dc.contributor.author | Starakiewicz, Maja | |
dc.date.accessioned | 2022-12-20T17:40:59Z | |
dc.date.available | 2022-12-20T17:40:59Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44785 | |
dc.description.abstract | Popular belief about contemporary visual culture says that it is a space of either disinformation
or communication chaos. Many humanities scholars are very critical about so
called pictorial turn in culture, although the use of this term in this context is actually inappropriate,
as pictorial turn was originally used to name the birth of visual studies as a separate
academic field. The paper studies some other common misunderstandings about
using images in scholarly communication and teaching and also presents some basic ideas
how those may be overcome. The article presents the graphic designer's point of view,
which seems to be supplementary, but in fact is needful in rapidly changing humanities. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;3 | |
dc.subject | image | pl_PL |
dc.subject | visualisation | pl_PL |
dc.subject | humanities | pl_PL |
dc.subject | diagram | pl_PL |
dc.subject | graphic design | pl_PL |
dc.title | Obraz jako argument w humanistyce | pl_PL |
dc.title.alternative | Image as Argument in the Humanities | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 67-81 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydział Grafiki | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Bertin Jacques (1999), Sémiologie graphique. Les diagrammes — les réseaux — les cartes, Editions EHSS, Paris. | pl_PL |
dc.references | Bazarnik Katarzyna, Fajfer Zenon (2012), Trzy kwarki dla nocnych Marków [w:] J. Joyce, Finneganów tren, przeł. K. Bartnicki, Korporacja Ha!art, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Bolter Jay David (2014), Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, przeł. A. Małecka i M. Tabaczyński, Korporacja Ha!art, Kraków–Bydgoszcz. | pl_PL |
dc.references | Buck-Morss Susan (1989), The Dialectics of Seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project, The MIT Press, Cambridge–London. | pl_PL |
dc.references | Visual Literacy (2008), red. J. Elkins, Routledge, New York–London. | pl_PL |
dc.references | Colish Marcia (1968), The Mirror of Language: A Study of the Medieval Theory of Knowledge, Yale UP, New Haven. | pl_PL |
dc.references | Comolli Jean-Louis (1980), Machines of the Visibile [w:] The Cinematic Apparatus, red. T. de Laurentis, S. Heath, St. Martin’s Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Coyne Richard (1995), Designing Information Technology in the Postmodern Age, The MIT Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Drucker Johanna (2013), Diagrammatic Writing, Onomatopee, Eindhoven. | pl_PL |
dc.references | Drucker Johanna (2014), Graphesis. Visual Forms of Knowledge Production, Harvard UP, Cambridge–London. | pl_PL |
dc.references | Dylak Stanisław (2012), Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka [w:] Media — Edukacja — Kultura, red. W. Skrzydlewski, S. Dylak, Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, Poznań–Rzeszów. | pl_PL |
dc.references | Elkins James (2000), How to Use Your Eyes, Routledge, New York. | pl_PL |
dc.references | Elkins James (2003), Visual Studies. A Skeptical Introduction, Routledge, New York–London. | pl_PL |
dc.references | Gombrich Ernst Hans (1981), Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, przeł. J. Zarański, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gombrich Ernst Hans (2009), Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej, przeł. D. Folga-Januszewska, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Historia ciała (2011), t. 1, Od renesansu do oświecenia, red. G. Vigarello, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Historia ciała (2013), t. 2, Od rewolucji do I wojny światowej, red. A. Corbin, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Historia ciała (2014), t. 3, Różne spojrzenia. Wiek XX, red. A. Corbin, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Hocks Mary, Kendrick Michelle (2003), Introduction: Eloquent Images [w:] Eloquent Images. Word and Image in the Age of New Media, red. M. Hocks, M. Kendrick, The MIT Press, Cambridge– London. | pl_PL |
dc.references | Jay Martin (1988), Scopic Regimes of Modernity [w:] Vision and Visuality, red. H. Foster, Bay Press, Seattle. | pl_PL |
dc.references | Johnson Mark, Lakoff George (2011), Metafory w naszym życiu, Aletheia, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Kandyński Wasyl (1986), Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Klee Paul (1953), Pedagogical Sketchbook, Frederick A. Praeger, New York. | pl_PL |
dc.references | Louvel Lilian (2013), From Intersemiotic To Intermedial Transposition: Ex-Changing Image Into Word/ Word Into Image [w:] Picturing The Language of Images, red. N. Pedri, L. Petit, Cambridge Scholar Publishing, Newcastle. | pl_PL |
dc.references | Kurz Iwona, Zaremba Łukasz (2013), Potęga i nędza królestwa obrazów. Animistyczna ikonologia W.J.T. Mitchella [w:] W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy?, przeł. Ł. Zaremba, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mitchell William John Thomas (1987), Iconology — Image — Text — Ideology, University Of Chicago Press, Chicago–London. | pl_PL |
dc.references | Mitchell William John Thomas (2006), Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej, przeł. M. Bryl, „Artium Quaestiones”, 2006 nr 17. | pl_PL |
dc.references | Mersmann Birgit (2009), (Ideo-)Logical Alliances between Image and Script: Calligraphic Reconfigurations in Contemporary Chinese Art [w:] Elective Affinities. Testing Word and Image Relationships, red. C. McLeod, Rodopi, Amsterdam–New York. | pl_PL |
dc.references | Moretti Franco (2016), Wykresy, mapy, drzewa. Abstrakcyjne modele na potrzeby historii literatury, przeł. T. Bilczewski, A. Kowalcze-Pawlik, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Ong Walter Jackson (2011), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Wydawnictwo UW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Stafford Barbara Maria (1999), Artful Science. Enlightement Entertainment and the Eclipse of Visual Education, The MIT Press, Cambridge (Massachusetts)–London. | pl_PL |
dc.references | Unger Gerard (2011), Kiedy czytamy [w:] Widzieć/wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Karakter, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wittgenstein Ludwig (2000), Dociekania filozoficzne, przeł. B. Wolniewicz, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2017/60.3/5 | |
dc.relation.volume | 60 | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |