans Ulrich Gumbrecht could also be called “presence” . Thanks to the depiction of mise-en-scène, many “stowaways” – Runia’s term, who advocates greater metonymicity of descriptions – appear in the film. The author thus argues with Jill Godmilow, who stipulates a break with traditional documentary (Kill the Documentary as We Know It).en
dc.description.abstractTytuł filmu Adama Sikory odsyła do jednego z najważniejszych świąt katolickich. Lipiny (Śląsk, nieopodal Katowic), gdzie został nakręcony, słyną z barwnej i spektakularnej procesji, która odbywa się w Boże Ciało. Jednak film koncentruje się raczej na idiomie życia codziennego, życiu w miejscu, gdzie na skutek transformacji przemysłowej wiele rodzin i osób dotknęła skrajna bieda. Autor zauważa, że film Sikory jest bliski dokumentowi etnograficznemu: pokazuje biedę, ale nie egzotyzuje. Pokazuje trudną rzeczywistość, ale jednocześnie sprawczość, sposoby „radzenia sobie” i solidarność w trudnej sytuacji. Siłą filmu jest nie tylko nacisk na „znaczenia” („opis gęsty”), ale również na – ignorowany często przez antropologów – „opis rzadki”: to, co można by też za Eelco Runią i Hansem Ulrichem Gumbrechtem nazwać „obecnością”. Dzięki ukazaniu mise-en-scène w filmie pojawia się wielu „pasażerów na gapę” – wyrażenie Runii, który postuluje większą metonimiczność opisów. W swoim wywodzie na temat filmu Sikory autor polemizuje z twierdzeniem Jill Godmilow postulującej zerwanie z tradycyjnym dokumentem (Kill the Documentary as We Know It).pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Wiejskiepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpovertyen
dc.subjectCorpus Christien
dc.subjectfilmen
dc.subjectLipinyen
dc.subjectpresenceen
dc.subjectSilesiaen
dc.subjecteveryday lifeen
dc.subjectanthropologyen
dc.subjectbiedapl
dc.subjectBoże Ciałopl
dc.subjectfilmpl
dc.subjectLipinypl
dc.subjectobecnośćpl
dc.subjectŚląskpl
dc.subjectżycie codziennepl
dc.subjectantropologiapl
dc.titleBoże Ciało Adama Sikory albo okruchy śląskiego życiapl
dc.title.alternativeAdam Sikora’s Corpus Christi or things of Silesian lifeen
dc.typeArticle
dc.page.number201-214
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce, Zakład Teorii i Badań Współczesnych Praktyk Kulturowychpl
dc.identifier.eissn2657-4373
dc.referencesBrekhus W.H., Galliher J.F., Gubrium J.F., The Need for Thin Description, „Qualitative Inquiry” 2005, nr 11(6).pl
dc.referencesClifford J., Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000.pl
dc.referencesDouglas M., Czystość i zmaza. Analiza pojęć nieczystości i tabu, Warszawa 2007.pl
dc.referencesFelski R., Doing Time. Feminist Theory and Postmodern Culture, New York 2000.pl
dc.referencesFreedberg D., Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005.pl
dc.referencesGeertz C., Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2003.pl
dc.referencesGerlich M.G., „My prawdziwi Górnoślązacy...”. Studium etnologiczne, Warszawa 2010.pl
dc.referencesGodmilow J., Kill the Documentary as We Know It, „Journal of Film and Video” 2002, nr 54(2/3).pl
dc.referencesGumbrecht H.U., Produkcja obecności: czego znaczenie nie może przekazać, Poznań 2016.pl
dc.referencesKaufmann J.-C., Identity and the New Nationalist Pronouncements, „International Review of Social Research” 2011, nr 1(2).pl
dc.referencesKopytoff I., Kulturowa biografia rzeczy: utowarowienie jako proces, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2003.pl
dc.referencesMitchel W.J.T., Czego chcą obrazy? Pragnienie przedstawień, życie i miłość obrazów, Warszawa 2015.pl
dc.referencesPiecha-van Schagen B., Wprowadzenie do projektu, [w:] Narracje górnicze z terenu Zabrza: kopalnia to je do mie wszystko, red. B. Linek, Zabrze 2016.pl
dc.referencesPilch J., Dziennik, Warszawa 2012.pl
dc.referencesRokita Z., Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku, Wołowiec 2020.pl
dc.referencesRosaldo R., Culture and Truth. The Remaking of Social Analysis, Boston 1993.pl
dc.referencesRuby J., Picturing Culture. Explorations of Film and Anthropology, Chicago – London 2000.pl
dc.referencesRunia E., Obecność, [w:] Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, red. E. Domańska, Poznań 2010.pl
dc.referencesSikora S., Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Izabelin 2004.pl
dc.referencesSławek T., Tożsamość i wspólnota, [w:] Dynamika śląskiej tożsamości, red. J. Janeczek, M.S. Szczepański, Katowice 2006.pl
dc.referencesSontag S., O fotografii, Warszawa 1986.pl
dc.referencesWódz K., Szpoczek-Sało M., Świętochłowickie Lipiny – enklawa biedy czy „miejska wioska”?, [w:] Peryferie społeczne w teorii i badaniach empirycznych, red. K. Wódz, D. Nowalska-Kapuścik, G. Liborm, Katowice 2016.pl
dc.referencesBudo A., Śląsk oczami Tomasza Tomaszewskiego, „National Geographic”, 21 X 2009, https://www.national-geographic.pl/artykul/slask-oczami-tomasza-tomaszewskiegopl
dc.referencesMakowski J., Śląsk się Bogu nie udał. Górnoślązacy brzydzą się gejami, przezywają lesbijki, a przyrodę traktują jak Rosjanie. Rozmowa z prof. Zbigniewem Kadłubkiem, „Gazeta Wyborcza. Katowice”, 2 VI 2017, https://katowice.wyborcza.pl/katowice/7,35063,21899324,slask-sie-bogu-nie-udal-gornoslazacy-brzydza-sie-gejami-przezywaja.htmlpl
dc.referenceshttps://silesiasa.pl/historiapl
dc.referenceshttps://swiony.pl/p,s,historia_dzielnicy_lipiny.htmlpl
dc.referencesBoże Ciało (2005), reż. A. Sikora.pl
dc.referencesNanook of the North (1922), reż. R. Flaherty.pl
dc.contributor.authorEmailslawomir.sikora@uw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1506-6541.S2024.17


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0