Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorEnglender, Barbara
dc.contributor.editorMikuła, Ewa
dc.date.accessioned2023-04-04T10:58:04Z
dc.date.available2023-04-04T10:58:04Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationEnglender B., „Jeśli chodzi o wojnę, to widziałam tylko zdjęcia”. Dwa oblicza fotografii w poezji Julii Fiedorczuk, [w:] Tekst, słowo, obraz, E. Mikuła (red.), WUŁ, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-026-6.10pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-026-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46537
dc.description.abstractGłównym założeniem tekstu jest ukazanie, w jaki sposób „podwójne oblicze” fotografii – medium pozwalającego zarówno na intymną rejestrację chwili, jak i na wytwarzanie obrazów funkcjonujących w środkach masowego przekazu – ukazane jest w poezji Julii Fiedorczuk. Artykuł opiera się na analizie i interpretacji wierszy Fiedorczuk, pochodzących z różnych okresów twórczości (od Planety rzeczy zagubionych z 2006 roku do tomiku Tuż-tuż z roku 2012). Jednym z celów interpretacyjnych jest też wskazanie, z jakich fotograficznych metafor (oraz myśli teoretyków dotyczących tego medium) czerpie ta autorka.pl_PL
dc.description.abstractThis texts aims to show the way, which the „double-face” of photography – medium, which allows to „capture” the intimate memories as well as allows to produce pictures used in mass media – is shown in poetry written by Julia Fiedorczuk. The main part of article is analysis and interpretation of particular poems from different periods of her artistic activity (starting from Planeta rzeczy zagubionych published in 2006, ending on Tuż-tuż published in 2012). This text aims also to show, which photographical metaphors (and theorist’s reflections) are used in her poetry.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofTekst, słowo, obraz;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectFiedorczuk Juliapl_PL
dc.subjectfotografia w poezjipl_PL
dc.subjectmetafora fotograficznapl_PL
dc.title„Jeśli chodzi o wojnę, to widziałam tylko zdjęcia”. Dwa oblicza fotografii w poezji Julii Fiedorczukpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number159-173pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski, Wydział Filologicznypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-027-3
dc.referencesFiedorczuk J., 31 wierszy miłosnych, [w:] taż, Planeta rzeczy zagubionych, Wrocław 2006, s. 36.pl_PL
dc.referencesFiedorczuk J., Autoportret z makiem, [w:] taż, Tlen, Wrocław 2009, s. 30.pl_PL
dc.referencesFiedorczuk J., Coś, [w:] taż, Tlen, Wrocław 2009, s. 24.pl_PL
dc.referencesFiedorczuk J., Fort-Da, [w:] taż, Tuż-tuż, Wrocław 2012, s. 27.pl_PL
dc.referencesFiedorczuk J., Fotoshop Acropolis, [w:] taż, Tuż-tuż, Wrocław 2012, s. 16.pl_PL
dc.referencesFiedorczuk J., Jamb, trochej, jamb, [w:] taż, Tlen, Wrocław 2009, s. 24.pl_PL
dc.referencesFiedorczuk J., Spis strat (i zysków), [w:] taż, Planeta rzeczy zagubionych, Wrocław 2006, s. 37.pl_PL
dc.referencesFiedorczuk J., Survival, [w:] taż, Planeta rzeczy zagubionych, Wrocław 2006, s. 27.pl_PL
dc.referencesFiedorczuk J., Sybilla, [w:] taż, Planeta rzeczy zagubionych, Wrocław 2006, s. 7–8.pl_PL
dc.referencesFiedorczuk J., Zaduszki, [w:] taż, Planeta rzeczy zagubionych, Wrocław 2006, s. 15.pl_PL
dc.referencesBarthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesBauman Z., Społeczeństwo w stanie oblężenia, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesCzemiel G., Przyszłam tu, żeby oddychać. O „Tlenie” Julii Fiedorczuk i innych cząstkach, http://portliteracki.pl/przystan/teksty/przyszlam-tu-zeby-oddychac-o-tlenie-julii-fiedorczuk-i-innych-czastkach/ (dostęp: 3.05.2016).pl_PL
dc.referencesDryszel A., Mirecka I., Ogdowski M., Dajcie śmierć na pierwszą stronę, https://www.tygodnikprzeglad.pl/dajcie-smierc-na-pierwsza-strone/ (dostęp: 4.05.2016).pl_PL
dc.referencesKoszowy M., W poszukiwaniu rzeczywistości. Mediacyjna rola fotografii we współczesnej prozie polskiej, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesMichałowska M., Obraz utajony, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesRouille A., Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, tłum. O. Hedemann, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesRóżewicz T., Matka odchodzi, Wrocław 2000.pl_PL
dc.referencesSontag S., Widok cudzego cierpienia, tłum. S. Magala, Kraków 2016.pl_PL
dc.referencesStiegler B., Obrazy fotografii. Album fotograficznych metafor, tłum. J. Czudec, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesŚwieściak A., Melancholia w poezji polskiej po 1989 roku, Kraków 2010.pl_PL
dc.contributor.authorEmailb.englender@o2.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-026-6.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe