Show simple item record

dc.contributor.authorKiklewicz, Aleksander
dc.contributor.editorBarańska-Szmitko, Anna
dc.contributor.editorFilipczak-Białkowska, Anita
dc.date.accessioned2023-07-26T10:46:57Z
dc.date.available2023-07-26T10:46:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKiklewicz A., Perswazja a implikacja, [w:] Teorie i praktyki komunikacji 2, red. A. Barańska-Szmitko, A. Filipczak-Białkowska, WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-181-4.27pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-181-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47650
dc.description.abstractAutor rozważa pragmatyczne aspekty dyskursów perswazyjnych (w różnych sferach komunikacji, zwłaszcza w marketingu), traktując perswazję jako zachowania językowe o charakterze stymulacyjnym. Proponowana w artykule koncepcja polega na ujmowaniu perswazji jako oddziaływanie werbalne lub niewerbalne na przekonania i postawy adresatów, możliwe jedynie przy zastosowaniu środków pośrednich. Wobec tego decydującą rolę w tym procesie odgrywa argumentacja, oparta na mechanizmach implikacyjnych. Autor rozróżnia dwa rodzaje takich mechanizmów, gdy punktem wyjściowym implikacji jest informacja semantyczna lub informacja pragmatyczna. Obydwa zjawiska są opisywane w odrębnych rozdziałach, z uwzględnieniem materiału empirycznego – ilustracji z zakresu komunikacji marketingowej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofTeorie i praktyki komunikacji 2;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpragmatykapl_PL
dc.subjectkomunikacja marketingowapl_PL
dc.subjectperswazjapl_PL
dc.subjectimplikacjapl_PL
dc.titlePerswazja a implikacjapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number423-447pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-182-1
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G. (2006), Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Leksem, Łask.pl_PL
dc.referencesBeasley R., Danesi M. (2002), Persuasive Signs. The Semiotics of Advertising, Mouton de Gruyter, Berlin–New York.pl_PL
dc.referencesBronowicz M. (2014), Komunikacja wizualna. Public relations, reklama, branding, Astrum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesCornish K., Goodman-Deane J., Ruggeri K., Clarkson P.J. (2015), Visual accessibility in graphic design: A client-designer communication failure, “Design Studies”, vol. 40, s. 176–195.pl_PL
dc.referencesDutton K. (2018), Zaklinanie umysłu. Perswazja w mgnieniu oka, Muza SA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEskilson Stephen J. (2007), Graphic Design: A New History, Laurence King Publishing, London.pl_PL
dc.referencesFrazer G. (1962), Złota gałąź. Studia z magii i religii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrice H.P. (1975), Logic and conversation, w: Syntax and Semantics, vol. 3, eds. P. Cole, J. Morgan, Academy Press, New York, s. 41–58.pl_PL
dc.referencesKiklewicz A. (2007a), Dominanta semantyczna jako czynnik rozumienia wypowiedzi i tekstu, „Język Polski”, t. LXXXVII (1), s. 3–15.pl_PL
dc.referencesKiklewicz A. (2007b), Manipulacja i sugestia w strukturze funkcji pragmatycznej, w: Mechanizmy perswazji i manipulacji. Zagadnienia ogólne, red. G. Habrajska, Leksem, Łask, s. 105–114.pl_PL
dc.referencesKiklewicz A. (2020a), Fenomeny komunikacji (o normach i dewiacjach w zachowaniach językowych), Centrum Badań Europy Wschodniej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesKiklewicz A. (2020b), Znaczenie jednostki leksykalnej a tekst precedensowy, „Język Polski”, t. C (2), s. 20–32.pl_PL
dc.referencesKiklewicz A. (2021a), Klasyfikacja aktów mowy w ujęciu opozycyjno-hierarchicznym, w: Język „okrągły jak pomarańcza”… Pamięci Profesor Krystyny Pisarkowej w 90. rocznicę Jej urodzin, red. T. Szczerbowski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków, s. 191–206.pl_PL
dc.referencesKiklewicz A. (2021b), Lingwistyka na bieżąco. Wypisy i komentarze, Episteme, Lublin.pl_PL
dc.referencesKiklewicz A., Przybyszewski S. (2021), Estetyczne akty mowy jako przedmiot pragmalingwistyki: status, funkcje, formy. Część 1, „LingVaria”, t. XVI (2), s. 31–46.pl_PL
dc.referencesKurtcu F. (2012), An analyze of high school web interface designs in terms of graphic design, “Procedia – Social and Behavioral Sciences”, vol. 46, s. 5661–5665.pl_PL
dc.referencesŁotman J. (1983), Semiotyka filmu, przeł. J. Faryno, T. Miczka, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNowak E., Riedel R. (2008), Agenda setting, priming, news framing, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr LI (1–2), s. 67–83.pl_PL
dc.referencesNowak E. (2012), Koncepcja primingu w studiach nad komunikowaniem politycznym, „Studia Medioznawcze”, nr 2 (4), s. 117–129.pl_PL
dc.referencesOrzeł B. (2014), Appleizacja kultury. Zmiana zachowań komunikacyjnych w kontekście nowych mediów, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice.pl_PL
dc.referencesOttmers C. (2007), Rhetorik, Metzler, Stuttgart–Weimar.pl_PL
dc.referencesRosenzweig P. (2007), The halo effect: …and the eight other business delusions that deceive managers, Gabal, Offenbach am Main.pl_PL
dc.referencesSearle J.R. (1975), Indirect speech acts, w: Syntax and Semantics, vol. 3, ed. P. Cole, J. Morgan, Academy Press, New York, s. 59–82.pl_PL
dc.referencesSzymanek K. (2008), Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚwieca L. (2022), Stylometryczna ocena wiarygodności przekazów promujących leki i suplementy diety, rozprawa doktorska, Kraków.pl_PL
dc.referencesTaranko T. (2018), Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty, Wydawnictwo Nieoczywiste – GAB Media, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTokarz M. (2006), Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesVendler Z. (1976), Illocutionary suicide, w: Issues in Philosophy of Language, ed. A.F. MacKay, Yale University Press, New Haven, s. 135–145.pl_PL
dc.referencesWanat T. (2006), Rola efektu pierwszeństwa w publikacjach prasowych, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, nr 1, s. 205–214.pl_PL
dc.referencesWatzlawick P., Beavin J., Jackson D. (1967), Pragmatics of Human Communication, Norton, New York.pl_PL
dc.referencesWitek E. (2014), Komunikacja wizualna. Nowoczesne narzędzia, Astrum, Wrocław.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-181-4.27


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe