Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFuoco, Ester
dc.date.accessioned2023-03-03T08:56:36Z
dc.date.available2023-03-03T08:56:36Z
dc.date.issued2022-12-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46175
dc.description.abstractCould a robot be a good actor? Could it build an effective relationship of understanding and empathy with other actors or spectators? This paper offers just a glimpse, a first trace of research of a now important phenomenon that affects the Performing Arts, namely the integration of artificial agents both in the creative process and in the theatrical performance. It will be treated for this purpose by the example of the android Geminoid F, protagonist of the play Sayonara (2010) by Japanese director Oriza Hirata, created by Osaka University’s robotics expert Professor Hiroshi Ishiguro, whose gestures have been learned by imitating those of a real professional actress. Watching this android act is an alienating aesthetic experience: from the position of the audience, the boundary between human and robot is unclear. Geminoid F was chosen as co-star in the film of the same name, shot in 2015 by the internationally acclaimed Japanese director Koji Fukada, precisely because of her expressive qualities, as effective as those of a human actor, capable of arousing an empathic reaction in the viewer.en
dc.description.abstractCzy robot może być dobrym aktorem? Czy może zbudować relację opartą na zrozumieniu i empatii z innymi aktorami lub widzami? Niniejszy artykuł oferuje zaledwie przebłysk, pierwszy ślad badań nad ważnym obecnie zjawiskiem, które ma wpływ na sztuki widowiskowe, a mianowicie integrację sztucznych agentów zarówno w procesie twórczym, jak i w przedstawieniu teatralnym. Problem zostanie przedstawiony na przykładzie androida Geminoid F, bohatera sztuki Sayonara (2010) japońskiego reżysera Orizy Hiraty. Jego twórcą jest ekspert robotyki z Uniwersytetu w Osace, profesor Hiroshi Ishiguro, który uczył anroida przez naśladowanie gestów profesjonalnej aktorki. Oglądanie androida jest specyficznym doświadczeniem estetycznym: z pozycji widza granica między człowiekiem a robotem jest niejasna. Geminoid F stał się bohaterką filmu o tym samym tytule, nakręconym w 2015 roku przez uznanego na całym świecie japońskiego reżysera Koji Fukadę.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectandroid theatreen
dc.subjectactroiden
dc.subjectembodimenten
dc.subjectentanglementen
dc.subjectperforming artsen
dc.subjectteatr androidówpl
dc.subjectaktroidpl
dc.subjectucieleśnieniepl
dc.subjectuwikłaniepl
dc.subjectsztuki performatywnepl
dc.titleCould a robot become a successful actor? The case of Geminoid Fen
dc.title.alternativeCzy robot może zostać odnoszącym sukcesy aktorem? Przypadek Geminoida Fpl
dc.typeArticle
dc.page.number203-219
dc.contributor.authorAffiliationDigital Humanities-Performing Arts, Post-doc Researcher at IULM Universityen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBarad Karen, Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter, SIGNS, Spring, 2003.en
dc.referencesČapek Karel, R.U.R (Rossum’s Universal Robots), La Différence, Paris 2013.en
dc.referencesChikaraishi Takenobu, Yuichiro Yoshikawa, Kohei Ogawa, Oriza Hirata, Hiroshi Ishiguro, Creation and staging of android theatre “Sayonara” towards developing highly human-like robots, “Future Internet” 2017, vol. 9, issue 4, pp. 1–18.en
dc.referencesCraig Edward Gordon, The Actor and the Über-marionette, [in:] On the Art of Theatre, Routledge, London 2008.en
dc.referencesDiderot Denis, The paradox of acting, transl. W.H. Pollock, Book on Demand Ltd, 2013.en
dc.referencesDiodato Roberto, The Sensible Invisible. Itineraries in Aesthetic Ontology, Mimesis International, Milano 2015.en
dc.referencesDixon Steve, Cybernetic-Existentialism: Freedom, Systems and Being-for-Others in Contemporary Arts and Performance, Routledge, London 2020.en
dc.referencesDixon Steve, Digital Performance: A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art and Installation, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts 2007.en
dc.referencesDumouchel Paul, Damiano Luisa, Vivre avec les robots. Essai sur l’empathie artificielle: Essai sur l’empathie artificielle, Seuil, Paris 2016.en
dc.referencesFuoco Ester, Né qui, né ora: peripezie mediali della performance contemporanea, with an introduction of Steve Dixon, Ledizioni Publishing, Milano 2022.en
dc.referencesGallese Vittorio, Guerra Michele, Lo schermo empatico: cinema e neuroscienze, Raffaello Cortina Editore, Milano 2015.en
dc.referencesGiannachi Gabriella, Virtual Theatre. An introduction, Routledge, London–New York 2004.en
dc.referencesHirata Oriza, Gendai Kogo Engeki No Tameni (for Contemporary Colloquial Theater), Banseisha, Tokyo 1995.en
dc.referencesLu David, Ontology of Robot Theatre, [in:] Proceedings of the ICRA, Workshop Robotics and Performing Arts: Reciprocal Influences, St. Paul, MN, USA, 14 May 2012.en
dc.referencesMazzocut-Mis Maddalena, Corpo e voce della passione: l’estetica attoriale di Jean Baptiste Du Bos, Led Edizioni, Milano 2010.en
dc.referencesMori Masahiro, The Uncanny Valley (Bukimi no tani ), “Energy” 1970, vol. 7, no. 4, pp. 33–35.en
dc.referencesNotte Riccardo, You, robot. Antropologia della vita artificiale, Vallecchi, Firenze 2005.en
dc.referencesParker-Starbuck Jennifer, Introduction: Why Cyborg Theatre. In Cyborg Theatre, Palgrave Macmillan, London 2011.en
dc.referencesPluta Izabella, Theatre and Robotics: Hiroshi Ishiguro’s Androids as Staged by Oriza Hirata, “Art Research Journal” 2016, vol. 3, issue 1, pp. 65–79.en
dc.referencesStanislavski Konstantin, An Actor’s Work, 1st Edition, Routledge Classics, London 2016.en
dc.referencesToscano Cinzia, Il teatro dei robot. La meccanica delle emozioni nel Robot-Human Theatre di Hirata Oriza, Clueb, Bologna 2018.en
dc.referencesVygotskij Semënovič Lev, The Diagnostics of Development and the Pedological Clinic for Difficult Children, [in:] Robert W. Rieber, Aron S. Carton (eds.), The Collected Works of L. S. Vygotskij: The Fundamentals of Defectology (Abnormal Psychology and Learning Disabilities), Plenum Press, New York 1993.en
dc.referencesYuji Sone, Japanese robot culture, Palgrave Macmillan, New York 2016.en
dc.referencesZaven Paré, The art of being together with robots: A conversation with Professor Hiroshi Ishiguro, “International Journal of Social Robotics” 2015, vol. 7, issue 1, pp. 129–136.en
dc.referencesZaven Paré, Robots en quête d’auteurs, “ReS Futurae [En ligne],” 2021, http://journals.openedition.org/resf/10250 [accessed:26.10.2022]; https://doi.org/10.4000/resf.10250en
dc.referencesZaven Paré, Sayonara. Un addio ad un androide, [in:] C. Pasqualino, (a cura di), Macchine vive. Dalle marionette agli umanoidi, Edizioni Museo Pasqualino, Palermo 2021, pp. 103–121.en
dc.contributor.authorEmailfuocoester@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.65.11
dc.relation.volume65


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0