Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSikora-Krizhevska, Paulina
dc.contributor.authorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2023-07-17T05:53:23Z
dc.date.available2023-07-17T05:53:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationPłuciennik, Jarosław i Paulina Sikora-Krizhevska, Wokół wojny w Ukrainie. Retrotopia i postpamięć we współczesnej  kulturze rosyjskiej „Teksty Drugie” 2023/2, ss. 348-360.pl_PL
dc.identifier.issn0867-0633
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47525
dc.descriptionThis is a preprint file of the article.pl_PL
dc.description.abstractW artykule badamy zjawisko retrotopii w części współczesnej kultury rosyjskiej odnoszącej się, pośrednio lub bezpośrednio, do wojny w Ukrainie oraz zjawisko postpamięci, będące przeciwwagą dla budowania obrazu Rosji jako Katechona, wyzwoliciela i wzoru moralnego dla reszty świata. Analiza tekstów kultury wykazała, że retrotopia jest wspólnym mianownikiem tych przejawów kultury, które podsycają rosyjskie marzenie o wielkości i mit Imperium, zaś odwoływanie się do postpamięci łączy autorów, podejmujących próbę przepracowania trudnej rosyjskiej przeszłości. Jak wynika z badania, zarówno retrotopia, jak i postpamięć utrudniają dzisiejszej Rosji odnalezienie się we współczesności i przyczyniają się do odnawiania traum kulturowych.pl_PL
dc.description.abstractIn the article, we examine the phenomenon of retrotopia in the part of contemporary Russian culture directly or indirectly related to the war in Ukraine, and the phenomenon of post-memory, which is a counterbalance to the image of Russia as a Catechon, a liberator and a moral model for the rest of the world. The analysis of cultural texts showed that retrotopia is the common denominator of those cultural manifestations that fuel the Russian dream of greatness and the myth of the Empire. Meanwhile, references to post-memory unite authors who attempt to work through the problematic Russian past. According to the research, both retrotopia and post-memory make it difficult for today's Russia to find its place in the present and contribute to the renewal of cultural traumas.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Badań Literackich PAN; Stowarzyszenie Pro Cultura Litterariapl_PL
dc.relation.ispartofseriesTeksty Drugie;
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/*
dc.subjectretrotopiapl_PL
dc.subjectpostpamięćpl_PL
dc.subjectwojna w Ukrainiepl_PL
dc.subjectkultura i politykapl_PL
dc.subjectkultura i wojnapl_PL
dc.subjectkultura rosyjskapl_PL
dc.subjectretrotopiapl_PL
dc.subjectpost-memorypl_PL
dc.subjectwar in Ukrainepl_PL
dc.subjectculture and politicspl_PL
dc.subjectculture and warpl_PL
dc.subjectRussian culturepl_PL
dc.titleWokół wojny w Ukrainie. Retrotopia i postpamięć we współczesnej kulturze rosyjskiejpl_PL
dc.typePreprintpl_PL
dc.page.number348-360pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury i Kultury Rosyjskiejpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteProf. dr hab. Jarosław Płuciennik, ur. w 1966 r. w Ostrowie Wielkopolskim, mieszkam od czasu studiów w Łodzi. Profesor nauk humanistycznych, kulturoznawca, literaturoznawca, kognitywista, historyk idei. Moje zainteresowania poza kognitywną teorią to filozofia i historia kultury oraz ekokrytyka, jak również badania nad szkolnictwem wyższym, cyfrowa humanistyka i otwarte zasoby edukacyjne. Jestem autorem ok. 180 publikacji w wielu językach z zakresu kulturoznawstwa, literaturoznawstwa i kognitywistyki w tym 8 autorskich indywidualnych książek i współredagowanych wielu innych tomów zbiorowych. Tłumaczyłem także książki i artykuły naukowe z języka angielskiego i szwedzkiego. Byłem prorektorem UŁ ds. jakości i programów kształcenia w latach 2012-2016. Stąd moje zainteresowania badaniem szkolnictwa wyższego. Byłem także pełnomocnikiem Rektora ds. Otwartych Zasobów Edukacyjnych w kadencji 2016-2020. Od wiosny 2020 r. do 2021 r. byłem członkiem Zespołu doradczego ds. polityki klimatyczno-środowiskowej Uniwersytetu Łódzkiego. Podczas staży zagranicznych studiowałem także język szwedzki i kulturę skandynawską oraz kognitywną semantykę (1994-1996). Doktorat pt. Retoryka wzniosłości w dziele literackim obroniłem w 1999 r. Kolokwium habilitacyjne na podstawie pracy pt. Literackie identyfikacje i oddźwięki. Poetyka a empatia miałem w 2003 r. Zainteresowania Kognitywistyka (szczególnie, teoria figur retorycznych oraz narratologia i teoria umysłu), flozofia i historia kultury (zwłaszcza porównawczo kultur skandynawskich i polskiej, wolność słowa, demokracja i nowoczesność, produkcja kulturalna), wielojęzyczność oraz ekokrytyka (np. Greta Thunberg i kulturowe konteksty jej wystąpień), jak również badania nad szkolnictwem wyższym (demokracja uniwersytecka, idea uniwersytetu), cyfrowa humanistyka (także jako metodologia) i otwarte zasoby edukacyjne.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteProf. dr hab. Jaroslaw Płuciennik, b. in 1966 in Ostrów Wielkopolski, I have lived in Łódź since my studies. I am a humanities professor, cultural studies expert, literary scholar, cognitive scientist, and historian of ideas. My interests outside of cognitive theory are philosophy, cultural history, ecocriticism, higher education research, digital humanities, and open educational resources. I am the author of about 180 publications in many languages in cultural studies, literary studies and cognitive science, including eight individual books and co-edited many other collective volumes. I have also translated books and scientific articles from English and Swedish. I was the vice-rector of the University of Lodz for quality and education programs from 2012-2016. Hence my interest in higher education research. I was also the Rector's Plenipotentiary for Open Educational Resources in the 2016-2020 term. From spring 2020 to 2021, I was a member of the Advisory Team for climate and environmental policy at the University of Lodz. During my internships abroad, I also studied the Swedish language, Scandinavian culture, and cognitive semantics (1994-1996)—PhD The Rhetoric of the Sublime in a literary work I defended in 1999. Habilitation colloquium based on the work entitled Literary Identifications and Resonances. Poetics and empathy I had in 2003. Interests Cognitive science (especially the theory of figures of speech as well as narratology and theory of mind), philosophy and history of culture (especially comparatively Scandinavian and Polish cultures, freedom of speech, democracy and modernity, cultural production), multilingualism and ecocriticism (e.g. Greta Thunberg and the cultural contexts of her speeches ), as well as research on higher education (university democracy, the idea of ​​the university), digital humanities (also as a methodology) and open educational resources.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePaulina Sikora-Krizhevska, magister, asystent w Zakładzie Literatury i Kultury Rosyjskiej UŁ. Interesuje się najnowszą literaturą rosyjską ze szczególnym uwzględnieniem dramatu, współczesną kulturą rosyjską oraz wzajemnymi wpływami kultury i polityki. Kontakt: paulina.sikora@uni.lodz.pl. ORCID 0000-0003-1395-7912pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePaulina Sikora-Krizhevska, MA, assistant at the Department of Russian Literature and Culture of the University of Lodz. She is interested in the latest Russian literature with particular emphasis on drama, contemporary Russian culture and the mutual influences of culture and politics. Contact: paulina.sikora@uni.lodz.pl. ORCID 0000-0003-1395-7912pl_PL
dc.referencesA. Babczenko, A. Nocuń Arkadij Babczenko: Byłem rosyjskim żołnierzem, „Tygodnik Powszechny” 2022 nr 17, https://www.tygodnikpowszechny.pl/arkadij-babczenko-bylem-rosyjskim-zolnierzem-173232 (07.05.2022).pl_PL
dc.referencesA. Babczenko Dziesięć kawałków o wojnie. Rosjanin w Czeczenii. Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesZ. Bauman Retrotopia, Polity Press, Cambridge, Malden, MA 2017.pl_PL
dc.referencesZ. Bauman Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, przeł. K. Lebek, PWN, Warszawa 2018.pl_PL
dc.referencesA. Borkowska Захар Прилепин — литературный портрет, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Rossica” 2019 nr 12, s. 121-130.pl_PL
dc.referencesM. Hirsch, Family Frames. Photography, Narrative, and Postmemory, Harvard University Press, Cambridge 1997.pl_PL
dc.referencesM. Hirsch The generation of postmemory: writing and visual culture after the holocaust, Columbia University Press, New York 2012.pl_PL
dc.referencesM. Hirsch Żałoba i postpamięć, przeł. K. Bojarska, w: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, red. E. Domańska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2010.pl_PL
dc.referencesP. Hobson How Russian Authorities Hijacked a WWII Remembrance Movement, https://www.themoscowtimes.com/2016/05/06/how-russian-authorities-hijacked-a-wwii-remembrance-movement-a52776 (07.05.2022).pl_PL
dc.referencesA. Kazimierczuk Rosyjski politolog o konieczności „deukrainizacji”, https://www.rp.pl/konflikty-zbrojne/art36008671-rosyjski-politolog-o-koniecznosci-deukrainizacji (07.05.2022).pl_PL
dc.referencesA. Kuchta Zawłaszczone narracje. Obrazy postpamięci w zbiorze „Oskarżam Auschwitz”. „Opowieści rodzinne” Mikołaja Grynberga, „Konteksty kultury” 2015 nr 12, s. 251-264.pl_PL
dc.referencesS. Lebiediew Dzieci Kronosa, przeł. G. Szymczak, Wydawnictwo Claroscuro, Warszawa 2019.pl_PL
dc.referencesS. Lebiediew Granica zapomnienia, przeł. G. Szymczak, Wydawnictwo Claroscuro, Warszawa 2018.pl_PL
dc.referencesS. Lebiediew Ludzie sierpnia, przeł. G. Szymczak, Wydawnictwo Claroscuro, Warszawa 2021.pl_PL
dc.referencesM. Lipman How Putin Silences Dissent: Inside the Kremlin's Crackdown, „Foreign Affairs” 2016 nr 3 (95), s. 38-46.pl_PL
dc.referencesM. Milosevich-Juaristi The Immortal Regiment: the pride and prejudice of Russia, https://www.realinstitutoelcano.org/en/analyses/the-immortal-regiment-the-pride-and-prejudice-of-russia (07.05.2022).pl_PL
dc.referencesS. Norris War, Cinema, and the Politics of Memory in Putin 2.0 Culture, w: The Future of the Soviet Past, red. A. Weiss-Wendt, N. Adler, Indiana University Press, Bloomington 2021.pl_PL
dc.referencesObrazy władzy we współczesnej kulturze rosyjskiej, red. B. Brzeziński, B. Garczyk, M. Jedliński, T. Nakoneczny, M. Lachowicz, Oficyna Wydawnicza Epigram, Bydgoszcz 2017.pl_PL
dc.referencesZ. Prilepin Czarna małpa, przeł. E. Rojewska, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2013.pl_PL
dc.referencesZ. Prilepin Niektórzy nie pójdą do piekła, przeł. B. Hass, Wydawnictwo Glowbook, Sieradz 2021.pl_PL
dc.referencesP. Siegień Żeby nigdy nie było za późno, https://krytykapolityczna.pl/swiat/co-rosja-powinna-zrobic-z-ukraina-komentarz-siegien/ (07.05.2022).pl_PL
dc.referencesW. Sorokin Cukrowy Kreml, przeł. A. L. Piotrowska, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesW. Sorokin Dzień oprycznika, przeł. A. L. Piotrowska, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesM. Stiepanowa Pamięci pamięci, przeł. A. Sowińska, Prószyński i S-ka, Warszawa 2021.pl_PL
dc.referencesA. Zywert Czarna dziura (Siergiej Lebiediew, Granica zapomnienia), „Przegląd Rusycystyczny” 2020 nr 3 (171), s. 105-116.pl_PL
dc.referencesЭ. Васильева Мария Степанова „Памяти памяти”: память, история, еврейство, w: Актуальные проблемы и перспективы русистики, red. Ж. Кастельви, А. Зайнульдинов, И. Гарсия, М. Руис-Соррилья, Barcelona 2018, s. 44-52.pl_PL
dc.referencesН. Гредина, К. Сафонова, Д. Карцев В Бабьем Яре нацисты убили 33 тысячи евреев за два дня. Почему музей, который хочет сделать там Илья Хржановский, называют «Холокост-Диснейлендом»?, https://meduza.io/feature/2020/05/18/v-babiem-yare-natsisty-ubili-33-tysyachi-evreev-za-dva-dnya-pochemu-muzey-kotoryy-hochet-sdelat-tam-ilya-hrzhanovskiy-nazyvayut-holokost-disneylendom (07.05.2022).pl_PL
dc.referencesЕ. Евтушенко Бабий Яр, https://www.culture.ru/poems/26226/babii-yar (08.05.2022).pl_PL
dc.referencesМ. Крутов Мертвая вода для „Бессмертного полка”, https://www.svoboda.org/a/27009654.html (07.05.2022).pl_PL
dc.referencesЗ. Прилепин Взвод. Офицеры и ополченцы русской литературы, Издательство АСТ: Редакция Елены Шубиной, Москва 2017.pl_PL
dc.referencesА. Разувалова Жертвы советского террора в прозе Сергея Лебедева и Николая Кононова: оптика постпамяти, „Quaestio Rossica” 2021 nr 4, s. 1332–1352.pl_PL
dc.referencesО. Скороход Антисемітизм сьогодні — це Західна Європа і Америка. України немає на світовій карті антисемітизму, — Йосиф Зісельс, https://censor.net/ua/resonance/3204846/antysemityzm_sogodni_tse_zahidna_yevropa_i_ameryka_ukrayiny_nemaye_na_svitoviyi_karti_antysemityzmu (07.05.2022).pl_PL
dc.referencesМ. Ямпольский Парк культуры. Культура и насилие в Москве сегодня, Новое издательство, Москва 2018.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjaroslaw.pluciennik@uni.lodz.plpl_PL
dc.relation.volume2pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe