Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCiechowicz, Jan
dc.contributor.editorLeyko, Małgorzata
dc.contributor.editorSnelewska-Stempień, Zofia
dc.date.accessioned2023-06-22T09:35:37Z
dc.date.available2023-06-22T09:35:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationCiechowicz J., Teatr z cyrku (na przykładzie Żoko, małpy brazylijskiej, 1825), [w:] Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej, M. Leyko, Z. Snelewska-Stempień (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-227-7.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-227-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47306
dc.description.abstractCo to jest cyrk? Artykuł zawiera próbę definicji zjawiska. Odnosi się m.in. do Cyrku Olimpijskiego czasów Mickiewicza. Następnie analizie zostaje poddany melodramat w 3 aktach Żoko, małpa brazylijska (1825), wielki szlagier sceniczny XIX w., spolszczony przez Józefa Damse. Polska prapremiera odbyła się w Teatrze Narodowym w Warszawie (1828), gdzie rolę małpy zagrał „genialnie” tancerz Heinrich Springer. W długiej karierze teatralnej Żoko świetną kreację stworzył także Stanisław Krzesiński, m.in. na scenie Teatru Starego w Lublinie (na benefis J. Frołowicza, zapewne w roku 1829). Nazwisko aktora podobnego do małpy ukryte zostało na afiszu pod „trzema gwiazdkami” (dla niepoznaki).pl_PL
dc.description.abstractWhat is the circus? The paper is an attempt to define the phenomenon. It refers among others to the Olimpic Circus dating back to the times of Mickiewicz. Next, the melodrama in 3 acts, Jocko, brasilian monkey (1825) is being analysed. It was a great stage hit of the 19th century, translated into Polish by Józef Damse. The Polish premiere was held in the National Theatre in Warsaw (1928), where the monkey’s role was played ‘brilliantly’ by a dancer Heinrich Springer. During a long career of the drama, Stanisław Krzesiński’s acting was also excellent, including the performance on the stage of Stary Theatre in Lublin (for J. Frołowicz’s benefit concert, probably in 1829). The name of the actor looking like a monkey was camouflaged on the poster under ‘three asterisks’.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectcyrkpl_PL
dc.subjectCyrk Olimpijskipl_PL
dc.subjectmałpa w cyrkupl_PL
dc.subjectcircuspl_PL
dc.subjectOlympic Circuspl_PL
dc.subjectmonkeypl_PL
dc.titleTeatr z cyrku (na przykładzie Żoko, małpy brazylijskiej, 1825)pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number85-95pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-228-4
dc.referencesChapman Graham, 2004, Latający Cyrk Monty Pytona: tylko słowa, t. 1–2, tłum. Elżbieta Gałązka-Salamon, Wydawnictwo RM, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCiechowicz Jan, 2000, O różnych sposobach czytania „Lekcji teatralnej” Mickiewicza, [w:] idem, Myślenie teatrem, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesCroft-Cooke Rupert, Cotes Peter, 1986, Świat cyrku, tłum. Zygmunt Dzięciołowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDanowicz Bogdan, 1984, Był cyrk olimpijski, Iskry, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFiller Witold, 1963, Cyrk, czyli emocje pradziadków, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKocur Mirosław, 2005, We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKorzeniewski Bohdan, 1993, „Drama” i inne szkice, Wiedza o Kulturze, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKott Jan, 1959, Król Ubu i młodzi Polacy, „Przegląd Kulturalny”, 21.05.pl_PL
dc.referencesKruszewska Felicja, 1928, Sen, Towarzystwo Wydawnicze „Bluszcz”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrzesiński Stanisław, 1957, Koleje życia, czyli materiały do historii teatrów prowincjonalnych, oprac. Stanisław Dąbrowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKurek Krzysztof, 2012, Teatralna menażeria. Kilka uwag o obecności konia i małpy w sztukach widowiskowych XVIII i XIX wieku, [w:] Człowiek w świecie zwierząt – zwierzęta w świecie człowieka, red. Kazimierz Ilski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.references„Kurier Warszawski” 1828, nr 84.pl_PL
dc.referencesMajakowski Władimir, 1956, Łaźnia – dramat w sześciu aktach z cyrkiem i fajerwerkiem, tłum. Artur Sandauer, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMickiewicz Adam, 1998, Dzieła, t. X [Literatura słowiańska. Kurs trzeci], oprac. Julian Maślanka, wydanie rocznicowe, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.references„Motyl” 1829, nr 36–38.pl_PL
dc.referencesMeyerhold Wsiewołod, 1988, Buda jarmarczna, [w:] idem, Przed rewolucją (1905–1917), oprac. Jerzy Koenig, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNawrocka Ewa, 2000, Był sobie cyrk. Cyrk Rodziny Afanasjeff, [w:] Gdańskie teatry osobne, red. Jan Ciechowicz, Andzej Żurowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesPromiński Marian, 1953, Cyrk przyjechał. Powieść, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRaszewski Zbigniew, 1959, Słowacki i Mickiewicz wobec teatru romantycznego, „Pamiętnik Teatralny”, z. 1–3 – przedruk w: idem, 1963, Staroświecczyzna i postęp czasu. O teatrze polskim (1765–1865), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRatajczakowa Dobrochna, 2008, Kariera i upadek teatralnej małpy, [w:] Awangardowa encyklopedia, czyli słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł różnych. Prace ofiarowane Profesorowi Grzegorzowi Gaździe, red. Irena Hübner, Agnieszka Izdebska, Jarosław Płuciennik, Danuta Szajnert, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesSłownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965 [Sbtp], 1973, red. naczelny Zbigniew Raszewski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzczublewski Józef, 1971, Żywot Osterwy, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzwankowski Eugeniusz (oprac.), 1973, Repertuar teatrów warszawskich, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUniwersalny słownik języka polskiego [Usjp], 2003, red. Stanisław Dubisz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWitkowski Michał, 1971, Świat teatralny młodego Mickiewicza, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-227-7.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe