The drama of disillusionment in modern Japanese literature until 1923. The main problems in the interpretation of the poetry of Hagiwara Sakutarō
Streszczenie
Hagiwara Sakutarō (1886—1942) nazywany jest Baudelaire'em japońskim ze
względu na znaczenie w rozwoju poezji swego kraju, jak i na podobieństwa w budowie
świata poetyckiego. Rekonstrukcja modelu bohatera lirycznego służy tutaj zarówno
pokazaniu podstawowych cech poezji autora Tsuki-ni hoeru (Wyję do księżyca,
1917) i Aoneko (Niebieski kot, 1923) oraz porównaniu z reprezentatywnymi
bohaterami dzieł japońskich końca XIX i pierwszego ćwierćwiecza XX wieku. Autor
omawia głównie problem osamotnienia bohatera i przeżywanie tej sytuacji jako
wewnętrznie sprzecznej oraz prowadzącej do negacji wartości świata. Poza tym na
przykładach powieści Futabateia Shimeia (1864—1909), poezji Kitamury Tokoku
(1868—1894), prozy Natsume Soseki (1867—1916) i in. przedstawia postępujący proces
rozczarowania odzwierciedlony w literaturze. Konfrontuje go z postawami odmiennymi
— także w dziedzinie religii — i dochodzi do wniosku, że pierwszoplanową
przyczyną rozczarowania inteligencji japońskiej jest kryzys wartości spowodowany
wielu czynnikami — przede wszystkim zburzeniem tradycyjnych podstaw wartościowania
i brakiem nowych. W wyniku oddziaływania kultury europejskiej poznano,
co prawda, odmienne ideologie Zachodu, przyniosły one jednak nowe wątpliwości
i niepokoje. Pisarze i poeci końca XIX oraz XX wieku dali temu wyraz w postaci
wizji nowego typu bohatera, bezradnego, rozczarowanego i osamotnionego.
Powyższy tok rozważań daje również okazję do prezentacji wielu problemów
literatury oraz cech specyficznych kultury japońskiej.
Collections