dc.contributor.author | Latocha, Sebastian | |
dc.date.accessioned | 2024-08-29T11:35:47Z | |
dc.date.available | 2024-08-29T11:35:47Z | |
dc.date.issued | 2024-08-20 | |
dc.identifier.issn | 1506-6541 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53042 | |
dc.description.abstract | The crisis of the university is the key word of the contemporary debate on the condition of the academic world. The aim of this article is to assess the master – disciple relationship (in the context of the organization of academic life, and the development of science) on the example of Professor Ewa Nowina-Sroczyńska. In the mode of intimate ethnography, the author – her student – analyzes the influence of Professor Ewa Nowina-Sroczyńska on the development of the anthropological imagination of her students, and the original anthropological trend with her authorial signature. Thus, the article contributes to delineating the conceptual boundary of the anthropological school of Professor Ewa Nowina-Sroczyńska, which the author of the text calls metaxy-anthropology, inspired by Olga Tokarczuk’s essay. The article introduces the concept of the mother’s transparent arms as a (1) travesty of the title of the Professor’s book, (2) a metaphor for her original approach to anthropology, and (3) her own motherly attitude towards her students – strict but tender. The author assumes that the role of the master (his/her transparent arms) is necessary for a present university. | en |
dc.description.abstract | „Kryzys uniwersytetu” to słowo klucz współczesnej debaty o kondycji świata akademickiego. Celem niniejszego artykułu jest ocena relacji mistrz – uczeń (w kontekście organizacji życia akademickiego i rozwoju nauki) na przykładzie sylwetki Profesor Ewy Nowina-Sroczyńskiej. W trybie etnografii intymnej autor – Jej uczeń – analizuje wpływ swojej Mistrzyni na rozwój wyobraźni antropologicznej Jej uczniów i uczennic oraz oryginalnej wizji antropologii z Jej sygnaturą autorską. Tym samym artykuł stanowi przyczynek do wytyczenia koncepcyjnej granicy „antropologicznej szkoły Profesor Ewy Nowina-Sroczyńskiej”, którą autor tekstu nazywa metaksy-antropologią, inspirując się esejem Olgi Tokarczuk. W artykule pojawia się koncepcja przezroczystych ramion matki jako trawestacja tytułu książki Mistrzyni, nawiązanie do Jej „matczynego” stosunku do uczniów i uczennic (stanowczość i czułość) oraz metafora Jej udziału w kreacji oryginalnego podejścia do antropologii. Autor artykułu zakłada, że rola mistrza (jego „przezroczystych ramion”) jest potrzebna współczesnemu uniwersytetowi. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Zeszyty Wiejskie | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | master-disciple relationship | en |
dc.subject | crisis of the university | en |
dc.subject | academic life | en |
dc.subject | Ewa Nowina-Sroczyńska | en |
dc.subject | transgression | en |
dc.subject | anthropology beyond anthropology | en |
dc.subject | metaxy-anthropology | en |
dc.subject | relacja mistrz – uczeń | pl |
dc.subject | kryzys uniwersytetu | pl |
dc.subject | życie akademickie | pl |
dc.subject | Ewa Nowina-Sroczyńska | pl |
dc.subject | transgresja | pl |
dc.subject | antropologia poza antropologią | pl |
dc.subject | metaksy-antropologia | pl |
dc.title | Najlepsze wyjście wiedzie zawsze na wskroś. Metaksy-antropologia Ewy Nowina-Sroczyńskiej | pl |
dc.title.alternative | The best way out is always through. Metaxy-anthropology of Ewa Nowina-Sroczyńska | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 47-60 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Zakład Antropologii Kulturowej | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4373 | |
dc.references | Etnograficzne Archiwum im. Bronisławy Kopczyńskiej-Jaworskiej w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego, Autoreferat Ewy Nowina-Sroczyńskiej – załącznik do wniosku o przeprowadzenie postępowania w sprawie nadanie tytułu profesora | pl |
dc.references | Schulz B., Bruno Schulz do St. I. Witkiewicza, „Tygodnik Ilustrowany”, 28 IV 1935, nr 17. | pl |
dc.references | Awriencew A., Symbol, „Polska Sztuka Ludowa” 1988, nr 3. | pl |
dc.references | Barthes R., Wykład, „Teksty. Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja” 1979, nr 5(47). | pl |
dc.references | Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Warszawa 2005. | pl |
dc.references | Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2004. | pl |
dc.references | Brodski J., Pochwała nudy, oprac. S. Barańczak, Kraków 1996. | pl |
dc.references | Cierzniewska R., Mistrz „jakikolwiek”: „Nie chcę być opiekunem naukowym!” Rzecz o reformach szkolnictwa wyższego w Polsce, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8). | pl |
dc.references | Eco U., Dzieło otwarte, Warszawa 2008. | pl |
dc.references | Garapich, M.P., Etnografia intymna, „Czas Kultury” 2023, nr 3(29). | pl |
dc.references | Geertz C., A Strange Romance: Anthropology and Literature, „Profession” 2003, nr 1. | pl |
dc.references | Heller M., Jak być uczonym, Kraków 2009. | pl |
dc.references | Hemka A., Olędzki J., Wrażliwość mirakularna, „Polska Sztuka Ludowa” 1990, nr 1. | pl |
dc.references | Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004. | pl |
dc.references | Jasiewicz Z., Etnologia polska. Między etnografią a antropologią kulturową, „Nauka” 2006, nr 2. | pl |
dc.references | Kola A.F., How Should One Write about Masters?, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8). | pl |
dc.references | Kundera M., Życie jest gdzie indziej, Warszawa 1991. | pl |
dc.references | Leszniewski T., O potrzebie mistrza w świecie nauki, czyli refleksja nad zmieniającą się relacją uczeń – mistrz, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8). | pl |
dc.references | Lévi-Strauss C., Spojrzenie z oddali, Warszawa 1993. | pl |
dc.references | Lyotard J.-F., Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Warszawa 1997. | pl |
dc.references | Łebkowska A., Antropologia i literatura – „dziwny romans”. Zwroty i przemiany, „Teksty Drugie” 2023, nr 3. | pl |
dc.references | Myśliwski W., W środku jesteśmy baśnią. Mowy i rozmowy, Kraków 2022. | pl |
dc.references | Nowina-Sroczyńska E., Kultura podhalańska jako doświadczenie osobiste. Koncepcja formy sylwicznej, Łódź 2018. | pl |
dc.references | Nowina-Sroczyńska E., Mistrzowie ostentacyjnych transgresji. Łódź Kaliska z antropologiem w tle, Łódź 2018. | pl |
dc.references | Nowina-Sroczyńska E., Przezroczyste ramiona ojca. Etnologiczne studium o magicznych dzieciach, Łódź 1997. | pl |
dc.references | Nycz R., O co chodzi w antropologii literatury i dlaczego to jest ważne dla wszystkich uprawiających badania literackie. Perspektywa subiektywna, „Teksty Drugie” 2023, nr 3. | pl |
dc.references | Piasek W., Relacja mistrz – uczeń w nauce współczesnej – kontekst kulturowy, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8). | pl |
dc.references | Sarbiewska J., Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga, Gdańsk 2014. | pl |
dc.references | Schulz B., Republika marzeń, Warszawa 1993. | pl |
dc.references | Skarga B., Mistrz i mag, „Teksty” 1977, nr 31(1). | pl |
dc.references | Tokarczuk O., Czuły narrator, Kraków 2020. | pl |
dc.references | Wagner I., Sprzężenie karier. Konstrukcja karier w środowiskach artystycznych i intelektualnych, „Przegląd Badań Jakościowych” 2005, nr 1(1). | pl |
dc.references | Waterston A., Rylko-Bauer B., Etnografia intymna – łączenie opowieści, pamięci i historii, „Czas Kultury” 2023, nr 3(29). | pl |
dc.references | Žižek S., Patrząc z ukosa. Wprowadzenie do Jacques’a Lacana przez kulturę popularną, Warszawa 2018. | pl |
dc.contributor.authorEmail | sebastian.latocha@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1506-6541.S2024.02 | |