Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStarakiewicz, Maja
dc.date.accessioned2022-12-20T17:40:59Z
dc.date.available2022-12-20T17:40:59Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44785
dc.description.abstractPopular belief about contemporary visual culture says that it is a space of either disinformation or communication chaos. Many humanities scholars are very critical about so called pictorial turn in culture, although the use of this term in this context is actually inappropriate, as pictorial turn was originally used to name the birth of visual studies as a separate academic field. The paper studies some other common misunderstandings about using images in scholarly communication and teaching and also presents some basic ideas how those may be overcome. The article presents the graphic designer's point of view, which seems to be supplementary, but in fact is needful in rapidly changing humanities.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;3
dc.subjectimagepl_PL
dc.subjectvisualisationpl_PL
dc.subjecthumanitiespl_PL
dc.subjectdiagrampl_PL
dc.subjectgraphic designpl_PL
dc.titleObraz jako argument w humanistycepl_PL
dc.title.alternativeImage as Argument in the Humanitiespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number67-81pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydział Grafikipl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBertin Jacques (1999), Sémiologie graphique. Les diagrammes — les réseaux — les cartes, Editions EHSS, Paris.pl_PL
dc.referencesBazarnik Katarzyna, Fajfer Zenon (2012), Trzy kwarki dla nocnych Marków [w:] J. Joyce, Finneganów tren, przeł. K. Bartnicki, Korporacja Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesBolter Jay David (2014), Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, przeł. A. Małecka i M. Tabaczyński, Korporacja Ha!art, Kraków–Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesBuck-Morss Susan (1989), The Dialectics of Seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project, The MIT Press, Cambridge–London.pl_PL
dc.referencesVisual Literacy (2008), red. J. Elkins, Routledge, New York–London.pl_PL
dc.referencesColish Marcia (1968), The Mirror of Language: A Study of the Medieval Theory of Knowledge, Yale UP, New Haven.pl_PL
dc.referencesComolli Jean-Louis (1980), Machines of the Visibile [w:] The Cinematic Apparatus, red. T. de Laurentis, S. Heath, St. Martin’s Press, New York.pl_PL
dc.referencesCoyne Richard (1995), Designing Information Technology in the Postmodern Age, The MIT Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesDrucker Johanna (2013), Diagrammatic Writing, Onomatopee, Eindhoven.pl_PL
dc.referencesDrucker Johanna (2014), Graphesis. Visual Forms of Knowledge Production, Harvard UP, Cambridge–London.pl_PL
dc.referencesDylak Stanisław (2012), Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka [w:] Media — Edukacja — Kultura, red. W. Skrzydlewski, S. Dylak, Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, Poznań–Rzeszów.pl_PL
dc.referencesElkins James (2000), How to Use Your Eyes, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesElkins James (2003), Visual Studies. A Skeptical Introduction, Routledge, New York–London.pl_PL
dc.referencesGombrich Ernst Hans (1981), Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, przeł. J. Zarański, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGombrich Ernst Hans (2009), Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej, przeł. D. Folga-Januszewska, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesHistoria ciała (2011), t. 1, Od renesansu do oświecenia, red. G. Vigarello, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesHistoria ciała (2013), t. 2, Od rewolucji do I wojny światowej, red. A. Corbin, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesHistoria ciała (2014), t. 3, Różne spojrzenia. Wiek XX, red. A. Corbin, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesHocks Mary, Kendrick Michelle (2003), Introduction: Eloquent Images [w:] Eloquent Images. Word and Image in the Age of New Media, red. M. Hocks, M. Kendrick, The MIT Press, Cambridge– London.pl_PL
dc.referencesJay Martin (1988), Scopic Regimes of Modernity [w:] Vision and Visuality, red. H. Foster, Bay Press, Seattle.pl_PL
dc.referencesJohnson Mark, Lakoff George (2011), Metafory w naszym życiu, Aletheia, Warszawapl_PL
dc.referencesKandyński Wasyl (1986), Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKlee Paul (1953), Pedagogical Sketchbook, Frederick A. Praeger, New York.pl_PL
dc.referencesLouvel Lilian (2013), From Intersemiotic To Intermedial Transposition: Ex-Changing Image Into Word/ Word Into Image [w:] Picturing The Language of Images, red. N. Pedri, L. Petit, Cambridge Scholar Publishing, Newcastle.pl_PL
dc.referencesKurz Iwona, Zaremba Łukasz (2013), Potęga i nędza królestwa obrazów. Animistyczna ikonologia W.J.T. Mitchella [w:] W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy?, przeł. Ł. Zaremba, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMitchell William John Thomas (1987), Iconology — Image — Text — Ideology, University Of Chicago Press, Chicago–London.pl_PL
dc.referencesMitchell William John Thomas (2006), Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej, przeł. M. Bryl, „Artium Quaestiones”, 2006 nr 17.pl_PL
dc.referencesMersmann Birgit (2009), (Ideo-)Logical Alliances between Image and Script: Calligraphic Reconfigurations in Contemporary Chinese Art [w:] Elective Affinities. Testing Word and Image Relationships, red. C. McLeod, Rodopi, Amsterdam–New York.pl_PL
dc.referencesMoretti Franco (2016), Wykresy, mapy, drzewa. Abstrakcyjne modele na potrzeby historii literatury, przeł. T. Bilczewski, A. Kowalcze-Pawlik, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesOng Walter Jackson (2011), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Wydawnictwo UW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStafford Barbara Maria (1999), Artful Science. Enlightement Entertainment and the Eclipse of Visual Education, The MIT Press, Cambridge (Massachusetts)–London.pl_PL
dc.referencesUnger Gerard (2011), Kiedy czytamy [w:] Widzieć/wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Karakter, Kraków.pl_PL
dc.referencesWittgenstein Ludwig (2000), Dociekania filozoficzne, przeł. B. Wolniewicz, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2017/60.3/5
dc.relation.volume60pl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord