Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBelina, Aleksandra
dc.date.accessioned2022-12-20T17:52:24Z
dc.date.available2022-12-20T17:52:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44790
dc.description.abstractThe article analyses changes in humanities in the context of growth in competitiveness and the influence of free market on education. The author examines the impact of capitalist values on the commercialized process of creation and popularization of liberal arts in Europe. She inquires if states — as leading public entities — reduce the meaning and essence of humanities. It is also argued that the trial of marketization withdrawal constitutes one of the major challenges for the representatives of the humanistic discipline.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;3
dc.subjectchanges of universitypl_PL
dc.subjectcommercialization of researchpl_PL
dc.subjectcrisis in humanitiespl_PL
dc.titleMiędzy wolnością badacza a pragmatyzmem. O degradacji nauk humanistycznych w obecnym dyskursie edukacyjnympl_PL
dc.title.alternativeBetween freedom of the researcher and pragmatism. On degradation of human sciences in contemporary educational discoursepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number141-157pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Instytut Socjologiipl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAntonowicz Dominik (2005), Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrown Richard H., Clignet Remi (2000), Democracy and Capitalism in the Academy: the Commercialization of American Higher Education [w:] Knowledge and Power in Higher Education, red. R.H. Brown, J.D. Schubert, Teachers College, New York–London.pl_PL
dc.referencesBuckleyjan Cara (2012), The New Student Activism, http://www.nytimes.com/2012/01/22/ education/edlife/the-new-student-activism.html?_r=0 [dostęp: 17 sierpnia 2017].pl_PL
dc.referencesCollins Randall (1979), The Credential Society, New York Academic Press, New York.pl_PL
dc.referencesCummings Peter M.M. (2015), Democracy and Student Discontent: Chilean Student Protest in the PostPinochet Era, “Journal of Politics in Latin America”, vol. 7 (3).pl_PL
dc.referencesCummings Peter M.M. (2017) Student Movement in Chile: Explaining a Protest Paradox, http://www.panoramas.pitt. edu/health-and-society/student-movement-chile-explaining-protest-paradox [dostęp: 12 września 2017].pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa (2007), „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie”, nr 5.pl_PL
dc.referencesElzenberg Henryk (1994), Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesEtzkowitz Henry (2002), MIT and the Rise of Entrepreneurial Science, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesFreeman Brigid, Marginson Simon, Tytler Russell (2014), The Age of STEM: Educational Policy and Practice Across the World in Science, Technology, Engineering and Mathematics, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesGrosse Tomasz G. (2008), Co dalej ze strategią lizbońską?, „Analizy i Opinie”, nr 84, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHeidegger Martin (2002), Odczyty i rozprawy, tłum. J. Mizera, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Krakówpl_PL
dc.referencesHejwosz-Gromkowska Daria (2014), Czy nam się opłaca? — o instrumentalnej orientacji w nauce. Kilka uwag z perspektywy humanisty, „Liberté!”, nr 10/2014, Fundacja Industrial, Łódź.pl_PL
dc.referencesKahl Reinhard (2013), Kto często gra w teatrze, będzie lepszy z matematyki [w:] Edukacja. Przewodnik Krytyki politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKargulowa Alicja (2005), Przemiany edukacyjnego rynku. Rynek (dla) zadowolonego konsumenta [w:] Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, red. A. Kargulowa, S. M. Kwiatkowski, T. Szkudlarek, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesKomercjalizacja edukacji. Konsekwencje i nowe zagrożenia (2010), red. M. Sysko, Ośrodek Myśli Społecznej im. Ferdynanda Lassalle’a, Wrocław–Warszawa.pl_PL
dc.referencesKozyr-Kowalski Stanisław (2005), Uniwersytet a rynek, Wydawnictwo UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesKwiek Marek (2015), Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji, Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLewartowska-Zychowicz Małgorzata (2010), Homo liberalis jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesMannheim Karl (2008), Ideologia i utopia, tłum. J. Miziński, Wydawnictwo Fundacji Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMayor Federico (1989), Culture and the University, „Journal Higher Education in Europe”, vol. 14.pl_PL
dc.referencesMelosik Zbyszko (2009), Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesNevo Ofra, Nevo Baruch (1996), The Promotion Game, „Journal of Personal Evaluation in Education”, vol. 10.pl_PL
dc.referencesNussbaum Martha C. (2016), Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, tłum. Pawłowski Ł., Biblioteka Kultury Liberalnej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOpiłowska Marta (2009), Współcześni studenci jako stratedzy własnej kariery zawodowej (w świetle teorii gier i kredencjalizmu), „Teraźniejszość — Człowiek — Edukacja”, nr 4(48).pl_PL
dc.referencesPalacios-Valladares Indira (2016), Protest Communities and Activist Enthusiasm: Student Occupations in Contemporary Argentina, Chile and Uruguay, ”A Journal for and About Social Movements”, vol. 8 (2).pl_PL
dc.referencesPrywatyzacja szkolnictwa wyższego w Polsce (2000), red. B. Misztal, Stowarzyszenie Rektorów i Założycieli Uczelni Niepaństwowych, Kraków.pl_PL
dc.referencesRansby Barbara (2015), Students as Moral Teachers: A Survey of Student Activism and Institutional Res-ponses, https://www.aacu.org/diversitydemocracy/2015/fall/ransby [dostęp: 11 września 2017].pl_PL
dc.referencesRutkowiak Joanna (2008), Neoliberalizm jako kulturowy kontekst kształtowania się tożsamości współczesnego nauczyciela (ku problematyce oporu i odporu edukacyjnego), „Teraźniejszość — Człowiek — Edukacja”, nr 1(41).pl_PL
dc.referencesSchmidt Peter (2014), Tasked to Protect All on Campus, but Accused of Racial Bias, https://www. nytimes.com/2014/12/29/us/tasked-to-protect-all-on-campus-but-accused-of-racial-bias. html?_r=0 [dostęp: 12 sierpnia 2017].pl_PL
dc.referencesSchumpeter Joseph A. (2009), Kapitalizm, socjalizm, demokracja, tłum. M. Rusiński, Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesShore Cris, Wright Susan (2004), Whose accountability? Governmentality and the auditing of universities, „Paralax”, vol. 10(2).pl_PL
dc.referencesShore Cris, Wright Susan (2015), Governing by numbers. Audit culture, rankings and the new world order, “Social Anthropology/ Anthropologie Sociale”, vol. 23(1).pl_PL
dc.referencesSławek Tadeusz (2002), Antygona w świecie korporacji: rozważania o uniwersytecie i czasach obecnych, Wydawnictwo UŚ, Katowice.pl_PL
dc.referencesSowa Jan (2014), Humanistyka płaskiego świata, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 1.pl_PL
dc.referencesStrzemiński Władysław (2016), Teoria widzenia, red. nauk. I. Luba, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.referencesSzadkowski Krystian (2015), Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek Tomasz (2007), Edukacja i konstruowanie społecznych nierówności [w:] Fenomen nierówności społecznych, red. J. Klebaniuk, ENETEIA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTorczyńska Monika (2013), Kryzys zaufania w relacjach społecznych a kapitał społeczny współczesnej demokracji [w:] Nauki społeczne wobec kryzysu i nowych wyzwań. Teoria i praktyka, red. nauk. Z. Dacko-Piukiewicz, I. Emmerova, Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”, Toruń.pl_PL
dc.referencesUniwersytet zaangażowany — zapomniana historia. Z Andrzejem Mencwelem rozmawia Sławomir Sierakowski. Uniwersytet zaangażowany (2010), Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWelch Anthony R. (1997), All change? The professoriate in uncertain times, „Higher education”, vol. 34.pl_PL
dc.referencesWilczyński Marek (2016), Dziewięć uwag o humanistyce na uniwersytecie [w:] Humanistyka z widokiem na uniwersytet, red. M. Cieliczko, E. Nowicka, J. Wolska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesWolność, równość, uniwersytet (2011), red. C. Kościelniak, J. Makowski, Instytut Obywatelski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWong Alia (2015), The Renaissance of Student Activism, https://www.theatlantic.com/education/ archive/2015/05/the-renaissance-of-student-activism/393749/ [dostęp: 20 sierpnia 2017].pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2017/60.3/10
dc.relation.volume60pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord