Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBarczyński, Janusz
dc.date.accessioned2023-02-04T18:01:50Z
dc.date.available2023-02-04T18:01:50Z
dc.date.issued1993
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45730
dc.description.abstractPunktem wyjścia rozważań było pytanie, czy swoją powieścią "Góry nad czarnym morzem” Wilhelm Mach odpowiedział w pełni na oczekiwania krytyki literackiej, która (np. K. Wyka) szczególnie mocno wiązała pisarza z jego ojczystym regionem: Rzeszowszczyzną. Na wstępie autor omawia krótko biografię literacką W. Macha, jego działalność jako pisarza i krytyka w latach 1945-60 oraz jego pozycję w ówczesnym życiu literackim. Następnie autor przechodzi do analizy kompozycji i struktury narracyjnej Gór nad czarnym morzem. Prowadzi ona do ukazania ruchliwości i przemienności perspektywy czasowej i pozwala na wyodrębnienie w powieści kilku poziomów narracyjnych. kilku "instancji" o różnym stropniu wiarygodności narratorskiej od narratora"autora", piszącego nad Morzem Czarnym powieść, z założenia autobiograficzną. do narratora-uczestnika wydarzeń mających złożyć się na ową powieść. Temu uwielokrotnieniu instancji narracyjnych odpowiada w obrębie świata przedstawionego silnie wyeksponowane nawarstwianie przytoczeń, co sprawia, że relacja o wydarzeniach jest maksymalnie zmediatyzowana. Taka struktura narracyjna czyni z "Gór nad czarnym morzem” powieść autotematyczną: jest to powieść o pisaniu powieści. Na pierwszy plan wysuwają się rozważania na temat konwencji powieściowych, możliwości napisania powieści. która objęłaby całość doświadczeń egzystencjalnych twórcy. Tym samym. fabuła pisanej powieści - miałyby to być tutaj przeżycia osobiste pisarza uwikłane w konflikty polsko-ukraińskie - nie osiąga ani spójności, ani iluzji autonomiczności: relacja o wydarzeniach jest i strukturalnie, i expressis verbis, podawana w wątpliwość. Jest to więc powieść o niemożliwości napisania powieści. Powyższe rozważania ukazują. że - z przyczyn cenzuralno-politycznych - Mach znalazł swoiste alibi w przedstawieniu kryzysu tradycyjnyh konwencji powieściowych, zwłaszcza modelu powieści realistycznej: bliski mu temat rodzinnego regionu i drażliwy problem stosunków polsko-ukraińskich podejmuje on właśnie w powieści, która staje się spektaklem niemocy Literatury.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.subjectMountains over the black seapl_PL
dc.subjectWilhelm Machpl_PL
dc.subjectnovelpl_PL
dc.title"Les montagnes sur la mer noir" de Wilhelm Mach - un camouflage littéraire?pl_PL
dc.title.alternativeCzy Góry nad czarnym morzem Wilhelma Macha to kamuflaż literacki?pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number141-158pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume36pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord