Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrzelak, Eliza
dc.contributor.editorBarańska-Szmitko, Anna
dc.contributor.editorFilipczak-Białkowska, Anita
dc.date.accessioned2023-07-25T11:30:12Z
dc.date.available2023-07-25T11:30:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationGrzelak E., Komunikologia – nauka otwarta. Zagrożenia i możliwości poznawcze, [w:] Teorie i praktyki komunikacji 2, red. A. Barańska-Szmitko, A. Filipczak-Białkowska, WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-181-4.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-181-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47607
dc.description.abstractAutorka w artykule zatytułowanym Komunikologia – nauka otwarta. Zagrożenia i możliwości poznawcze, dowodzi, że komunikologia jako nauka została zaakceptowana przez naukowców, jest jednak nadal w fazie epistemologizacji. Wątpliwości może budzić brak jednolitej metodologii, w konsekwencji brak koniecznego zasobu pojęć. Według autorki wypracowanie adekwatnej metody opisu dla tak szerokiej problematyki i zakresu badań jest trudne. Słuszniejsza wydaje się teza, że komunikologia jest nauką otwartą, interdyscyplinarną, coraz częściej transdyscyplinarną, której problematyka analizowana jest z różnych perspektyw badawczych. Według autorki, wbrew obowiązującej dotychczas teorii nauki, nie wypracowując jednego systemu pojęć i własnej metodologii, przekraczając granice dyscyplin i dziedzin, otwiera swoim badaczom znacznie szersze możliwości poznawcze, odpowiadające na wyzwania współczesnego świata. Przez swoją złożoność i kompleksowość zadań badawczych, odzwierciedla szybkość i zakres zachodzących przemian, sprawnie reaguje na nowe problemy i wyzwania.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofTeorie i praktyki komunikacji 2;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkomunikologiapl_PL
dc.subjecttransdyscyplinarnośćpl_PL
dc.subjectekolingwistykapl_PL
dc.titleKomunikologia – nauka otwarta. Zagrożenia i możliwości poznawczepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number87-105pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-182-1
dc.referencesAwdiejew A. (2000), Komunikatywizm – nowe horyzonty badań nad językiem, w: Język a komunikacja 1, red. G. Szpila, Wydawnictwo Tertium, Kraków, s. 15–23.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G. (2017), Projekt zasad analizy wypowiedzi w dyskursie politycznym, http://www.etykaslowa.edu.pl/category/aktualnosci (dostęp: 10.12.2017).pl_PL
dc.referencesАктуальні проблеми сучасної філології та культурології: постмодерністська парадигма. Матеріали VІ Міжнародної науково-практичної заочної Інтернет-конференції (2018), red. O.S. Poliszczuk, O.B. Kosowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Chmielnicki, Chmielnicki.pl_PL
dc.referencesBauer Z. (2009), Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria, praktyka, Univesitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesBytniewski P. (2013), Dyskursy wiedzy. Michela Foucaulta archeologie nauk humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesDąbrowska E. (2004), Language, Mind and Brain. Some Psychological and Neurological Constraints on Theories of Grammar, Edinburgh University Press, Edinburgh.pl_PL
dc.referencesEdukacja – migracja. Edukacja międzykulturowa w kontekście kryzysu migracyjnego z perspektywy krajów V4 (2016), red. E. Kledzik, M. Praczyk, Media Rodzina, Poznań.pl_PL
dc.referencesGoban-Klas T. (2009), Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrabias S. (2019), Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesGriffin E. (2003), Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesGrzelak E. (2013), Czy istnieje uniwersalny system aksjologiczny? Rozważania filologa, w: Studia Kaliskie, red. R. Łapa, Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Kalisz, s. 17–29.pl_PL
dc.referencesGrzelak E. (2015), Interpersonal relations in the new cyber-cicvilisation and their transfer into the real world, w: Массовые коммуникации: интеграция научных парадигм (критерии и методы оценки эффективности коммуникаций), red. I. Kysztymowa, A. Rohin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu w Irkucku, Irkuck, s. 28–42.pl_PL
dc.referencesGrzelak E. (2016), Assimilation, integration, multiculturalism: An ethnolinguistic-communicological perspective, w: Jews in Eastern Europe: Ways of Assimilation, ed. W. Szczerbiński, K. Kornacka-Sareło, Cambridge Scholars Publishing, Cambridge, s. 1–22.pl_PL
dc.referencesGrzelak E. (2019), O prawdach w czasach postprawdy. Perspektywa komunikologiczna, Wydawnictwo Rys, Poznań.pl_PL
dc.referencesKoncepcja kształcenia na kierunku komunikacja europejska UAM (2022), http://ike.amu.edu.pl/ pracownicy/jakosc-ksztalcenia-3-2 (dostęp: 18.12.2022).pl_PL
dc.referencesGrzelka M. (2008), Pytanie dziennikarskie. Pragmatyka i retoryka, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań.pl_PL
dc.referencesHabrajska G. (2002), Strategie konwersacyjne w internetowych grupach dyskusyjnych, w: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie Język a komunikacja 4, red. Grzegorz Szpila, Wydawnictwo Tertium, Kraków, s. 161–173.pl_PL
dc.referencesHabrajska G. (2012), Wybrane zagadnienia wprowadzające do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesJews in Eastern Europe: Ways of Assimilation (2016), ed. W. Szczerbiński, K. Kornacka-Sareło, Cambridge Scholars Publishing, Cambridge.pl_PL
dc.referencesJęzyk, wartość, polityka. Zmiany rozumienia nazw wartości w okresie transformacji ustrojowej w Polsce. Raport z badań empirycznych (2006), red. J. Bartmiński, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesJęzyk w Internecie. Antologia (2016), red. M. Kita, I. Loewe, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesJęzyk w komunikacji (2001), t. 1–3, red. G. Habrajska, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno- Ekonomicznej, Łódź.pl_PL
dc.referencesKamińska-Szmaj I. (1996), Slogan reklamowy – budowa składniowa, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 13–22.pl_PL
dc.referencesKamińska-Szmaj I. (2007), Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918–2000, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKarwatowska M., Szpyra-Kozłowska J. (2005), Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesKita M. (2012), „Razem”: konsiliencja, interdyscyplinarność, transdyscyplinarność, w: Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną, t. 1: Stan wiedzy i postulaty badawcze, red. M. Kita, M. Ślawska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 11–30.pl_PL
dc.referencesKloch Z. (2007), Interdyscyplinarność w naukach społecznych i humanistycznych – możliwości i ograniczenia, Seminarium Wydziału I Nauk Społecznych PAN oraz Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, http://www.obta.uw.edu.pl/pl/node/61 (dostęp: 25.09.2010).pl_PL
dc.referencesKozłowski J. (1996), Narodziny i rozwój dyscyplin naukowych, „Sprawy Nauki”, nr 1, s. 3–8; http://kbn.icm.edu.pl/pub/kbn/sn/archiwum/9601/kozlow.html (dostęp: 20.11.2021).pl_PL
dc.referencesKula A. (2006), Tekst i obraz jako czynniki kreujące rzeczywistość w fotoopowieściach, w: Język a kultura, t. 18: Wielokulturowość w języku, red. A. Dąbrowska, A. Burzyńska-Kamieniecka, Wrocław, s. 85–92.pl_PL
dc.referencesKula A. (2017), Redundancja w mediach. Studium pragmalingwistyczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesKysztymowa I. (2013), Kreacja wizerunku osobowego. Podstawy psychosemiotyki Image’u, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań–Gniezno.pl_PL
dc.referencesNowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie (2002), red. G. Szpila, Wydawnictwo Tertium, Kraków.pl_PL
dc.referencesNycz R. (2006), Kulturowa natura, słaby profesjonalizm. Kilka uwag o przedmiocie poznania literackiego i statusie dyskursu literaturoznawczego, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Universitas, Kraków, s. 5–38.pl_PL
dc.referencesOblicza Internetu (2004), red. M. Sokołowski, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu, Elbląg.pl_PL
dc.referencesOllivier B. (2010), Nauki o komunikacji. Teoria i praktyka, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOlszański L. (2006), Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Kraków.pl_PL
dc.referencesPostprawda jako zagrożenie dla dyskursu publicznego (2018), red. T.W. Grabowski, M. Lakomy, K. Oświecimski, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków.pl_PL
dc.referencesPrzeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku (2010), red. M. Karwatowska, A. Siwiec, Wydawnictwo Drukarnia Best Print, Chełm.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 20 września 2018 roku w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych, Dz. U. 2018, poz. 1818.pl_PL
dc.referencesSobczak B. (2018), Retoryka telewizji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesWawrzyczek I. (2010), Młode wino w starych bukłakach: badania anglistyczne w polskich strukturach akademickich XXI wieku, w: Przeobrażenia w kulturze i edukacji na przełomie XX i XXI wieku, red. M. Karwatowska, A. Siwiec, Wydawnictwo Drukarnia Best Print, Chełm.pl_PL
dc.referencesWhewell W. (2014), The Philosophy of the Inductive Sciences: Founded Upon Their History, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesWilson E.O. (2012), Konsiliencja, Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesWinkin Y. (2007), Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWojtak M. (2004), Gatunki prasowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesWolny-Zmorzyński K., Furman W. (2010), Internetowe gatunki dziennikarskie, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Kraków.pl_PL
dc.referencesZeidler-Janiszewska A. (2006), Visual Culture Studies czy antropologicznie zorientowana Bildwissenschaft? O kierunkach zwrotu ikonicznego w naukach o kulturze, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 9–29.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-181-4.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe