Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBaum, Alicja
dc.date.accessioned2023-07-03T08:02:00Z
dc.date.available2023-07-03T08:02:00Z
dc.date.issued2023-06-30
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47395
dc.description.abstractThe goal of the analyses presented in the article was to discover the issues connected to the family of origin, which the Polish female chess grandmasters were dealing with during the process of talent development, meaning the time they were achieving the highest female chess title. The method used in the research were in-depth, unstructured, qualitative interviews. The research tool guide was prepared on the basis of Françoys Gagné’s Comprehensive Model of Talent Development (CMTD). The statements of the 14 researched female chess grandmasters underwent qualitative analysis, which demonstrated that nearly all of them experienced difficulties related with their families of origin. Two types of problems were identified: general, resulting from the condition of the family, professed values, or attitudes (financial and time-related family problems, parents’ incompatible attitudes towards practicing chess, lack of support from one of the parents, a sense of “playing for the father,” general unfavorable household atmosphere), as well as those relating to chess as a sport (pressure for good results, obligation to train, and practicing with a specific coach, not understanding sport-related aspects).en
dc.description.abstractCelem analiz zaprezentowanych w artykule było poznanie problemów związanych z rodziną pochodzenia, z jakimi zmagały się polskie arcymistrzynie szachowe podczas procesu rozwoju talentu, czyli czasu dochodzenia do najwyższego szachowego tytułu kobiecego. W badaniach zastosowano metodę wywiadu swobodnego pogłębionego, jakościowego. Narzędzie badań stanowił przewodnik przygotowany w oparciu o Zintegrowany Model Rozwoju Talentu (CMTD) Françoys Gagnégo. Wypowiedzi 14 badanych arcymistrzyń szachowych poddano analizie jakościowej, która wykazała, że niemal wszystkie przyszłe arcymistrzynie doświadczały trudności związanych z rodziną pochodzenia. Ustalono ich dwojaki rodzaj: ogólny, wynikający z kondycji rodziny, wyznawanych wartości czy postaw (problemy finansowe i organizacyjne, niezgodność postaw rodziców wobec uprawiania szachów i brak wsparcia jednego z rodziców, poczucie „grania dla ojca”, niesprzyjająca atmosfera w domu), oraz odnoszący się do szachów jako dyscypliny sportu (presja na wynik, przymus trenowania, przymus pracy z określonym trenerem, niezrozumienie aspektów sportu).pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectfamily problemsen
dc.subjecttalent development processen
dc.subjectfemale chess playersen
dc.subjectfemale chess grandmastersen
dc.subjectproblemy rodzinnepl
dc.subjectproces rozwoju talentupl
dc.subjectszachistkipl
dc.subjectarcymistrzynie szachowepl
dc.titleKobiety w szachach. Problemy związane z rodziną w procesie rozwoju talentupl
dc.title.alternativeWomen in Chess. Family-Related Problems in the Process of Talent Developmenten
dc.typeArticle
dc.page.number126-143
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawiepl
dc.referencesBaum A., Łukasiewicz-Wieleba J., Wiśniewska J., Konieczna J. (2017) Innowacyjne wspieranie rozwoju uczniów. Projekt Edukacja przez Szachy w Szkole, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl
dc.referencesBaum A., Łukasiewicz-Wieleba J. (2018) Korelaty uzdolnień szachowych. Środowiskowe badania nad młodymi adeptami królewskiej gry, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl
dc.referencesBaum A. (2022a) Kobiety w szachach. Problemy związane z płcią w procesie rozwoju talentu w: Zdolności i Twórczość. Koncepcje. Badania. Praktyka, M. W. Romaniuk, M. Jabłonowska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 103–127.pl
dc.referencesBaum A. (2022b) Women in Chess. Education-Related Problems During Talent Development Process, “Multidisciplinary Journal of School Education”, nr 22(11), s. 49–74, https://doi.org/10.35765/mjse.2022.1122.03pl
dc.referencesCôté J. (1999) The Influence of the Family in the Development of Talent in Sport, “The Sport Psychologist”, nr 13, s. 395–417, https://doi.org/10.1123/tsp.13.4.395pl
dc.referencesDelft van K., Delft van M. (2010) Developing Chess Talents, Apeldoorn, KVDC.pl
dc.referencesDorsch T. E., Smith A. L., McDonough M. H. (2009) Parents’ Perceptions of Child-to-Parent Socialization in Organized Youth Sport, “Journal of Sport and Exercise Psychology”, nr 31, s. 444–468, https://doi.org/10.1123/jsep.31.4.444pl
dc.referencesDonohue B., Miller A., Crammer L., Cross C., Covassin T. (2007) A Standardized Method of Assessing Sport Specific Problems in the Relationships of Athletes with their Coaches, Teammates, Family, and Peers, “Journal of Sport Behavior”, nr 30(4), s. 375–397.pl
dc.referencesFlick U. (2012) Projektowanie badania jakościowego, tłum. P. Tomanek, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesGagné F. (2015) From Genes to Talent: The DMGT/CMTD Perspective, “Revista de Educacion”, nr 368, s. 12–37, https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-368-289pl
dc.referencesGagné F. (2016) Od genów do talentu: z perspektywy modeli DMGT/CMTD, tłum. A. Szewczuk, „Psychologia Wychowawcza”, nr 9, s. 121–140, https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139300 (dostęp: 16.03.2023).pl
dc.referencesGalitis I. (2002) Stalemate: Girls and a Mixed-Gender Chess Club, “Gender and Education”, nr 14(1), s. 71–83, https://doi.org/10.1080/09540250120098898pl
dc.referencesGibbs G. (2015) Analizowanie danych jakościowych, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesHarwood C. G., Knight C. J. (2015) Parenting in Youth Sport: A Position Paper on Parenting Expertise, “Psychology in Sport and Exercise”, nr 16, s. 24–35, https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2014.03.001pl
dc.referencesHolt N. L., Knight C. J. (2014) Parenting in Youth Sport: From Research to Practice, London, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203798553pl
dc.referencesKay T. (2000) Sporting Excellence: A Family Affair?, “European Physical Education Review”, nr 6(2), s. 151–169, https://doi.org/10.1177/1356336X000062004pl
dc.referencesKay T. (2003) Gender, Sport and Social Exclusion w: Sport and Social Exclusion, M. Collins, T. Kay (red.), Londyn, Routledge, s. 97–112.pl
dc.referencesKay T., Spaaij R. (2012) The Mediating Effects of Family on Sport in International Development Contexts, “International Review for the Sociology of Sport”, nr 47, s. 77–94, https://doi.org/10.1177/1012690210389250pl
dc.referencesKnight C. J. (2017) Family Influences on Talent Development in Sport w: Routledge Handbook of Talent Identification and Development in Sport, J. Baker, S. Cobley, J. Schorer, N. Wattie (red.), London, Routledge, s. 181–191, https://www.routledgehandbooks.com/doi/10.4324/9781315668017.ch13pl
dc.referencesKvale S. (2012) Prowadzenie wywiadów, tłum. A. Dziuban Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesLauer L., Gould D., Roman N., Pierce M. (2010a) Parental Behaviors that Affect Junior Tennis Player Development, “Psychology of Sport and Exercise”, nr 11, s. 487–496, https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2010.06.008pl
dc.referencesLauer L., Gould D., Roman N., Pierce M. (2010b) How Parents Influence Junior Tennis Players’ Development: Qualitative Narratives, “Journal of Clinical Sports Psychology”, nr 4, s. 69–92, https://doi.org/10.1123/jcsp.4.1.69pl
dc.referencesLimont W. (2010) Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesŁukasiewicz-Wieleba J. (2018) Rozpoznawanie potencjału oraz wzmocnienia i ograniczenia rozwoju dzieci w narracjach rodziców, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.pl
dc.referencesOlszewski-Kubilius P. (2018) The Role of the Family in Talent Development w: Handbook of Giftedness in Children, S. Pfeiffer (red.), Springer International Publishing AG, s. 129–147, https://doi.org/10.1007/978-3-319-77004-8_9pl
dc.referencesSiekańska M. (2012) Athletes’ Perception of Parental Support and its Influence on Sports Accomplishments – A Retrospective Study, “Human Movement”, nr 13(4), s. 380–387, https://doi.org/10.2478/v10038-012-0046-xpl
dc.referencesSiekańska M. (2013) Talent sportowy – psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania rozwoju uzdolnionych zawodników, Kraków, Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha.pl
dc.referencesSiekańska M. (2015) Rola osób znaczących we wspieraniu rozwoju talentów sportowych, „Psychologia Wychowawcza”, nr 8, s. 153–169, https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139283 (dostęp: 16.03.2023).pl
dc.referencesSiekańska M., Blecharz J. (2018) Dlaczego współczesny sport potrzebuje psychologii?, „Przegląd Psychologiczny”, nr. 61(1), s. 11–23.pl
dc.referencesSilverman D. (2012) Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, red. nauk. K. T. Konecki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesWilliams G., MacNamara Á. (2020) “I Didn’t Make It, but…”: Deselected Athletes’ Experiences of the Talent Development Pathway, „Frontiers in Sports and Active Living”, nr 2(24), https://doi.org/10.3389/fspor.2020.00024pl
dc.referencesWitte A. L., Kiewra K. A., Perry K. R. (2015) Parenting Talent: A Qualitative Investigation of the Roles Parents Play in Talent Development, “Roeper Review”, nr 37, s. 84–96, https://doi.org/10.1080/02783193.2015.1008091pl
dc.referencesZaskalski P. (2021) Klubwszkole, http://szachywszkole.pl/klubwszkole(dostęp: 11.09.2022).pl
dc.contributor.authorEmailalicjabaum@aps.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.16.08
dc.relation.volume16


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0