Die Schöpfung als Resistenz, als eine Art zu Überleben
Streszczenie
Prezentowany artykuł jest wstępem do studium o zapoznanej i niebadanej dotąd
twórczości Pavla Straussa (1912-1994), eseisty, tłumacza, poety, filozofa i lekarza z
kręgu tzw. Katolickiej Moderny, który przeżył niemal całe swoje życie na Słowacji na
„wewnętrznej emigracji”. Jego życiową filozofię określam poprzez autobiografię Ćlovek
pre nikoho (2000, Człowiek dla nikogo), który jest egzystencjalną refleksją nad sensem
jednego ludzkiego życia. Strauss i jego twórczość to - moim zdaniem u odwrócona,
skryta, nie zinterpretowana i mało rozpoznana przestrzeń intelektualnej rzeczywistości
XX wieku na Słowacji. Jego życie i namysł nad własną egzystencją zawierają w sobie
niemal wszystkie symptomy rozwoju historii kraju, w którym jako „wewnętrzny emigrant”
przeżył całe życie.
Pavol Strauss twierdził, że „każde pisanie jest autobiograficzne”. Zaczynał jako
poeta w mowie filozofów, w języku niemieckim, który był dla niego niejako drugim, po
słowackim językiem ojczystym. Jednak przeżywana rzeczywistość zmuszała go do kontynuowania
twórczości w takich gatunkach, które w sposób bardziej adekwatny tę rzeczywistość
odzwierciedlały, czyli w pisanych już po słowacku dziennikach, esejach i aforyzmach.
Poglądy estetyczne Straussa są w jawny sposób wyrazem postawy autobiograficznej.
Wypowiadał je przede wszystkim w formach faktograficznych, właśnie w zapiskach
i dziennikach. Aforyzmy zaś ze względu na to, że ich źródłem jest życiowe
doświadczenie są swoistym koncentratem przeżyć i refleksji podobnie zresztą jak eseje.
Poezja Straussa jest na tyle bogata myślowo, iż mimo ujawnianej dbałości o kształt formalny
staje się jakby paralelą do wyżej przywołanych gatunków. Pisarski punkt widzenia
Straussa bliższy jest ujęciom pojęciowymi i dialogicznemu dyskursowi niż dzianiu
się. Twórczość ta zatem zmierza ku abstrakcji, wydaje się przeto nazbyt elitarna, miejscami
kontrowersyjna , niejasna i niejednoznaczna. Strauss jest przekonany, że rozwój
następuję poprzez myślenie i ciągłą refleksję. Podstawą poetyckości Straussa jest paradoks,
rytm i muzyczność.
Collections