The ugly German: ethnic fatherhood and the Canadian experience in Marion Quednau's "The Butterfly Chair"
Streszczenie
Wymieniona w tytule powieść ma szczególny charakter. Zaliczyć ją można do odmiany
gatunkowej powieści rozwojowej o kształtowaniu i odnajdywaniu świadomości
etnicznej.
W powieści The Butterfly Chair (1987) topos narodowości niemieckiej w Kanadzie
powiązany jest z kanadyjskim pejzażem w wymiarze kultury i obyczajowości oraz z dominacją
zakorzenionej w doświadczeniach kobiety patriarchalności. Głównym bohaterem
tego utworu jest Else Rainer, która usiłuje zrozumieć stosunek jej niemieckich rodziców
do Kanady, ich przybranej ojczyzny. Powieść rozpoczyna się opisem wstrząsającego
wydarzenia w życiu Else: zabójstwa matki dokonanego przez ojca i - w następstwie tej
zbrodni - jego samobójstwa.
Znacząca część tekstu to wspomnienia Else o życiu jej rodziców w Niemczech i w
Kanadzie oraz o tyrańskim sposobie oddziaływania na rodzinę Gerharda Rainera („silnego
Niemca”). W powieści tej zawarte są też reminiscencje z poematu Sylvii Plath
Daddy (Tatuś), w którym również uderzają obrazy dręczenia rodziny przez niemieckiego
ojca-tyrana. Ambicje Gerharda Rainera jako architekta aby pozostawić swój ślad w
kanadyjskim krajobrazie kontrastują z ogrodami matki, które stanowią dla niej schronienie
przed napastliwym mężem.
Struktura powieści The Butterfly Chair oparta jest na zasadzie wynikania kategorii
kulturowych i psychologicznych z podłoża etnicznego i kreuje obraz Kanady postrzegany
przez emigrantów. Przedstawia także stosunek Kanadyjczyków do obcych.
Collections