Show simple item record

dc.contributor.authorBojtár, Endre
dc.date.accessioned2022-12-28T15:04:51Z
dc.date.available2022-12-28T15:04:51Z
dc.date.issued1977
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44915
dc.description.abstractKiedy Jurij Lotman dąży do sklasyfikowania i do typizacji cywilizacji, punktem wyjścia jest dla niego ich usemiotyczniony lub zdesemiotyzowany charakter; w sądach swych opiera się więc na przekonaniu, że składniki danej kultury ciążą albo do znaku (pierwotnie językowego), albo do rzeczy naturalnej. Dla historyka "literatury, który literaturę uważa za szereg dążeń, może się okazać ważna wiedza o tym, co pojawia się na pierwszym miejscu w literackiej wizji świata u jej reprezentantów — rzecz-życie czy znak-literatura? Awangardowa literatura wschodniej Europy bez wahania zajęła stanowisko opowiadające się za rzeczami naturalnymi, ale jej pięć nurtów: dadaizm, ekspresjonizm, futuryzm, surrealizm, konstruktywizm — w rozmaity sposób dochodziły do realizacji sztuki naturalnej, i to zawsze w zależności od przyjętej koncepcji natury i koncepcji znaku. Każdy bowiem z tych nurtów kładzie nacisk na inny element triady: natura przeszłości — obecne odkształcenie (alienacja) — natura przyszłości. 1. Dadaizm z upodobaniem negował całkowicie fazę centralną — natura to wszystko to, co nie jest odkształconą (wyalienowaną) teraźniejszością. Negacja ta "obejmowała również całość systemu językowego. 2. Futuryzm i ekspresjonizm przyjęły jako hasło pierwszy składnik triady. 3. Natomiast, jeśli chodzi o trzeci jej składnik, tylko konstruktywizm i surrealizm miały dokładną jego koncepcję — trzeba wyzwolić rewolucyjną sztukę ze stanu europejskiej „konsolidacji” i znaleźć dla niej schronienie w przyszłości. Przekształcenie znaku literackiego (dzieła) w rzecz zawiera w sobie głęboką sprzeczność, gdyż spośród trzech jego elementów: znaczonego (signifie), znaczącego (signifiant) i znaczenia (signification) — pierwszy nie uczestniczy bezpośrednio w dziele-znaku, jest tylko przekaźnikiem zbiorowej świadomości. I tu właśnie zostaje ustanowiona owa nieprzekraczalna granica dzieląca literaturę od rzeczywistości. 1. Tę oto granicę dadaiści zamierzali unicestwić — nie tworzyli znaków językowych, chcieli uważać to, co bezpośrednio znaczone, za dzieło sztuki; z nieartykułowanej rzeczywistości tworzyli przedmioty sztuki. 2. Dla futurystów i ekspresjonistów objektywizacja znaku była jednoznaczna z tworzeniem nowych słów. 3. Konstruktywiści i surrealiści zajęli stanowisko pośrednie, tworząc teorię skupioną na słowie (le mot). Natura przyszłości będzie wymagała nowego systemu znaczeń; nie będzie się on już składał ze słów i nowych przedmiotów, lecz ze związków, jakie się między nimi ustanowią.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectFuturismpl_PL
dc.subjectRussian formalismpl_PL
dc.subjectExpressionismpl_PL
dc.subjectDadaismpl_PL
dc.subjectConstructivismpl_PL
dc.subjectSurrealismpl_PL
dc.subjectsignifiépl_PL
dc.titleSigne et chose dans la littérature d'avant-garde de l'Europe de l'Estpl_PL
dc.title.alternativeZnak i rzecz w awangardowej literaturze Wschodniej Europypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number67-79pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume20pl_PL
dc.contributor.translatorLekczyńska, Jadwiga
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record