dc.contributor.author | Belina, Aleksandra | |
dc.date.accessioned | 2022-12-20T17:52:24Z | |
dc.date.available | 2022-12-20T17:52:24Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44790 | |
dc.description.abstract | The article analyses changes in humanities in the context of growth in competitiveness
and the influence of free market on education. The author examines the impact of
capitalist values on the commercialized process of creation and popularization of liberal
arts in Europe. She inquires if states — as leading public entities — reduce the meaning
and essence of humanities. It is also argued that the trial of marketization withdrawal
constitutes one of the major challenges for the representatives of the humanistic discipline. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;3 | |
dc.subject | changes of university | pl_PL |
dc.subject | commercialization of research | pl_PL |
dc.subject | crisis in humanities | pl_PL |
dc.title | Między wolnością badacza a pragmatyzmem. O degradacji nauk humanistycznych w obecnym dyskursie edukacyjnym | pl_PL |
dc.title.alternative | Between freedom of the researcher and pragmatism. On degradation of human sciences in contemporary educational discourse | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 141-157 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Instytut Socjologii | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Antonowicz Dominik (2005), Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Brown Richard H., Clignet Remi (2000), Democracy and Capitalism in the Academy: the Commercialization of American Higher Education [w:] Knowledge and Power in Higher Education, red. R.H. Brown, J.D. Schubert, Teachers College, New York–London. | pl_PL |
dc.references | Buckleyjan Cara (2012), The New Student Activism, http://www.nytimes.com/2012/01/22/ education/edlife/the-new-student-activism.html?_r=0 [dostęp: 17 sierpnia 2017]. | pl_PL |
dc.references | Collins Randall (1979), The Credential Society, New York Academic Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Cummings Peter M.M. (2015), Democracy and Student Discontent: Chilean Student Protest in the PostPinochet Era, “Journal of Politics in Latin America”, vol. 7 (3). | pl_PL |
dc.references | Cummings Peter M.M. (2017) Student Movement in Chile: Explaining a Protest Paradox, http://www.panoramas.pitt. edu/health-and-society/student-movement-chile-explaining-protest-paradox [dostęp: 12 września 2017]. | pl_PL |
dc.references | Domańska Ewa (2007), „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie”, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Elzenberg Henryk (1994), Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu, Znak, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Etzkowitz Henry (2002), MIT and the Rise of Entrepreneurial Science, Routledge, London. | pl_PL |
dc.references | Freeman Brigid, Marginson Simon, Tytler Russell (2014), The Age of STEM: Educational Policy and Practice Across the World in Science, Technology, Engineering and Mathematics, Routledge, London. | pl_PL |
dc.references | Grosse Tomasz G. (2008), Co dalej ze strategią lizbońską?, „Analizy i Opinie”, nr 84, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Heidegger Martin (2002), Odczyty i rozprawy, tłum. J. Mizera, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków | pl_PL |
dc.references | Hejwosz-Gromkowska Daria (2014), Czy nam się opłaca? — o instrumentalnej orientacji w nauce. Kilka uwag z perspektywy humanisty, „Liberté!”, nr 10/2014, Fundacja Industrial, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Kahl Reinhard (2013), Kto często gra w teatrze, będzie lepszy z matematyki [w:] Edukacja. Przewodnik Krytyki politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kargulowa Alicja (2005), Przemiany edukacyjnego rynku. Rynek (dla) zadowolonego konsumenta [w:] Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, red. A. Kargulowa, S. M. Kwiatkowski, T. Szkudlarek, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Komercjalizacja edukacji. Konsekwencje i nowe zagrożenia (2010), red. M. Sysko, Ośrodek Myśli Społecznej im. Ferdynanda Lassalle’a, Wrocław–Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kozyr-Kowalski Stanisław (2005), Uniwersytet a rynek, Wydawnictwo UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Kwiek Marek (2015), Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji, Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lewartowska-Zychowicz Małgorzata (2010), Homo liberalis jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Mannheim Karl (2008), Ideologia i utopia, tłum. J. Miziński, Wydawnictwo Fundacji Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mayor Federico (1989), Culture and the University, „Journal Higher Education in Europe”, vol. 14. | pl_PL |
dc.references | Melosik Zbyszko (2009), Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nevo Ofra, Nevo Baruch (1996), The Promotion Game, „Journal of Personal Evaluation in Education”, vol. 10. | pl_PL |
dc.references | Nussbaum Martha C. (2016), Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, tłum. Pawłowski Ł., Biblioteka Kultury Liberalnej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Opiłowska Marta (2009), Współcześni studenci jako stratedzy własnej kariery zawodowej (w świetle teorii gier i kredencjalizmu), „Teraźniejszość — Człowiek — Edukacja”, nr 4(48). | pl_PL |
dc.references | Palacios-Valladares Indira (2016), Protest Communities and Activist Enthusiasm: Student Occupations in Contemporary Argentina, Chile and Uruguay, ”A Journal for and About Social Movements”, vol. 8 (2). | pl_PL |
dc.references | Prywatyzacja szkolnictwa wyższego w Polsce (2000), red. B. Misztal, Stowarzyszenie Rektorów i Założycieli Uczelni Niepaństwowych, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Ransby Barbara (2015), Students as Moral Teachers: A Survey of Student Activism and Institutional Res-ponses, https://www.aacu.org/diversitydemocracy/2015/fall/ransby [dostęp: 11 września 2017]. | pl_PL |
dc.references | Rutkowiak Joanna (2008), Neoliberalizm jako kulturowy kontekst kształtowania się tożsamości współczesnego nauczyciela (ku problematyce oporu i odporu edukacyjnego), „Teraźniejszość — Człowiek — Edukacja”, nr 1(41). | pl_PL |
dc.references | Schmidt Peter (2014), Tasked to Protect All on Campus, but Accused of Racial Bias, https://www. nytimes.com/2014/12/29/us/tasked-to-protect-all-on-campus-but-accused-of-racial-bias. html?_r=0 [dostęp: 12 sierpnia 2017]. | pl_PL |
dc.references | Schumpeter Joseph A. (2009), Kapitalizm, socjalizm, demokracja, tłum. M. Rusiński, Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Shore Cris, Wright Susan (2004), Whose accountability? Governmentality and the auditing of universities, „Paralax”, vol. 10(2). | pl_PL |
dc.references | Shore Cris, Wright Susan (2015), Governing by numbers. Audit culture, rankings and the new world order, “Social Anthropology/ Anthropologie Sociale”, vol. 23(1). | pl_PL |
dc.references | Sławek Tadeusz (2002), Antygona w świecie korporacji: rozważania o uniwersytecie i czasach obecnych, Wydawnictwo UŚ, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Sowa Jan (2014), Humanistyka płaskiego świata, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Strzemiński Władysław (2016), Teoria widzenia, red. nauk. I. Luba, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Szadkowski Krystian (2015), Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek Tomasz (2007), Edukacja i konstruowanie społecznych nierówności [w:] Fenomen nierówności społecznych, red. J. Klebaniuk, ENETEIA, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Torczyńska Monika (2013), Kryzys zaufania w relacjach społecznych a kapitał społeczny współczesnej demokracji [w:] Nauki społeczne wobec kryzysu i nowych wyzwań. Teoria i praktyka, red. nauk. Z. Dacko-Piukiewicz, I. Emmerova, Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Uniwersytet zaangażowany — zapomniana historia. Z Andrzejem Mencwelem rozmawia Sławomir Sierakowski. Uniwersytet zaangażowany (2010), Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Welch Anthony R. (1997), All change? The professoriate in uncertain times, „Higher education”, vol. 34. | pl_PL |
dc.references | Wilczyński Marek (2016), Dziewięć uwag o humanistyce na uniwersytecie [w:] Humanistyka z widokiem na uniwersytet, red. M. Cieliczko, E. Nowicka, J. Wolska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Wolność, równość, uniwersytet (2011), red. C. Kościelniak, J. Makowski, Instytut Obywatelski, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wong Alia (2015), The Renaissance of Student Activism, https://www.theatlantic.com/education/ archive/2015/05/the-renaissance-of-student-activism/393749/ [dostęp: 20 sierpnia 2017]. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2017/60.3/10 | |
dc.relation.volume | 60 | pl_PL |
dc.discipline | nauki o kulturze i religii | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |