Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNiedźwiedź, Anna
dc.date.accessioned2024-08-29T11:35:51Z
dc.date.available2024-08-29T11:35:51Z
dc.date.issued2024-08-20
dc.identifier.issn1506-6541
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53055
dc.description.abstractIn the article I discuss selected examples from the history of the use of images in ethnographic practice and anthropological discourse. I focus on the non-obvious, ambiguous nature of the image, the production of which can be considered a form of participation in culture and in a specific ethnographic situation. I particularly focus on imaging and photography in the African colonial context, recalling, among others, the activities of Kazimierz Zagórski. I also discuss examples of the visual work of Edward S. Curtis and Robert Flaherty in North America. The history of ethnographic visuality reflects well the changing anthropological paradigms. Seen today, the images which are the result of ethnographic visual practices from the colonial era, emphasize the creative and unstable nature of the image.en
dc.description.abstractW artykule omawiam wybrane przykłady z historii użycia obrazów w praktyce etnograficznej i w antropologicznym dyskursie. Skupiam się na nieoczywistej, wieloznacznej naturze obrazu, którego wytwarzanie można uznać za formę uczestnictwa w kulturze i konkretnej etnograficznej sytuacji. W sposób szczególny skupiam się na obrazowaniu i wykonywaniu fotografii w kontekście kolonialnym w Afryce, przywołując między innymi działalność Kazimierza Zagórskiego. Omawiam również przykłady twórczości wizualnej Edwarda S. Curtisa i Roberta Flaherty’ego w Ameryce Północnej. Historia wizualności etnograficznej dobrze oddaje zmieniające się paradygmaty antropologii. Dziś oglądane obrazy, będące wynikiem etnograficznych praktyk wizualnych doby kolonialnej, podkreślają kreacyjną oraz niestabilną naturę obrazu.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Wiejskiepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectvisual anthropologyen
dc.subjectphotographyen
dc.subjectAfricaen
dc.subjectethnographic imageen
dc.subjectantropologia wizualnapl
dc.subjectfotografiapl
dc.subjectAfrykapl
dc.subjectobraz etnograficznypl
dc.titleUczestnictwo poprzez obrazowanie? Z historii wizualności w praktyce etnograficznejpl
dc.title.alternativeParticipation through image making? On the history of visuality in ethnographic practiceen
dc.typeArticle
dc.page.number173-185
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Historyczny, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowejpl
dc.identifier.eissn2657-4373
dc.referencesBentkowski A., Ostatni aborygeni Europy, „op.cit. Maszyna Interpretacyjna. Pismo Kulturalno-Społeczne” 2005, nr 5.pl
dc.referencesBurton J.W., Thompson C.W., Nanook and the Kirwinians: Deception, authenticity, and the birth of modern ethnographic representation, „Film History” 2002, R. XIV.pl
dc.referencesEgan S., ‘Yet in a Primitive Condition’: Edward S. Curtis’s North American Indian, „American Art” 2006, t. 20, nr 3.pl
dc.referencesGidley M., Pictorialist Elements in Edward S. Curtis’s Photographic Representation of American Indians, „The Yearbook of English Studies” 1994, t. 24.pl
dc.referencesGrimshaw A., The Ethnographer’s Eye: Ways of Seeing in Modern Anthropology, Cambridge–New York 2001.pl
dc.referencesGrimshaw A., The Eye in the Door: Anthropology, Film and the Exploration of Interior Space, [w:] Rethinking Visual Anthropology, red. M. Banks, H. Morphy, New Haven–London 1997.pl
dc.referencesGrąbczewska M.M., W krainie młodych boginek, „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2014, R. VII.pl
dc.referencesGrzesiewicz-Sałacińska M., Afryka utrwalona, Tom II. Karty pocztowe Kazimierza Zagórskiego z kolekcji Witolda Grzesiewicza, Warszawa 2009.pl
dc.referencesMarien M.W., Photography: A Cultural History, London 2006.pl
dc.referencesMarks D., Ethnography and Ethnographic Film: From Flaherty to Asch and After, „American Anthropologist. New Series” 1995, nr 2.pl
dc.referencesMacDougall D., The Corporeal Image: Film, Ethnography, and the Senses, Princeton–Oxford 2006.pl
dc.referencesNiedźwiedź A., Afrykański strój, europejskie tkaniny i katolicka moda w Ghanie, [w:] Wymiary antropologicznego poznawania Afryki. Szkice z badań ostatnich, red. M. Ząbek, Warszawa 2022.pl
dc.referencesNowicki W., Dno oka. Eseje o fotografii, Wołowiec 2010.pl
dc.referencesPinney Ch., Photography and Anthropology, London 2011.pl
dc.referencesRovine V.L., Afican Fashion, Global Style: Histories, Innovations, and Ideas You Can Wear, Bloomington–Indianapolis 2015.pl
dc.referencesSchneider J., The Topography of the Early History of African Photography, „History of Photography” 2010, t. 34(2).pl
dc.referencesSikora S., Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii, Warszawa 2012.pl
dc.referencesSontag S., O fotografii, Kraków 2009.pl
dc.referencesStanisławska O., Zobaczyć Afrykę, to być oślepionym, „Tygodnik Powszechny”, 18 X 2005, nr 42.pl
dc.referencesVokes R., Newbury D., Photography and African Futures. Editorial, „Visual Studies” 2018, t. 33, nr 1.pl
dc.referencesWieczorkiewicz A., Czarna kobieta na białym tle – dyptyk biograficzny, Kraków 2013.pl
dc.referencesZeller J., Weiße Blicke – Schwarze Körper. Afrikaner im Spiegel westlicher Alltagskultur. Bilder aus der Sammlugn Peter Weiss, Erfurt 2010.pl
dc.referencesComing to Light (2000), reż. A. Makepeace.pl
dc.referencesCzarna Wenus (2010), reż. A. Kechiche.pl
dc.referencesNanook of the North (1922), reż. R. Flaherty.pl
dc.contributor.authorEmaila.niedzwiedz@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1506-6541.S2024.15


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0