Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRomanowska, Agnieszka
dc.date.accessioned2024-05-09T07:24:26Z
dc.date.available2024-05-09T07:24:26Z
dc.date.issued2023-12-30
dc.identifier.issn2083-8530
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52127
dc.description.abstractThe article discusses twelve productions based on The Tempest shown in Polish theatres in the years 2012-21, a decade whose challenges included escalation of the migration crisis, increasing climate change, social and political unrest around much of the globe, and the covid pandemic, but which was also marked by important Shakespearean anniversaries. In order to inspect the play’s significance for contemporary Polish audiences the productions are scrutinised in relation to four categories of interrelated issues: modification of characters, depiction of suspended reality connected with sleep, dreaming, memory and recollection, references to current social and political challenges, and employment of the play’s meta-artistic potential. The productions’ interpretative tendencies reveal a number of common denominators which are analysed with an aim of explaining why, in today’s Poland, the possibility of reconciliation and return to some form of re-established order that the playwright contemplates is seen as very difficult, if not impossible.en
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesMulticultural Shakespeare: Translation, Appropriation and Performance;43en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectShakespeareen
dc.subject'The Tempest'en
dc.subjectPolish theatreen
dc.subjectadaptationen
dc.subjecttheatre seasons 2012–2021en
dc.titleNo Calm After the Storm. A Decade of "The Tempest" in Polish Theatres (2012–2021)en
dc.typeArticle
dc.page.number209-225
dc.contributor.authorAffiliationJagiellonian University, Polanden
dc.identifier.eissn2300-7605
dc.referencesAuden, Wystan Hugh. Lectures on Shakespeare. Ed. Arthur Kirsch. Princeton and Oxford. Princeton UP, 2002.en
dc.referencesBryś, Marta. “Der Szturem. Cwiszyn / Burza. Pomiędzy.” Plays to See International Theatre Reviews. 8.10 (2020). https://playstosee.com/der-szturem-cwiszyn-the-tempest/ Accessed 27 August 2023.en
dc.referencesCieślak, Jacek. “Maja Kleczewska przeraziła wilczura.” Rzeczpospolita online 30.6 (Feb. 2012). https://encyklopediateatru.pl/artykuly/132398/ Accessed 12 July 2023.en
dc.referencesCzajkowska, Anna. “W mocy filozofa i demiurga.” Teatr dla Was 13 (Sept. 2012). https://encyklopediateatru.pl/artykuly/146049/w-mocy-filozofa-i-demiurga Accessed 13 July 2023.en
dc.referencesDomagała, Tomasz. “Ariel władający jidysz, w teatrze czyli nigdzie.” https://domagalasiekultury.pl/2021/05/23/domagalasiekontaktu2021-oficjalny-dziennik-festiwalowy/?fbclid=IwAR0CB2oghukaK7ElS3RylLJsCkXAMfcj9u-xfANHIG97T4Tr8RONrRJAsGg Accessed 2 September 2023.en
dc.referencesFeliksik, Paulina. “Współczesna i XX-wieczna burza.” Shakespeare Daily Gazeta Festiwalowa 4.26 (Nov. 2020): 5.en
dc.referencesGreenblatt, Stephen. Will in the World: How Shakespeare Became Shakespeare, London: Pimlico, 2005.en
dc.referencesGrzegorzewska, Małgorzata. “Wyspa pełna wrzasku.” Teatr 2 (2013): 54-55.en
dc.referencesKatafiasz, Olga. “On nas wymyślił.” Tygodnik Powszechny 21 (2014): 12-14.en
dc.referencesKatafiasz, Olga. “Zabawy w otchłani.” Didaskalia 126 (2015): 110-112.en
dc.referencesKowalska, Jolanta. „Smutek kapuścianych pól.” Teatr 6 (2016): 56-58.en
dc.referencesKowalska, Jolanta. “Jestem irytująca. Z Agatą Dudą-Gracz rozmawia Jolanta Kowalska.” Teatr 12 (2016): 14-20.en
dc.referencesLebiedzińska, Ksenia. “Nowy wspaniały świat legł w gruzach.” Teatr dla Was 6 (Dec. 2012). https://encyklopediateatru.pl/artykuly/151795/nowy-wspanialy-swiat-legl-w-gruzach Accessed 12 July 2023.en
dc.referencesLiskowacki, Artur. “Cisza po burzy.” Teatr 5 (2016): 52-53.en
dc.referencesMrozek, Witold. “Burza we Wrocławiu: Szekspir psychodeliczny.” Gazeta Wyborcza online 12 (Feb. 2015). https://encyklopediateatru.pl/artykuly/196990/szekspir-psychodeliczny Accessed 15 July 2023.en
dc.referencesNowak, Anita. “Prospero wyśniony na dziś.” Teatr dla Was 6 (Feb. 2012). https://encyklopediateatru.pl/artykuly/132390/prospero-wysniony-na-dzis Accessed 30 August 2023.en
dc.referencesOstrowska, Joanna. “Panowanie nad Burzą.” Teatralny.pl. https://teatralny.pl/recenzje/panowanie-nad-burza,1504.html Accessed 4 September 2023.en
dc.referencesPawlicka, Kama. “Marionetki w rękach Prospera.” Teatr dla Was 1 (Dec. 2012). https://encyklopediateatru.pl/artykuly/151463/marionetki-w-rekach-prospera Accessed 17 July 2023.en
dc.referencesPalfrey, Simon. Late Shakespeare. A New World of Words. Oxford: Clarendon Press, 1999.en
dc.referencesRomanowska, Agnieszka. “Images of Death in Agata Duda-Gracz’s Version of The Tempest.” Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis 12.3 (2017): 235-244.en
dc.referencesShakespeare, William. The Tempest. Ed. Frank Kermode, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1958.en
dc.referencesSpiechowicz, Anna. “Czy pamiętasz/ Cokolwiek z czasów przed naszym przybyciem/ W progi tej chaty?” Shakespeare Daily Gazeta Festiwalowa 4.26 (Nov. 2020): 3.en
dc.referencesWakar, Jacek. “Niezidentyfikowane obiekty ludzkie.” Przekrój 7.13 (Feb. 2012): 47.en
dc.referencesWakar, Jacek. “Próba eseju. Wokół ‘Burzy Williama Szekspira’ w Teatrze Narodowym.” Kultura Liberalna 518.50 (2018). https://kulturaliberalna.pl/2018/12/12/miskiewicz-burza-szekspir-recenzja-wakar-teatr-narodowy/ Accessed 1 July 2023.en
dc.contributor.authorEmaila.romanowska-kowalska@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2083-8530.28.11
dc.relation.volume28


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0