Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorМикулашек, Мирослав
dc.date.accessioned2023-01-25T11:13:33Z
dc.date.available2023-01-25T11:13:33Z
dc.date.issued1984
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45569
dc.description.abstractW literaturze radzieckiej lat dwudziestych i trzydziestych wytwarzała się tendencja zmierzająca ku objektywnemu, przedmiotowo-analitycznemu „realizmowi, syntetyzującemu w obrazie analitycznym antynomie swych czasów i świata. Tendencja owa przejawiła się w szeregu gatunków odwołujących się do rzeczywistości m. in. w eposie prozaicznym Serafimowicza Żelazny potok, opierającym się na obrazie zbiorowym, globalnym, oraz w epopei powieściowej Szołochowa Cichy Don, odznaczającej się kompozycją atektoniczną, umożliwiającą połączenie epiczności i ekstensywności fabularnej z introspekcją, syntezy Tołstojowskiej powieści czasu i przestrzeni z powieścią- -wypowiedzią o życiu człowieka i dążnościach świata. Sjużet dzieła jest tu połączeniem „uogólnienia” i „uszczegółowienia”, zintensyfikowanym epicznie zwrotnikiem ludzkiej i społecznej rzeczywistości; przy całej polifoniczności akcji i postaci, istota jego jest subiektywna, jednostkowa (osobnostni), co go odróżnia od wielkich płócien literatury XIX i XX wieku (L.N. Tołstoj: Wojna i pokój, S. Żeromskiego: Popioły, R. M. du Gard: Rodzina Thibault, T.Wilder: Ósmy dzień i inne). Paralelnie z tą linią formowała się tendencja ku tworzeniu syntetycznego, "metaforycznego” realizmu, opierająca się na konkretnie-abstrakcyjnym, asocjacyjnym i imaginacyjnym obrazie o najwyższym stopniu uogólnienia, pozwalająca na poznanie znaczeń ponadczasowych poszczególnych zjawisk. Rozwój owej tendencji, której torowały drogę swym rewolucyjnym pokrewieństwem misteria-buffo W. Majakowskiego, wspierały dzieła o profilu groteskowo-satyrycznym: Pluskwa i Łaźnia Majakowskiego ——groteskowo-satyryczne komedie z rysami rewii scenicznych, mające w literaturach słowiańskich swój odpowiednik w rewiach satyrycznych Voskovca i Wericha (Ostoł i cień i inne); Nagi król, Cień, Smok J. Szwarca — satyryczne baśnie sceniczne nawiązujące do tradycji Gozziego, Tiecka i innych; Mistrz i Małgorzata M. Bułhakowa — groteskowo-filozoficzna powieść-fantasmagoria o fakturze tzw. roman initiation. W ramach nurtu o systemie obrazowym , ulegającym transformacjom rozwijała się również linia humanistycznego romantyzmu (Grin, Paustowski, Olesza) odznaczającego się wzmożoną emocjonalnością, niezwykłą fantastycznością, liryczną impresywnością i poetyzacją życia. Polimorficzna baza estetyczna literatury dwudziestych i trzydziestych lat dokumentuje fakt, iż chodzi tu o „historycznie otwarty system form artystycznych” (D.F. Markow).pl_PL
dc.language.isorupl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectliterary genrespl_PL
dc.subjectSoviet literaturepl_PL
dc.subjectgenre formspl_PL
dc.titleНекоторые жанровые и морфологические тенденции советской прозы и драмы 20-х и 30-х гг. и традиций европейских литературpl_PL
dc.title.alternativeDirections in Genre and Form of the Soviet Literature of the Twenties and Thirties and the European Literary Traditionpl_PL
dc.title.alternativeTendencje rozwoju form i gatunków w literaturze radzieckiej dwudziestych i trzydziestych lat a tradycje literatury europejskiejpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number23-36pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume27pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord