Show simple item record

dc.contributor.authorMaatje, Frank C.
dc.date.accessioned2023-01-13T07:19:48Z
dc.date.available2023-01-13T07:19:48Z
dc.date.issued1968
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45329
dc.description.abstractRozprawa niniejsza postawiła przed sobą dwa zasadnicze cele: a) zwrócenie uwagi na doniosłość kategorii przestrzeni w ogóle dla dzieła literackiego; b) wykazanie, iż przestrzeń może mieć znaczenie dla poetyki gatunku jako element określający i decydujący. Rozpatrzmy po kolei te zagadnienia. a) Wprawdzie czas (czytania, recytacji lub wystawienia scenicznego) konstytuuje dzieło literackie, jednakże Świat zaktualizowany, przedstawiony w utworze posiada swój własny czas i swą własną przestrzeń. Czasowi konstytuującemu przeciwstawiona jest swoista rzeczywistość kategorii czasu i przestrzeni w utworze (Zeit-im-Werk, Raum-im-Werk). Pod wpływem jednej z tych kategorii, mianowicie czasu jako głównego składnika filozoficznej teorii poznania, nowsze literaturoznawstwo zajęło się prawie wyłącznie kategorią czasu i dość długo po macoszemu traktowało kategorię przestrzeni. b) Pojęcia gatunkowe nie kształtują się wyłącznie według poznawczej świadomości i rozeznania świadomych rzeczy czytelników, zdolnych do „pewnego” odróżnienia epiki, liryki i dramatu; pojęcia te zależą bezpośrednio od powiązanych z sobą układów, w których realizuje się w dziele literackim struktura czasu i przestrzeni. W niniejszej rozprawie przeanalizowano specyficzne układy przestrzeni lirycznej, epickiej i dramatycznej na przykładzie trzech utworów współczesnej literatury holenderskiej: utworu poetyckiego Jana van Nijlen, krótkiego opowiadania Anny Blaman i dramatu Jana Wolkersa. Symboliczne rozumienie przestrzeni lirycznej, w której stapiają się podmiot i przedmiot („wspomnienie” w rozumieniu Staigera), przestrzeń epicka jako miejsce akcji, określone i ukształtowane w zasadniczej zależności od perspektyw narracyjnych, wreszcie przestrzeń dramatyczna jako produkt przez scenę stworzonego napięcia między widzialnym, tym wszystkim, co tkwi w „środku przedstawionych zdarzeń” (,„Innen”), a niewidzialnym i jedynie sugerowanym zespołem faktów „zewnętrznych” („Aussen”) — oto pierwsze, niejako próbnie zaproponowane określenia, których metaforyczny charakter może być usprawiedliwiony stanem współczesnych badań nad zagadnieniami przestrzeni.pl_PL
dc.language.isodepl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectliterary genrespl_PL
dc.subjectpoeticspl_PL
dc.subjectAnna Blamanpl_PL
dc.titleVersuch einer Poetik der Raumes. Der lyrische, epische und dramatische Raumpl_PL
dc.title.alternativePróba poetyki przestrzeni. Przestrzeń liryczna, epicka i dramatycznapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number5-23pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume11pl_PL
dc.contributor.translatorTrzynadlowski, Jan
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record