Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPrajzner, Katarzyna
dc.contributor.editorRembowska-Płuciennik, Magdalena
dc.contributor.editorJeziorska-Haładyj, Joanna
dc.date.accessioned2023-04-17T16:10:07Z
dc.date.available2023-04-17T16:10:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46744
dc.description.abstractThis article is a critical theoretical review of the relationships between digital games and literature and how they are depicted in Michał Dawid Żmuda’s book Zgrywanie literatury. Intermedialne związki gier cyfrowych z literackością. When discussing the ways in which, and how, games and literature are related, Żmuda rather strictly focuses on the literary-specific communication, means of expression and interface and how it functions in computer games due to the process of remediation. This article argues that analysis of representation of verbal information in computer games, or intertextual relationships between specific books and games should be regarded in the broader scope of issues that are defining contemporary media culture at large. Terms like remediation or intermedia are simply not fully satisfying while discussing digital art forms, it is more productive to view them through the lens of remixability, interactivity, and other qualities of new media in general. This article also argues that the Narratology vs. Ludology debate in Game Studies presented as two schools of thought attempts to identify the essential features of games that help express a game’s meaning has never really happened. Moreover, no one has been interested in making the argument that there is no difference between games and stories or that games are merely a subset of stories, and so we are dealing more with the lack of the actual debate because one group of people is defining both sides of it.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectgame studiespl_PL
dc.subjectnarratology vs. ludologypl_PL
dc.subjectremediationpl_PL
dc.subjectremixabilitypl_PL
dc.subjectconvergencepl_PL
dc.titleMiędzy grami a literaturą. Wokół książki Michała Dawida Żmudy: Zgrywanie literatury. Intermedialne związki gier komputerowych z literackością, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2021, ss. 267pl_PL
dc.title.alternativeBetween Games and Literature. Thoughts on Michał Dawid Żmuda’s book Zgrywanie literatury. Intermedialne związki gier cyfrowych z literackością, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2021, ss. 267pl_PL
dc.typeOtherpl_PL
dc.page.number141-151pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Nowych Mediów i Kultury Cyfrowejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.contributor.authorBiographicalnoteAdiunktka w Katedrze Nowych Mediów i Kultury Cyfrowej Uniwersytetu Łódzkiego, zajmuje się grami komputerowymi, transmedialną narratologią, kulturą popularną. Autorka książek: Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej (Łódź 2009), Czytanie interaktywnych obrazów. Gry komputerowe w perspektywie dynamicznej tekstualności (Łódź 2022) oraz redaktorka tomu Wprowadzenie do groznawstwa (Łódź 2019).pl_PL
dc.referencesAarseth Espen (2004), Genre Trouble: Narrativism and the Art of Simulation [w:] First Person. New Media as Story, Performance, and Game, red. N. Wardrip-Fruin, P. Harrigan, The MIT Press, Londyn.pl_PL
dc.referencesBolter Jay David, Grusin Richard (2000), Remediation: Understanding New Media, The MIT Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesEskelinen Markku (2001), The Gaming Situation, „Game Studies” nr 1, lipiec 2001, www.gamestudies. org/0101/eskelinen/ [dostęp: 26.07.2022].pl_PL
dc.referencesJuul Jesper (2004), The Definitive History of Games and Stories, Ludology and Narratology, www.jesperjuul.net/ludologist/2004/02/22/the-definitive-history-of-games-and-storiesludology- and-narratology [dostęp: 20.07.2022].pl_PL
dc.referencesManovich Lev (2006), After Effects or Velvet Revolution, www.manovich.net [dostęp: 26.07.2022].pl_PL
dc.referencesMurray Janet (2005), The Last Word on Ludology v Narratology in Game Studies, www.researchgate. net/publication/251172237_The_Last_Word_on_Ludology_v_Narratology_ in_Game_Studies [dostęp: 23.07.2022].pl_PL
dc.referencesPrajzner Katarzyna (2022), Czytanie interaktywnych obrazów. Gry komputerowe w perspektywie dynamicznej tekstualności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesŻmuda Michał Dawid (2021), Zgrywanie literatury. Intermedialne związki gier komputerowych z literackością, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2022/65.4/10
dc.relation.volume65pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe