Romans obrazu ze słowem – o plakatach Polskiej Szkoły Plakatu. Problem kompozycji plakatu
Streszczenie
Celem artykułu jest przedstawienie zagadnień korelacji warstwy obrazowej
i słownej w plakacie na przykładzie wybranych plakatów Polskiej
Szkoły Plakatu. Oddziaływanie bowiem tych dwóch elementów składowych
było genezą dla konstytuowania się różnych definicji, interesującego
w tym artykule autorkę, dzieła graficznego. Zamierzeniem jest
ukazanie różnych sposobów współistnienia oraz przenikania się tekstu
i obrazu w jednym dziele. Celem artykułu jest także ukazanie dwóch odmiennych
stanowisk w definiowaniu plakatu (w odniesieniu do jego warstwy
kompozycyjnej): definicji opierającej swoją koncepcję na symbiozie
słowa i obrazu (Maciej Urbaniec) oraz definicji, w której decydującą rolę
w budowaniu przestrzeni projektowej w plakacie przyznaje się obrazowi
(Mieczysław Górowski). Wybrany materiał analizowany będzie pod
kątem formalnym/estetycznym (graficznym), a problem lingwistyczny/
semantyczny (warstwy tekstowej) zostanie ograniczony do prezentacji
haseł. The intention of the article is to present the issues of correlation between
the image and verbal layers in the poster – using selected posters of
Polish School of Poster as an example. It’s important because these two
components were the genesis for the constitution of different definitions
of poster. The intention is to show the different ways of coexistence and
merging of text and image in a single work. The aim of the article is also
showing two different positions, and their definition of a poster (with
respect to the layer of composition): definition of the symbiosis of word
and image (Maciej Urbaniec) and the definition, in which a decisive role
in building the project in a poster admits image (Mieczysław Górowski).
The selected material will be analyzed in terms of the formal/aesthetic
(graphic), the problem of linguistic/semantic layer (text) will be limited
to the presentation passwords.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

