Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFilipowska, Irena
dc.date.accessioned2023-01-16T06:31:03Z
dc.date.available2023-01-16T06:31:03Z
dc.date.issued1968
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45347
dc.description.abstractPisarz zajmujący w swoich utworach swoiste stanowisko wobec problemów epoki, w której żyje, i wskazujący poprzez postaci, jak można i jak należy żyć, w jaki sposób zachować się wobec najistotniejszych problemów doli człowieczej — jest pisarzem zaangażowanym. Na przestrzeni dziejów krytycy literatury i pisarze różnie zapatrywali się na zagadnienie i pisarzy, i powieści zaangażowanych. Albert Camus, którego poglądy na rolę pisarza w życiu społecznym są najbardziej zbliżone do zapatrywań Martin du Gard, uważa, że artysta tworząc dzieło sztuki ułatwia życie ludzkości. Według niego powołaniem artysty jest nie przekształcanie świata i ludzi, lecz jedynie rozwijanie pewnych wartości ludzkich, bez których świat, nawet przekształcony, nie byłby nic wart. Martin du Gard twierdzi, że pisarz, dążąc do poznania prawdy o ludziach i o świecie, dąży do zrozumienia przyczyn zarówno zjawisk społecznych, jak i postępowania jednostek ludzkich, w celu ustrzeżenia ich przed trudnościami i niebezpieczeństwami życia. W Rodzinie Thibault, powieści-rzece, autor starał się ukazać przyczyny społeczne, ekonomiczne i polityczne I wojny światowej. Z uwagi na to Rodzinę Thibault można zaliczyć do powieści, par excellence, zaangażowanych. Dokładna analiza wspomnianego utworu wykazała, iż zagadnienie zaangażowania zostało przez autora potraktowane dwojako, a mianowicie: z punktu widzenia treści (Martin du Gard przedstawił cały szereg możliwości zaangażowania jednostek ludzkich w dziedzinie życia religijnego, społecznego i politycznego) oraz z punktu widzenia formy (za pomocą poszczególnych elementów techniki dramatycznej uwypuklił zaangażowanie postaci występujących w Rodzinie Thibault). W powieści tej bohaterowie podzieleni są na dwie kategorie, na tych, którzy biernie poddają się losowi (tych Martin du Gard potępia, ponieważ nie uznaje statycznej postawy życiowej, jego zdaniem szkodliwej tak dla jednostek, jak i społeczeństw), i na tych, którzy walczą z przeciwnościami losu (ci okazują się pełnowartościowymi jednostkami). Z konfrontacji indywidualnego zaangażowania jednostki z twardą rzeczywistością historyczną epoki wynika tragiczny aspekt doli człowieczej. Rodzina Thibault jest więc powieścią zaangażowaną, posiadającą podstawowe elementy tragedii, co tym samym podnosi oryginalność tego typu utworu, najważniejszego w całej twórczości Roger Martin du Gard.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectAlbert Camuspl_PL
dc.subjectRoger Martin du Gardpl_PL
dc.subjectnovelpl_PL
dc.title"Les Thibault" - modèle de roman engagépl_PL
dc.title.alternative"Rodzina Thibault" - wzorem powieści zaangażowanejpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number87-108pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume11pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord