• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1977, t. 20, nr 2 (39)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1977, t. 20, nr 2 (39)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Tragi-comedy or tragicomedy?

No Thumbnail [100%x80]
View/Open
Tragi-comedy or tragicomedy? (2.218Mb)
Date
1977
Author
Kalaga, Wojciech
Metadata
Show full item record
Abstract
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na istotną różnicę między dwoma typami dramatu objętymi wspólnym mianem tragikomedii. W jednym z omawianych przypadków tragi-komedią jest sztuka, w której do czynienia mamy z wymieszaniem konwencjonalnie ustalonych strukturalno-treściowych elementów tragedii i komedii, takich jak rodzaj stylu, dramatis personae, tematyka czy zakończenie. Przykładem jest tutaj szesnastowieczny utwór Roberta Greene'a Jakub IV, w którym obok protagonisty króla występuje funkcjonalnie co najmniej równorzędny partner — komiczny (w sensie „komediowy”) pasożyt Autekin, wzorowany na Gnathonie Terencjusza. Analogicznie rzecz się ma z grupą dworską i plebejską; sceny patetyczne przeplatają się z komicznymi; język oscyluje między wyrafinowanym białym wierszem a prostacką prozą. Sztuka zmierza kilkakrotnie w kierunku tragedii (np. pozorna śmierć Doroty, konflikt zbrojny między Jakubem a jej ojcem), zakończona jest jednak komediowym denouement. Zupełnie inną odmianą dramatu, również nazywaną tragi-komedią, jest utwór, w którym dwie jakości metafizyczne — tragizm i komizm — objawiają się jednocześnie, stapiając się w jakość nową, na tragizmie i komizmie zbudowaną, nie będącą jednak ich prostą sumą, ale związkiem wzbogaconym o szczególny rodzaj gorzkiej ironii. Ta ,„współczesna”” odmiana tragi-komedii egzemplifikowana jest w artykule przez Urodziny Stanleya Harolda Pintera, utwór, w którym język jest jednocześnie narzędziem zbrodni i źródłem bodźców komicznych, a tragiczne unicestwienie protagonisty ubrano w formę groteski. Relacja między obydwoma typami tragi-komedii jest analogiczna do relacji mieszaniny chemicznej, stosunkowo łatwo rozdzielnej, i związku chemicznego dwu pierwiastków, czyli nowej, homogenicznej całości.
URI
http://hdl.handle.net/11089/44934
Collections
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1977, t. 20, nr 2 (39) [16]

University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 


University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 

NoThumbnail