Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzechowska, Iwona Dorota
dc.contributor.authorHajdys, Dagmara
dc.contributor.authorŚlebocka, Magdalena
dc.date.accessioned2024-03-19T10:43:51Z
dc.date.available2024-03-19T10:43:51Z
dc.date.issued2023-12-31
dc.identifier.issn2391-6478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50890
dc.description.abstractThe purpose of the article and the research question. The aim of the article is to present and evaluate the functioning of the banking market in Poland from the perspective of the safety of banking services related to consumer protection. The realisation of the objective was limited to consumer credit market and the irregularities identified by consumer protection institutions during the COVID-19 pandemic.The article poses the research questions: What measures have been taken by the government and the banking sector to protect consumers from the consequences of the COVID-19 pandemic? Which institutions are part of the system of consumer protection on the banking services market? What irregularities were reported by borrowers in the banking sector?Methodology. The research focused on the literature review, regulations introduced in relation to the COVID-19 pandemic and data on rulings issued by the Banking Ombudsman and the Office of Competition and Consumer Protection related to banking market failures against consumers.Results of the research. It has been found that “Credit holidays” were a way of protecting the financial situation of consumers/borrowers during the COVID-19 pandemic, when they lost their jobs or their source of income. Customers reported irregularities to: Financial Ombudsman, Office of Competition and Consumer Protection and Bank Arbitrator. The large number of credit offers, their high level of complexity and the low impact on the credit agreement meant that the consumer was exposed to unfair and unethical practices of creditors. Irregularities occurred both at the pre-contractual stage and during and after the credit agreement.en
dc.description.abstractCel artykułu, pytania badawcze. Celem artykułu jest przedstawienie i ocena funkcjonowania rynku bankowego w Polsce z punktu widzenia bezpieczeństwa usług bankowych związanego z ochroną konsumentów. Realizacja celu ograniczała się do rynku kredytów konsumenckich i nieprawidłowości zidentyfikowanych przez instytucje ochrony konsumentów w czasie pandemii Covid-19.W artykule postawiono pytania badawcze: Jakie działania podjął rząd i sektor bankowy, aby chronić konsumentów przed skutkami pandemii Covid-19? Jakie instytucje wchodzą w skład systemu ochrony konsumentów na rynku usług bankowych? Jakie nieprawidłowości zgłosili kredytobiorcy w sektorze bankowym?Metodyka. Badania dotyczyły przeglądu literatury oraz regulacji wprowadzonych w związku z pandemią Covid-19, a także danych o orzeczeniach wydanych przez Rzecznika Bankowego i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z niedoskonałościami rynku bankowego wobec konsumentów.Rezultaty badania. Stwierdzono, że „wakacje kredytowe” były sposobem na zabezpieczenie sytuacji finansowej konsumentów/kredytobiorców w czasie pandemii Covid-19, kiedy stracili oni pracę lub źródło dochodu. Klienci zgłaszali nieprawidłowości do: Rzecznika Finansowego, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Arbitra Bankowego. Duża liczba ofert kredytowych, ich wysoki poziom skomplikowania i niski wpływ na umowę kredytową powodowały, że konsument był narażony na nieuczciwe i nieetyczne praktyki kredytodawców. Nieprawidłowości występowały zarówno na etapie przedkontraktowym, jak i w trakcie trwania umowy kredytowej oraz po jej zakończeniu.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesFinanse i Prawo Finansowe;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectCOVID-19 pandemicen
dc.subjectconsumer crediten
dc.subjectirregularitiesen
dc.subjectconsumer protectionen
dc.subjectpandemia COVID-19pl
dc.subjectkredyt konsumenckipl
dc.subjectnieprawidłowościpl
dc.subjectochrona konsumentówpl
dc.titleNieprawidłowości w umowach o kredyt konsumencki w Polsce, kontekst ochrony konsumenta na rynku usług finansowychpl
dc.title.alternativeIrregularities in Consumer Credit Agreements in Poland, the Contex of Consumer Protection in the Financial Services Marketen
dc.typeArticle
dc.page.number215-231
dc.contributor.authorAffiliationCzechowska, Iwona Dorota - University of Lodzpl
dc.contributor.authorAffiliationHajdys, Dagmara - University of Lodzpl
dc.contributor.authorAffiliationŚlebocka, Magdalena - University of Lodzpl
dc.identifier.eissn2353-5601
dc.referencesBiała, E. (2022). Rynek niebankowych instytucji pożyczkowych a ochrona konsumenta w Polsce. Warszawa: Biblioteka UOKiK, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.pl
dc.referencesChlipała, P. i Żbikowska, A. (2022). Konsumpcja w czasach pandemii. Jak kryzys spowodowany pandemią COVID-19 zmienił zachowania konsumentów? Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.pl
dc.referencesCzechowska, I.D. (2017). Architektura bezpieczeństwa i ochrony interesów konsumentów rynków finansowych. W: Ubezpieczenia i finanse. Rozwój i perspektywy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 40–44.pl
dc.referencesDecyzja NR RKR – 7(2020). Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, T. Chróstny, Kraków.pl
dc.referencesEuropean Banking Authority. (2020). Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis, https://www.eba.eu-ropa.eu/sites/default/documents/files/document_library/Publications/Guide-lines/2020/Guidelines%20on%20legislative%20and%20non-legislative%20moratoria%20on%20loan%20repayments%20ap-plied%20in%20the%20light%20of%20the%20COVID-19%20crisis/882537/EBA-GL-2020-02%20Guidelines%20on%20payment%20moratoria.pdf [downloaded 12.06.2023].pl
dc.referencesHajder, K., Kacperska, M. i Donaj, Ł., red. (2020). Konsekwencje pandemii COVID-19 świat i gospodarka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa.pl
dc.referencesKalemli-Ozcan, S., Papaioannou, E., and Perri, F. (2013). Global banks and crisis transmission. Journal of international Economics, no. 89(2), pp. 495–510.pl
dc.referencesKosman, J. i Kosman, M. (2021). Polityka Narodowego Banku Polskiego w zakresie stóp procentowych wobec pierwszej fali pandemii COVID-19. Świat Idei i Polityki, vol. 20, nr 2, https://doi.org/10.34767/SIIP.2021.02.08pl
dc.referencesLament, M. i Bukowska, J., red. (2021). Gospodarka XXI wieku wyznania sektorowe, Warszawa: CeDeWu.pl
dc.referencesMarkowiak, M. (2022). Ocena działań Narodowego Banku Polskiego podczas pandemii koronawirusa. Gdańsk: Zeszyty Studenckie „Nasze Studia”, nr 12.pl
dc.referencesMroczyński-Szmaj, Ł. (2021). Realizacja konstytucyjnej gwarancji bezpieczeństwa konsumenta przez władze publiczne w dobie Covid-19 na rynku usług finansowych i rynku energii. Zagadnienia wybrane. Acta Iuridica Resoviensia, no. 3(34), https://doi.org/10.15584/actai-res.2021.3.17pl
dc.referencesNBP (2017). Financial system in Poland 2016. Warsaw.pl
dc.referencesNiczyporuk, P. (2021). Przywilej dla kredytobiorców w postaci tzw. wakacji kredytowych w okresie pandemii koronawirusa (Covid-19) – wybrane zagadnienia. Studia Iuridica, nr 88, https://doi.org/10.31338/2544-3135.si.2021-88.14pl
dc.referencesNowak, P. (2019). Ochrona konsumenta przez ustawowe limitowanie opłat kredytowych. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.pl
dc.referencesPawłowska-Szawara, E. (2020). Asymetria informacji na rynku bankowych kredytów konsumenckich w Polsce. Warszawa: Difin SA.pl
dc.referencesPolski Instytut Ekonomiczny. (2021). Tarcza antykryzysowa. Koło ratunkowe dla firm i gospodarki? Warszawa.pl
dc.referencesRutkowska-Tomaszewska, E. i Zwaliński, A. (2021). Umowne i ustawowe rozwiązania dotyczące „wakacji kredytowych” w sytuacji pandemii COVID-19. Prawo – praktyka – a rzeczywista ochrona kredytobiorcy konsumenta. Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny nr 7(10), https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.7.10.7pl
dc.referencesRzecznik Finansowy, „Wakacje kredytowe” – podsumowanie problematyki i działań podjętych przez Rzecznika Finansowego, https://rf.gov.pl/wakacje-kredytowe-podsumowanie-problematyki-i-dzialan-podjetych-przez-rzecznika-finansowego/ [downloaded 07.06.2023].pl
dc.referencesSagan, B. (2016). Ochrona konsumenta w umowach zawieranych na odległość (zarys problemu). Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 45.pl
dc.referencesSerzysko, A. (2021). Klauzule umowne w umowach bankowych a COVID-19, LEX/el.pl
dc.referencesUstawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, Dz.U. 2022, poz. 246, 2339.pl
dc.referencesUstawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, Dz.U. 2020, poz. 1086 z późn. zm.pl
dc.referencesUścińska, G. (2021). Rozwiązania ukierunkowane na przeciwdziałanie skutkom pandemii COVID-19 w zakresie bezpieczeństwa socjalnego obywateli w wybranych programach rządowych. Zabezpieczenie społeczne. Teoria, prawo, praktyka, no. 13.pl
dc.referencesWorld Health Organization (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19), Situation Report, no. 82.pl
dc.references[www.1] www.bfg.pl [downloaded 12.06.2023].pl
dc.references[www.2] www.ufg.pl [downloaded 12.06.2023].pl
dc.references[www.3] www.knf.gov.pl [downloaded12.06.2023].pl
dc.references[www.4] www.rf.gov.pl [downloaded 13.06.2023].pl
dc.references[www.5] www.zbp.pl [downloaded 14.06.2023].pl
dc.references[www.6] www.zbp.pl/dla-klientow/arbiter-bankowy [downloaded, 14.06.2023].pl
dc.referencesZwiązek Banków Polskich (2020). Komunikat ZBP w sprawie działań pomocowych podejmowanych przez banki w związku z pandemią koronawirusa COVID 19, https://www.zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Komunikat-ZBP-w-sprawie-dzialan-pomocowych-podejmowanych-przez-banki [downloaded 12.06.2023].pl
dc.contributor.authorEmailCzechowska, Iwona Dorota - iwona.czechowska@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailHajdys, Dagmara - dagmara.hajdys@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailŚlebocka, Magdalena - magdalena.slebocka@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-6478.S2.2023.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/