Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZávodský, Artur
dc.date.accessioned2022-12-30T12:35:15Z
dc.date.available2022-12-30T12:35:15Z
dc.date.issued1978
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45007
dc.description.abstractZa dramaturgię teatralną uważa się całość czynności jednostki lub zespołu kierującego teatrem, która obejmuje przede wszystkim koncepcję inscenizacyjną w pewnym wyodrębnionym okresie (najczęściej w jednym sezonie teatralnym). Chodzi tu o przygotowanie utworu dramatycznego albo też innego dzieła literackiego przeznaczonego do inscenizacji teatralnej. Dramaturgiczne supozycje stają się substancją teatralną w następstwie współpracy dramaturga z reżyserem, który podejmuje pracę razem ze swym zespołem i realizuje daną koncepcję z nim lub z innymi współpracownikami: scenografem, autorem muzyki, choreografem i in. W tej sytuacji należałoby mówić raczej o koncepcji dramaturgiczno-reżyserskiej w zakresie inscenizacji. Niekiedy bywa i tak, że w teatrze dramaturg i reżyser występują w jednej osobie (Jean Vilar, Leon Schiller, E.F. Burian i in.). Termin „dramaturgia miewa różne znaczenia. We Francji i w Rosji, obecnie zaś w Związku Radzieckim dramaturgiem nazywa się autora dzieła dramatycznego. Na niemieckim obszarze językowym, zgodnie z dziełem G. E. Lessinga Hamburgische Dramaturgie, pojęciem „dramaturgia obejmuje się rozległy zespół zjawisk łącznie z teorią dramatu oraz z tym wszystkim, co związane jest z wystawieniem sztuki na scenie. Jednym z głównych zadań dramaturga jest dokonanie możliwie najbardziej wnikliwej analizy dramatu lub przeznaczonego do inscenizacji tekstu, tak aby uświadomić sobie jego siłę oddziaływania w postaci teatralnej. Istnieje pewna kategoria reżyserów, która tekst dzieła dramatycznego uważa jedynie za punkt wyjścia i na nim dopiero komponuje własny scenariusz stanowiący właściwą podstawę inscenizacji. Odpowiedzialność dramaturga jest bardzo poważna. Mglistość ideowa, myślowa chwiejność i nieokreśloność, a wreszcie artystyczne niezdecydowanie mszczą się tutaj . znacznie szybciej i mocniej niż w jakimkolwiek innym dziele sztuki. Nie może być prawdziwym dramaturgiem człowiek bez szerszych horyzontów politycznych, ktoś pozbawiony polotu i fantazji, niezbyt dobrze obeznany z tajnikami teatralnego ,,rzemiosła”, ktoś, kto się nie orientuje dobrze w sprawach dnia codziennego i kto nie zna publiczności stanowiącej widownię jego teatru. Te sprawy dotyczą także reżysera teatralnego. W istocie rzeczy dramaturg to nie tylko reżyser- -teoretyk, twórea ideowego planu artefaktu teatralnego, lecz również mtysta, który realizuje konkretny spektakl teatralny za pomocą środków teatralnych i przy pomocy zespołu aktorskiego.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectdramaturgypl_PL
dc.subjecttheater dramaturgypl_PL
dc.subjecttheater directorspl_PL
dc.titleRemarques sur la dramaturgie théâtralepl_PL
dc.title.alternativeUwagi o dramaturgii teatralnejpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number31-44pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume21pl_PL
dc.contributor.translatorTrzynadlowski, Jan
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord