dc.contributor.author | Łarionow, Dominika | |
dc.date.accessioned | 2024-08-29T11:35:50Z | |
dc.date.available | 2024-08-29T11:35:50Z | |
dc.date.issued | 2024-08-20 | |
dc.identifier.issn | 1506-6541 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53054 | |
dc.description.abstract | The article discusses the concept of liminality, which the author understands to have migrated over the last hundred years from the science of folklore, which was originally folkloristics, to ethnology, cultural anthropology, performance studies and art criticism. This migration began in 1909 with the first edition of Arnold van Gennep’s book Rites of Passage. The concept embedded in the study of popular culture was revisited in the second half of the 20th century by Victor Turner, redefining it in the face of new cultural phenomena. The term thus modernised was then appropriated by the dynamically developing performatics of the new millennium. This process has been described by Jon McKenzie. In contrast, artists and cultural scholars in recent times have used the term in a variety of ways, from its ordinariness associated with the word threshold (Maria Stangret-Kantor), to a catch-all term used to describe the crises, the transformations in art perceived by art critics at the end of the 20th century (Stuart Morgan). The conclusion of the article suggests that the concept of liminality will continue to migrate and to redefine itself in the face of new methodologies and phenomena occurring in science and in art. | en |
dc.description.abstract | Artykuł omawia pojęcie liminalności, które w rozumieniu autorki przez ostatnie sto lat dokonało migracji z nauki o ludowości, jaką pierwotnie była folklorystyka, do etnologii, antropologii kultury, performatyki, a także krytyki artystycznej. Ta wędrówka rozpoczęła się w 1909 r. od pierwszego wydania książki Arnolda van Gennepa Obrzędy przejścia. Do pojęcia osadzonego w badaniach kultury ludowej powrócił w 2. połowie XX w. Victor Turner, dokonując jego redefinicji wobec nowych zjawisk kulturowych. Termin tak uwspółcześniony został następnie zawłaszczony przez dynamicznie rozwijaną w nowym millenium performatykę. Proces ten opisał Jon McKenzie. Natomiast artyści i badacze kultury w ostatnim okresie posługiwali się terminem w różny sposób: od rozumienia go w kategoriach „progu” (Maria Stangret-Kantor), do słowa wytrychu w kontekście kryzysów, przemian w sztuce, które dostrzegła krytyka artystyczna w końcu XX w. (Stuart Morgan). Konkluzja artykułu sugeruje, że pojęcie liminalności nadal będzie migrować w kierunku redefinicji wobec nowych metodologii i zjawisk zachodzących w nauce i sztuce. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Zeszyty Wiejskie | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | liminality | en |
dc.subject | ethnology | en |
dc.subject | art | en |
dc.subject | art criticism | en |
dc.subject | liminalność | pl |
dc.subject | etnologia | pl |
dc.subject | sztuka | pl |
dc.subject | krytyka artystyczna | pl |
dc.title | Wędrujące pojęcia. Liminalność, czyli pomiędzy antropologią kultury, performatyką a sztuką | pl |
dc.title.alternative | Wandering concepts. Liminality, or between cultural anthropology, performance studies and art | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 157-172 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Historii Malarstwa i Rzeźby | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4373 | |
dc.references | Bal M., Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, Warszawa 2012. | pl |
dc.references | Gennep (van) A., Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Warszawa 2006. | pl |
dc.references | Greenblatt S., Liminal States and Transformations, [w:] Rites of Passage. Art of the End of Century, red. S. Morgan, F. Morris, London 1995. | pl |
dc.references | Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, Kraków 2008. | pl |
dc.references | Kosiński D., Performatyka. W(y)prowadzenia, Kraków 2016. | pl |
dc.references | Kristeva J., Of Word and Flesh. An Interview with Julia Kristeva by Charles Penwarden, [w:] Rites of Passage. Art of the End of Century, red. S. Morgan, F. Morris, London 1995. | pl |
dc.references | Kubikowski T., Amerykańska eksplozja, „Didaskalia” 2001, nr 46. | pl |
dc.references | McKenzie J., Performuj albo… Od dyscypliny do performansu, Kraków 2011. | pl |
dc.references | Nowina-Sroczyńska E., Przezroczyste ramiona ojca. Studium etnologiczne o magicznych dzieciach, Łódź 1997. | pl |
dc.references | Quasha G., Liminal Performance: Gary Hill in Conversation with George Quasha and Charles Stein, „PAJ (Performing Arts Journal)” 1998, nr 58. | pl |
dc.references | Schechner R., Performatyka. Wstęp, Wrocław 2006. | pl |
dc.references | Stangret-Kantor M., Malując progi, Kraków 2016. | pl |
dc.references | Tokarska-Bakir J., Przemiany, [w:] A. van Gennep, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Warszawa 2006. | pl |
dc.references | Tokarska-Bakir J., W winnicy rytuału, [w:] V. Turner, Proces rytualny, Warszawa 2010. | pl |
dc.references | Turner V., Proces rytualny, Warszawa 2010. | pl |
dc.contributor.authorEmail | dominika.larionow@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1506-6541.S2024.14 | |