„Jeśli chodzi o wojnę, to widziałam tylko zdjęcia”. Dwa oblicza fotografii w poezji Julii Fiedorczuk
Streszczenie
Głównym założeniem tekstu jest ukazanie, w jaki sposób „podwójne oblicze”
fotografii – medium pozwalającego zarówno na intymną rejestrację
chwili, jak i na wytwarzanie obrazów funkcjonujących w środkach masowego
przekazu – ukazane jest w poezji Julii Fiedorczuk. Artykuł opiera
się na analizie i interpretacji wierszy Fiedorczuk, pochodzących z różnych
okresów twórczości (od Planety rzeczy zagubionych z 2006 roku do tomiku
Tuż-tuż z roku 2012). Jednym z celów interpretacyjnych jest też wskazanie,
z jakich fotograficznych metafor (oraz myśli teoretyków dotyczących
tego medium) czerpie ta autorka. This texts aims to show the way, which the „double-face” of photography
– medium, which allows to „capture” the intimate memories
as well as allows to produce pictures used in mass media – is shown in
poetry written by Julia Fiedorczuk. The main part of article is analysis
and interpretation of particular poems from different periods of her
artistic activity (starting from Planeta rzeczy zagubionych published
in 2006, ending on Tuż-tuż published in 2012). This text aims also to
show, which photographical metaphors (and theorist’s reflections) are
used in her poetry.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: