Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJakóbczyk-Gola, Aleksandra
dc.date.accessioned2024-04-12T13:34:16Z
dc.date.available2024-04-12T13:34:16Z
dc.date.issued2023-12-31
dc.identifier.issn2084-851X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/51696
dc.description.abstractThe aim of the article is to present various techniques of plant conservation and preparation, especially in the period until the end of the 18th century. It shows the museum aspect of botanical collections. However, the most important issue is the transformation of natural artifacts into cultural exhibits. On the example of old Polish collections, especially those gathered by Anna Wazówna, Anna Jabłonowska, the Breyn family, Teodor Klein, Jerzy Andrzej Helwing, but also based on European achievements and traditions – especially Italian (Luca Ghini, Gherardo Cibo, Ulisses Aldrovandi) and German, the article presents techniques that have been developed to prepare selected plants or botanical elements to become part of the collection.The article briefly presents all stages of the process – from collecting using appropriate equipment and under appropriate weather conditions, through appropriately selected conservation methods, description, and ending with the exhibition of objects. The history of techniques for preserving botanical exhibits was discussed in relation to selected sources – from drying (and its various varieties related to, e.g. the need to preserve color or appropriate spatial shape, or the decorative skeletal technique), through storage in spirit solutions, soaking in glycerin, to freeze-drying or covering plants with epoxy resin – modern preparation techniques that pursue similar goals to those known already in the 15th or 17th century. Therefore, the article also includes references to the latest research on the conservation of plants and biological exhibits.The text is based on Old Polish sources – especially the works of Jan Krzysztof Kluk, whose writings contain quite detailed information on the presentation of preparation techniques and plant exhibits in the nature study. The basic source is also a French publication in the field of botany, written by the practitioner and creator of plant collection objects – Jean Pitton de Tournefourt. Examples include material sources preserved to this day – for example the oldest herbariums of the hortus siccus type, culturally connected with the Polish-Lithuanian Commonwealth.Another issue related to the preparation of collection objects is the awareness of their subsequent use and exhibition. Various presentation techniques were also shown here – from living botanical gardens, in which plants were planted in symmetrical arrangements with descriptions in the form of technical, botanical signatures, through herbariums in the form of codes, showcases, drawers, to loose boards serving as scientific and educational aids. The basis for the analysis of this problem are images showing old collections – especially those depicting cabinets of curiosities, such as the Ferrante Imperato collection.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest przedstawienie różnych technik konserwacji i preparacji roślin, szczególnie w okresie do końca XVIII wieku. Tekst ukazuje muzealniczy aspekt kolekcji botanicznych, najważniejszym jednak zagadnieniem jest przemiana artefaktów natury w eksponaty kultury. Na przykładzie dawnych polskich kolekcji, szczególnie zgromadzonych przez Annę Wazównę, Annę Jabłonowską, rodzinę Breynów, Teodora Kleina, Jerzego Andrzeja Helwinga, ale także w oparciu o europejskie dokonania i tradycje – zwłaszcza włoskie (Luca Ghini, Gherardo Cibo, Ulisses Aldrovandi) czy niemieckie – zaprezentowane zostały techniki przygotowania wybranych roślin lub elementów botanicznych do tego, aby stały się częścią kolekcji.W artykule ukazane zostały pokrótce wszystkie elementy procesu – od zbierania z wykorzystaniem właściwego wyposażenia i przy stosownych warunkach pogodowych przez odpowiednio dobrane metody konserwacji, opis aż po ekspozycję obiektów. Omówiona została, w odniesieniu do wybranych źródeł, historia technik zachowywania eksponatów botanicznych – od suszenia (i jego różnych odmian związanych np. z potrzebą zachowania barwy lub odpowiedniego, przestrzennego kształtu,), przez przechowywanie w roztworach spirytusowych, nasączanie gliceryną aż po liofilizację czy pokrywanie roślin żywicą epoksydową – współczesne techniki preparacji, które dążą do podobnych celów, jak te znane już w XV czy XVII wieku. Dlatego w artykule znalazły się także odwołania do najnowszych badań na temat konserwacji roślin i eksponatów biologicznych.Tekst bazuje na źródłach staropolskich – zwłaszcza twórczości Jana Krzysztofa Kluka, w którego pismach znalazły się dość szczegółowe informacje poświęcone prezentacji technik preparacji i eksponatom roślinnym w gabinecie przyrodniczym. Źródłem podstawowym jest także francuska publikacja z zakresu botaniki, napisana przez praktyka i twórcę roślinnych obiektów kolekcji – Jeana Pittona de Tournefourta. Przykłady stanowią zachowane do dziś źródła materialne – chociażby najstarsze zielniki w typie hortus siccus związane kulturowo z Rzeczpospolitą.Kolejnym zagadnieniem łączącym się z przygotowywaniem obiektów kolekcji jest także świadomość ich późniejszej eksploatacji i ekspozycji. Tu także pokazane zostały różne techniki prezentacji – od żywych ogrodów botanicznych, w których rośliny były sadzone w symetrycznych układach z opisem w postaci zbliżonej do dzisiejszych podpisów muzealnych, przez zielniki w formie kodeksów, gabloty, szuflady aż po luźne plansze pełniące funkcję pomocy naukowych i edukacyjnych. Podstawę analizy tego problemu stanowią wizerunki ukazujące dawne kolekcje – szczególnie te, które przedstawiają gabinety osobliwości, jak zbiory Ferrante Imperato.Celem artykułu jest pokazanie wyraźnego przejścia od kolekcjonerstwa hobbistycznego, wiedzy zamkniętej, przeznaczonej dla amatorów (w znaczeniu – miłośników) w okresie wczesnej nowożytności do prezentacji naukowej, omawiającej szerzej konteksty botaniczne.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTECHNE. Seria Nowa;12pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectplantsen
dc.subjectcollectionen
dc.subjectmodern eraen
dc.subjectbotanyen
dc.subjectroślinypl
dc.subjectkolekcjapl
dc.subjectepoka nowożytnapl
dc.subjectbotanikapl
dc.titleWiecznotrwałe. Konserwacja i ekspozycja kolekcji botanicznych w dawnej Polscepl
dc.title.alternativeEverlasting. Conservation and exhibition of botanical collections in ancient Polanden
dc.typeArticle
dc.page.number93-114
dc.contributor.authorAffiliationMuzeum Historii Polski; Uniwersytet Warszawskipl
dc.identifier.eissn2720-149X
dc.referencesKLUK 1786–1788 – Jan Krzysztof Kluk, Dykcyonarz roslinny, w którym podług układu Linneusza są opisane rośliny nie tylko kraiowe dzikie, pożyteczne, albo szkodliwe: na roli, w ogrodach, oranżeryach, utrzymywane: ale oraz i cudzoziemskie, ktoreby w kraiu pożyteczne byc mogły: albo z ktorych mamy lekarstwa, korzenie, farby, i t. d. albo ktore jakową nadzwyczaynosc w sobie maią: ich zdatności lekarskie, ekonomiczne dla ludzi, koni, bydła, owiec, psczoł, i t. d. utrzymywanie, i t. d., t. 1–3, Warszawa 1786–1788.pl
dc.referencesKLUK 1809 – Jan Krzysztof Kluk, Zwierząt domowych i dzikich osobliwie kraiowych, historyi naturalney początki i gospodarstwo: potrzebnych i pożytecznych domowych […], t. 1: O zwierzętach ssących, Warszawa 1809.pl
dc.referencesSYREŃSKI 1613 – [Szymon Syreński], Zielnik Herbarzem z ięzyka Łacinskiego zowią. To iest Opisanie własne imion, kształtu, przyrodzenia, skutkow, y mocy Zioł wszelakich Drzew, Krzewin y korzenia ich, Kwiátu, Owocow, Sokow Miasg, Zywic y korzenia do potraw zaprawowania. Tak Trunkow, Syropow, Wodek, Likworzow, Konfitor, Win rozmaitych, Prochow, Soli z zioł czynioney; Maści, Plastrow. Przytym o Ziomach y Glinkach rożnych: o Kruscach Perłach y drogich Kamieniach. Tez o zwierzętach czworonogich, czołgających, Ptastwie, Rybach y tych wszystkich rzeczach ktore od nich pochodzą od DIOSCORIDA z przydaniem y dostatecznym dokładem z wielu innich o tey materiey piszacych, z położeniem własnych figur dla snadnieyszego ich poznania a y używania ku zatrzymaniu zdrowia tak ludzkiego iako bydlecego y chorob przypadłych odpedzenia, z wielkiem uważaniem y rozsądkiem Polskiem iezykiem zebrany y na osmiero ksiąg rozłożony. Ksiega lekarzom, Aptekarzom, Cyrulikom, Barbirzom, Roztrucharzom, końskiem lekarzom, Mastalerzom Ogrodnikom Kuchmistrzom, kucharzom, Synkarzom, Gospodarzom, Mamkom, Paniom Pannom y tym wszytkim ktorzy sie kochaia y obieruia w lekarstwach pilnie zebrane a porsądnie zpisane przez D. SIMONA SYRENNIVSA, Kraków 1613.pl
dc.referencesTOURNEFORT 1694 – Joseph Pitton Tournefort, Élemens de botanique ou methode pour connoître les plantes, Paris 1694.pl
dc.referencesBĄK 2017 – Justyna Bąk, Anna Paulina z Sapiehów Jabłonowska – kolekcjonerka, przyjaciółka nauk, inicjatorka przemian, [w:] Słynne kobiety w Rzeczypospolitej XVIII wieku, red. Agata Roćko, Magdalena Górska, Warszawa 2017, s. 149–164.pl
dc.referencesDROBNIK 2007 – Jacek Drobnik, Zielnik i zielnikoznawstwo, Warszawa 2007.pl
dc.referencesGRENDA-KURMANOW 2023 – Magdalena Grenda-Kurmanow, Zielniki. Ochrona i konserwacja, Warszawa 2023.pl
dc.referencesThe Herbarium Handbook 1998 – The Herbarium Handbook, ed. Diane Bridson, Leonard Forman, Kew 1998.pl
dc.referencesHOBHOUSE 2016 – Penelope Hobhouse, Historia ogrodów, tłum. Bożena Mierzejewska, Ewa Romkowska, Warszawa 2016.pl
dc.referencesHUNT 2017 – John Dixon Hunt, Curiosities to Adorn Cabinets and Gardens, [w:] The Origins of the Museums. The Cabinet of Curiosities in Sixteenth- and Seventeenth-Century Europe, ed. Oliver Impey, Arthur MacGregor, Oxford 2017, s. 193–203.pl
dc.referencesKURKOWA 1987 – Alicja Kurkowa, Jakub i Jan Filip Breynowie – uczeni gdańscy XVII i XVIII wieku, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 1987, nr 3–4, s. 661–677.pl
dc.referencesLEBEK 2007 – Karolina Lebek, Kolekcjonowanie osobliwości, osobliwości kolekcjonowania, „ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura” 2007, nr 2, s. 145–154.pl
dc.referencesMASSEY 1974 – Jimmy R. Massey, Collection and field preparation of specimens, [w:] Vascular Plant Systematics, ed. by Albert E. Radford, William C. Dickison, Jimmy R. Massey, C. Ritchie Bell, New York 1974, s. 387–398.pl
dc.referencesOGILVIE 2006 – Brian W. Ogilvie, The Science of Describing. Natural History in Renaissance Europe, Chicago–London 2006.pl
dc.referencesPOMIAN 2012 – Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI–XVIII wiek, tłum. Andrzej Pieńkos, Gdańsk 2012.pl
dc.referencesSCHWARZ 1986 – Zofia Schwarz, Prywatne ogrody botaniczne a rozwój nauk przyrodniczych w ośrodku gdańskim w XVI–XVIII wiekach, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 1986, nr 2, s. 411–444.pl
dc.referencesSIMMONS/SNIDER 2012 – John E. Simmons, Julianne Snider, Observation and Distillation – Preservation, Depiction, and Perception of Nature, „Bibliotheca Herpetologica: A Journal of the History and Bibliography of Herpetology” 2012, t. 9, z. 1–2, s. 115–134.pl
dc.referencesWALEWSKI 1985 – Władysław Walewski, Towaroznawstwo zielarskie. Podręcznik dla słuchaczy medycyny studiów zawodowych wydziałów techniki farmaceutycznej, Warszawa 1985.pl
dc.referencesWHITTLE 1976 – Whittle Tyler, Łowcy roślin, tłum. Ludmiła Hausbrandtowa, Warszawa 1976.pl
dc.referencesZAWARTKO-LASKOWSKA 2008 – Maria Zawartko-Laskowska, Mecenat naukowy Stanisława Augusta i jego przyrodnicze pasje, „Kronika Zamkowa” 2008, nr 1–2 (55–56), s. 65–112.pl
dc.referencesZEMANEK 1996 – Alicja Zemanek, Odnalezienie prawdopodobnych śladów pierwszego polskiego zielnika królewny Anny Wazówny, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 1996, t. 41/3–4, s. 197–206.pl
dc.referencesZEMANEK 1997 – Alicja Zemanek, Botanika renesansu w świetle współczesnej nauki, „Wiadomości Botaniczne” 1997, nr 41 (1), s. 7–19.pl
dc.contributor.authorEmailjakobczyk.gola@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2084-851X.16.05
dc.relation.volume2


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0