Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBrodzka, Alina
dc.date.accessioned2023-01-05T10:52:28Z
dc.date.available2023-01-05T10:52:28Z
dc.date.issued1965
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45121
dc.description.abstract1. Przedmiotem artykułu jest analiza zjawiska, które w krytyce współczesnej określone zostało jako kryzys tradycji realistycznej w prozie powieściowej. Podejmując dyskusję nad genezą i przejawami tego zjawiska, autorka próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy ów kryzys jest symptomem rozwoju nowoczesnego pojęcia realizmu i odpowiadających mu struktur powieściowych w prozie narracyjnej, czy też, przeciwnie, jest wyrazem uwiądu tendencji realistycznych w literaturze współczesnej. , 2. Opowiadając się za pierwszym wnioskiem, autorka polemizuje z dwudzielnymi schematami dynamiki literatury XX w. operującymi alternatywą: realizm albo awangarda, alternatywą skonstruowaną jako przeciwstawienie naśladowczej i odtwarzającej powieści tradycyjnej — prozie nowoczesnej, mitotwórczej, parabolicznej i kreacyjnej. Poddając krytyce założenia tego schematu autorka stara się wykazać ich związek z alternatywnym ujęciem opozycji: człowiek historyczny albo człowiek naturalny. 3. W oparciu o propozycje przedstawicieli badań genetyczno-strukturalnych (A. Gramsci, C. L6vi-Strauss, L. Goldmann, H. Lefebvre, S. Żółkiewski i inni), w nawiązaniu do wyników studiów nad historią literatury i kultury przedstawionych w pracach E. Auerbacha, A. Hausera, H. Levina, IL. Watta i innych, autorka próbuje zarysować przesłanki teoretyczne, pomocne w analizie zjawisk kultury współczesnej. Z tego punktu widzenia argumentuje zasadność wykorzystania pojęcia struktury, relacji, modelu oraz omawia problematykę świadomości zmistyfikowanej. 4. W nawiązaniu do historii przemian realizmu zarysowuje następnie charakterystykę kontekstu kulturowego kształtującego poetykę realistyczną w XX w. Omawia relacje między strukturą dzieła literackiego a problematyką ontologiczną, teoriopoznawczą oraz społecznymi kryteriami wartości. Analizuje pojęcie konwencji literackich oraz pojęcie kreacyjności. W zakończeniu umiejscawia problematykę realizmu nowoczesnego w ramach dyskusji o koncepcji kreacyjnej literatury dwudziestowiecznej.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectrealismpl_PL
dc.subjectmodern narrative prosepl_PL
dc.subjectmythical methodpl_PL
dc.titleThe concept of realism in the modern narrative prosepl_PL
dc.title.alternativePojęcie realizmu w nowoczesnej prozie narracyjnejpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number58-87pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume7pl_PL
dc.contributor.translatorGrzybowska, Magdalena
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord