Rozpatrywanie petycji przez Sejm a zasada dyskontynuacji prac parlamentu
Abstract
Unormowania odnoszące się do problemu obowiązywania zasady dyskontynuacji prac parlamentu w przypadku postępowania w sprawie rozpatrzenia petycji w Sejmie niewątpliwie uwzględniają potrzebę ochrony wartości leżących u podstaw tej zasady. Ustanowienie wyjątku od zasady dyskontynuacji prac parlamentarnych w zakresie projektów ustaw przedłożonych do laski marszałkowskiej przez Komisję do Spraw Petycji Sejmu poprzedniej kadencji przeczyłoby istocie tej zasady, która w pierwszej kolejności służy uwolnieniu nowego parlamentu od konieczności rozpatrywania inicjatyw zgłoszonych w poprzednim układzie politycznym. Wydaje się, że mając na celu ochronę podmiotu wnoszącego petycję, warto rozważyć rozwiązanie, zgodnie z którym to Komisja do Spraw Petycji Sejmu nowej kadencji dokonuje przeglądu projektów wniesionych przez tę komisję w poprzedniej kadencji i decyduje o ponownym wniesieniu wybranych (bądź wszystkich) projektów. Rozwiązanie to pozwoli bowiem wyważyć z jednej strony ochronę praw autora petycji, z drugiej zaś ochronę wartości, którym służy zasada dyskontynuacji prac parlamentarnych. Za wprowadzeniem takiej zmiany przemawiają także względy ekonomiki postępowania sejmowego, gdyż ograniczy ona zjawisko ponownego kierowania petycji do Sejmu w tych samych sprawach i pozwoli skorzystać z efektu prac Komisji do Spraw Petycji Sejmu poprzedniej kadencji.
Collections