Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSasu, Voichiţa
dc.date.accessioned2022-11-24T06:21:30Z
dc.date.available2022-11-24T06:21:30Z
dc.date.issued1986
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44280
dc.description.abstractRady w odniesieniu do wyglądu zewnętrznego, do zachowania przy stole czy w towarzystwie (pojawiające się także w średniowiecznych „sztukach kochania” ) stanowią materię wielu traktatów średniowiecznych; zatrzymujemy się tutaj przy Chastoiment des Dames i Enseignement des princes Roberta de Blois, przy Doctrinal Sauvage i przy Clef d ’amors. Podejmujemy tutaj w perspektywie równocześnie synchronicznej i diachronicznej z jednej strony „pouczenia” na temat toalety, dobrego i mądrego zachowania, postawy wobec mężczyzn, zachowania moralnego i wad, których trzeba unikać, postawy przy stole pań — „pouczenia” , które podają ci autorowie, a z drugiej strony „pouczenia” na temat zalet duchowych i zachowań etyczno- -społecznych rycerzy. „Dobre pouczenia” , temat poetyckiej kompozycji o tonie dydaktycznym, poważnym, niekiedy nawet satyrycznym, konstytuują się w istne podręczniki „edukacji dwornej” . Podręczniki te stają się niezbędne w epoce, w której kurtuazja przekształca się subtelnie w „kod zachowania istotnie praktycznego” , i w której rozum wysuwa się — powoli — ponad uczucie.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectRobert de Bloispl_PL
dc.subjectcourt educationpl_PL
dc.titleLes "bons enseignements"pl_PL
dc.title.alternative"Dobre pouczenia"pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number65-74pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume29pl_PL
dc.contributor.translatorSkwarczyńska, Stefania
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord