Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBátorová, Mária
dc.date.accessioned2022-11-24T06:40:24Z
dc.date.available2022-11-24T06:40:24Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44297
dc.description.abstractPrezentowany artykuł jest wstępem do studium o zapoznanej i niebadanej dotąd twórczości Pavla Straussa (1912-1994), eseisty, tłumacza, poety, filozofa i lekarza z kręgu tzw. Katolickiej Moderny, który przeżył niemal całe swoje życie na Słowacji na „wewnętrznej emigracji”. Jego życiową filozofię określam poprzez autobiografię Ćlovek pre nikoho (2000, Człowiek dla nikogo), który jest egzystencjalną refleksją nad sensem jednego ludzkiego życia. Strauss i jego twórczość to - moim zdaniem u odwrócona, skryta, nie zinterpretowana i mało rozpoznana przestrzeń intelektualnej rzeczywistości XX wieku na Słowacji. Jego życie i namysł nad własną egzystencją zawierają w sobie niemal wszystkie symptomy rozwoju historii kraju, w którym jako „wewnętrzny emigrant” przeżył całe życie. Pavol Strauss twierdził, że „każde pisanie jest autobiograficzne”. Zaczynał jako poeta w mowie filozofów, w języku niemieckim, który był dla niego niejako drugim, po słowackim językiem ojczystym. Jednak przeżywana rzeczywistość zmuszała go do kontynuowania twórczości w takich gatunkach, które w sposób bardziej adekwatny tę rzeczywistość odzwierciedlały, czyli w pisanych już po słowacku dziennikach, esejach i aforyzmach. Poglądy estetyczne Straussa są w jawny sposób wyrazem postawy autobiograficznej. Wypowiadał je przede wszystkim w formach faktograficznych, właśnie w zapiskach i dziennikach. Aforyzmy zaś ze względu na to, że ich źródłem jest życiowe doświadczenie są swoistym koncentratem przeżyć i refleksji podobnie zresztą jak eseje. Poezja Straussa jest na tyle bogata myślowo, iż mimo ujawnianej dbałości o kształt formalny staje się jakby paralelą do wyżej przywołanych gatunków. Pisarski punkt widzenia Straussa bliższy jest ujęciom pojęciowymi i dialogicznemu dyskursowi niż dzianiu się. Twórczość ta zatem zmierza ku abstrakcji, wydaje się przeto nazbyt elitarna, miejscami kontrowersyjna , niejasna i niejednoznaczna. Strauss jest przekonany, że rozwój następuję poprzez myślenie i ciągłą refleksję. Podstawą poetyckości Straussa jest paradoks, rytm i muzyczność.pl_PL
dc.language.isodepl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.subjectPavol Strausspl_PL
dc.subjectautobiographical literaturepl_PL
dc.subjectmusicality in literaturepl_PL
dc.titleDie Schöpfung als Resistenz, als eine Art zu Überlebenpl_PL
dc.title.alternativeTwórczość jako opór i sposób przetrwaniapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number143-155pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume48pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord