Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKubisiak, Małgorzata
dc.date.accessioned2022-11-24T06:51:22Z
dc.date.available2022-11-24T06:51:22Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44307
dc.description.abstractPrzedmiotem artykułu jest twórczość idylliczna pisarza niemieckiego oświecenia Johanna Heinrich Vossa. Artykuł jest próbą usytuowania jego twórczości w historii gatunku począwszy od pisarzy antycznych (Teokryt, Wergiliusz) do głównego przedstawiciela idylli oświeceniowej Salomona Gessnera. W pierwszej części zarysowany został gatunek w jego głównych liniach rozwojowych. Podkreślony zostaje fakt, że w czasach antycznych uwidoczniła się u Teokryta tendencja do integrowania w utworach, których cechą charakterystyczną jest idealizacja, elementów rzeczywistości społeczno-politycznej, np. poprzez użycie dialektu, co sprawia, że idylla nabiera charakteru 'realistycznego. Twórczość J. H. Vossa zajmuje w historii niemieckiej idylli oświeceniowej miejsce szczególne. Voss, którego twórczość w początkowym etapie nosi wyraźne znamiona literatury okresu Burzy i Naporu, dystansuje się od idealizującej idylliki Gessnera w imię „rzeczywistej natury”. Nawiązując do klasyfikacji i terminologii Fryderyka Schillera w O poezji naiwnej i sentymentalnej traktowano Vossa często jako przedstawiciela 'naiwności” w literaturze podkreślając jednocześnie społeczne zaangażowanie autora, którego wyrazem są wczesne idylle Die Leibeigenen (Chłopi pańszczyźniani) i Der Ahrenkranz (Wieniec). W oparciu o rozważania nad twórczością idylliczną Vossa, zawarte w posłowiu do ponownego wydania /dylli z roku 1801 (wydanie faksymilowe, Heidelberg 1968) autorstwa E. Theodora Vossa, w artykule analizie poddany został widoczny już u Gessnera, lecz charakteryzujący przede wszystkim twórczość Vossa, zwrot ku konkretnej rzeczywistości jako potencjalnego miejsca realizacji utopii oświeceniowej. Na przykładzie wiersza Der Sklave (Niewolnik) jako satyry na rzekomo 'naturalne 'prawo siły („das Recht des Starkeren”) ukazana została problematyczność pojęcia natury w dyskursie oświeceniowym.pl_PL
dc.language.isodepl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.subjectJohann Heinrich Vosspl_PL
dc.subjectSalomon Gessnerpl_PL
dc.subjectidyllspl_PL
dc.subjectliterary genrespl_PL
dc.titleDie Idyllen von Johann Heinrich Voss and die Tradition der Gattung Idyllepl_PL
dc.title.alternativeIdylle Johanna Heinricha Vossa i tradycja gatunkupl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number23-33pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume49pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord