dc.contributor.author | Kubuj, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2024-06-11T14:48:04Z | |
dc.date.available | 2024-06-11T14:48:04Z | |
dc.date.issued | 2023-12-30 | |
dc.identifier.citation | Kubuj K., Czy młodzi mogliby więcej? Obszary obywatelskiego zaangażowania w demokrację/i, [w:] Zagadnienia prawa konstytucyjnego: Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Krzysztofowi Skotnickiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin. Tom 1, Domańska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 167-178, https://doi.org/10.18778/8331-189-0.14 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-189-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/52342 | |
dc.description.abstract | Badania dowodzą, że młodzi ludzie decydują się przyjmować rolę raczej odległych obserwatorów niż samodzielnie angażować w życie publiczne, zwłaszcza w działania prowadzone przez partie polityczne. Punktem wyjścia wielu prac badawczych jest ogólna konstatacja, że dla młodego pokolenia demokracja jest systemem zastanym, pewnym, a nie tym, o który trzeba walczyć na co dzień. Jest to dość oczywiste, skoro badana populacja to ludzie urodzeni już po okresie transformacji ustrojowej, a część z nich nawet po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Jednocześnie młodzi Polacy są niezadowoleni ze stanu debaty politycznej i oderwani od tradycyjnych instytucji demokracji przedstawicielskiej. Problem społecznej i politycznej aktywności młodych ludzi to ważny element w dyskusji o stanie współczesnej demokracji. Działania obywatelskie można stymulować nie tylko obniżając wiek uprawniający do głosowania. Młodych ludzi można bowiem edukować w szkołach oraz lokalnych społecznościach. Dzięki temu młodzież uczy się, jak funkcjonuje system demokratyczny, a także nabiera przekonania o wpływie na rzeczywistość41. Jest to niezwykle ważne nie tylko z perspektywy dorastających młodych ludzi, ale także w trosce o przyszłość dojrzałych obywateli. W pełni zgadzam się z twierdzeniem, że sceptycyzm polskiej młodzieży nie pozostaje bez związku z niską jakością i nieskutecznością formalnej edukacji obywatelskiej. Jednym z jej objawów jest brak wystarczającego w szkołach środowiska, które byłoby wypełnione nie tylko wiedzą teoretyczną, ale także kulturą uczestnictwa, pozwalającą na rozwijanie od najmłodszych lat świadomości, że udział w życiu ich społeczności jest czymś naturalnym i ważnym42. W świetle przedstawionych uwag należy wyrazić uznanie dla tych osób i środowisk (lokalnych, szkolnych, wolontariatu czy organizacji pozarządowych), które angażują się w umacnianie w młodych ludziach poczucia sprawstwa oraz zachęcać do nieustannego promowania społecznych i obywatelskich aktywności. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartof | Domańska A. (red.), Zagadnienia prawa konstytucyjnego: Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Krzysztofowi Skotnickiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin. Tom 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023; | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | Czy młodzi mogliby więcej? Obszary obywatelskiego zaangażowania w demokrację/i | pl |
dc.type | Book chapter | |
dc.page.number | 167-178 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Nauk Prawnych PAN | pl |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-407-5 | |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-189-0.14 | |