dc.contributor.author | Firek, Wiesław | |
dc.contributor.editor | Kowalska, Jolanta Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Makarczuk, Anna | |
dc.contributor.editor | Maszorek-Szymala, Anna | |
dc.contributor.editor | Kaźmierczak, Arkadiusz | |
dc.date.accessioned | 2022-11-22T14:02:47Z | |
dc.date.available | 2022-11-22T14:02:47Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Firek W., Ocena jakości wsparcia instruktażowego zawodników przez sędziego podczas rywalizacji dzieci w rugby, [w:] Współczesne problemy kultury fizycznej i zdrowotnej, J. E. Kowalska, A. Makarczuk, A. Maszorek-Szymala, A. Kaźmierczak (red.), WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-945-7.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-945-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44255 | |
dc.description.abstract | Wsparcie instruktażowe zawodników należy do obowiązków sędziego i jest częścią
jego edukacyjnej funkcji w sporcie dzieci i młodzieży. Stąd celem badań była ocena jakości interakcji
sędziów rugby z zawodnikami w wieku 6‒12 lat w zakresie instruowania zawodników oraz komunikowania
decyzji. W pracy wykorzystano metodę obserwacji ustrukturyzowanej. Komunikaty werbalne
były rejestrowane przy pomocy bezprzewodowych interkomów, a pracę sędziego rejestrowała
kamera wideo. Istotność różnic pomiędzy ocenami w poszczególnych wskaźnikach zbadano testem
zgodności Chi-kwadrat, natomiast do porównania średnich ocen zmiennych „instruowanie” oraz
„komunikowanie decyzji” użyto nieparametrycznego testu znaków rangowanych Wilcoxona. Test
U Manna-Whitneya wykorzystano do sprawdzenia, czy doświadczenie sędziowskie jest czynnikiem
determinującym ocenę jakości pracy sędziego z zawodnikami. Wyniki przeprowadzonych badań wykazały,
że sędziowie w wymiarze instruowania i komunikowania decyzji, w siedmiopunktowej skali,
uzyskali średnią ocen na poziomie „średnim”, odpowiednio 4,13 pkt oraz 5,04 pkt. Wyniki te oznaczają,
że sędziowie w tych wymiarach edukacyjnej funkcji mają jeszcze możliwość, by się poprawić.
Na podstawie wyników sformułowano następujące wnioski: 1. W programie szkolenia i doskonalenia
sędziów powinny znaleźć się treści z pedagogiki, szczególnie te dotyczące potrzeb rozwojowych
dzieci w różnym wieku; 2. Do programów szkoleniowych należałoby włączyć treści z zakresu umiejętności
odpowiedniego komunikowania decyzji, gdyż nie są one bez znaczenia dla doświadczeń
edukacyjnych młodych sportowców; 3. Obserwatorzy i ewaluatorzy pracy sędziów Polskiego Związku
Rugby powinni zwracać uwagę sędziom na obowiązek odpowiadania na poznawcze potrzeby
dzieci i młodzieży związane z nieznajomością przepisów gry lub problemami z ich interpretacją. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Praca naukowa sfinansowana ze środków MEiN na naukę w roku 2022 w ramach działalności Szkoły Naukowej AWF Warszawa Nr 2. Społeczno-Humanistyczna Szkoła Badań Kultury Fizycznej | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Współczesne problemy kultury fizycznej i zdrowotnej; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | sędzia rugby | pl_PL |
dc.subject | sport dzieci | pl_PL |
dc.subject | wychowanie przez sport | pl_PL |
dc.subject | rugby | pl_PL |
dc.title | Ocena jakości wsparcia instruktażowego zawodników przez sędziego podczas rywalizacji dzieci w rugby | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 95-109 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-946-4 | |
dc.references | Andersson E., A referee perspective on the educational practice of competitive youth games: Exploring the pedagogical function of parents, coaches and referees in grassroots soccer, „Phys. Educ. Sport Pedagogy” 2019, vol. 24(6), s. 615–628. | pl_PL |
dc.references | Anshel M., The ten commandments of effective communication for sports officials, „Sports Coach” 1989, vol. 12(3), s. 32‒35. | pl_PL |
dc.references | Arthur-Banning S.G., Paisley K., Wells M.S., Promoting sportsmanship in youth basketball players: The effect of referees’ prosocial behavior techniques, „J. Park Recreat. Adm.” 2007, vol. 25, s. 96–114. | pl_PL |
dc.references | Askins L., Carter T., Wood M., Rule enforcement in a public setting: The case for basketball officiating, „Qual. Sociol.” 1981, vol. 4, s. 87–101. | pl_PL |
dc.references | Bloß N., Schorer J., Loffing F., Büsch D., Physical load and referees’ decision-making in sports games: A scoping review, „J. Sport Sci. Med.” 2020, vol. 19(1), s. 149–157. | pl_PL |
dc.references | Bryman A., Social research method, Oxford University Press, Oxford 2012. | pl_PL |
dc.references | Carlman P., Wagnsson S., Patriksson G., Causes and consequences of dropping out from organized youth sports, „Swed. J. Sport Res.” 2013, vol. 1, s. 26–54. | pl_PL |
dc.references | Côté D., Hancock J., Evidence-based policies for youth sport programs, „Int. J. Sport Pol. Politics” 2016, vol. 8, s. 51–65. | pl_PL |
dc.references | Di Corrado D., Pellarin E., Agostini T.A., The phenomenon of social influence on the football pitch: Social pressure from the crowd on referees’ decisions, „Annu. Rev. Psychol.” 2011, vol. 18(1), s. 33–36. | pl_PL |
dc.references | Dosseville F., Laborde S., Bernier M., Athletes’ expectations with regard to officiating competence, „Eur. J. Sport Sci.” 2014, vol. 14, s. 448–455. | pl_PL |
dc.references | Dosseville F., Laborde S., Garncerzyk C., Current research in sports officiating and decision-making, [w:] Contemporary topics and trends in the psychology of sports, ed. C. Mohiyeddini, Nova Publishers, New York 2013, s. 13–38. | pl_PL |
dc.references | Faccenda L., Pantaléon N., Reynes E., Moral functioning from components of contextual injustice, sensitivity to injustice and moral atmosphere, „Soc. Justice Res.” 2009, vol. 22, s. 399–415. | pl_PL |
dc.references | Firek W., Płoszaj K. Edukacyjna funkcja sędziego w sporcie dzieci i młodzieży, AWF, Warszawa 2021. | pl_PL |
dc.references | Firek W., Płoszaj K., Czechowski M., Pedagogical function of referees in youth sport: Assessment of the quality of referee-player interactions in youth soccer, „Int. J. Environ. Res. Public Health” 2020, vol. 17(3), s. 1–15. | pl_PL |
dc.references | Folkesson P., Nyberg C., Archer T., Norlander T., Soccer referees’ experience of threat and aggression: Effects of age, experience, and life orientation on outcome of coping strategy, „Aggress. Behav.” 2002, vol. 28(4), s. 317–327. | pl_PL |
dc.references | Forbes A., Edwards L., Fleming S., ‘Women can’t referee’: Exploring the experiences of female football officials within UK football culture, „Soccer and Society” 2015, vol. 16(4), s. 521–539. | pl_PL |
dc.references | Friman M., Nyberg C., Norlander T., Threats and aggression directed at soccer referees: An empirical phenomenological psychological study, „Qual. Rep.” 2004, vol. 9, s. 652–672. | pl_PL |
dc.references | Garicano L., Palacios-Huerta I., Prendergast C., Favoritism under social pressure, „Rev. Econ. Stat.” 2005, vol. 87, s. 208–216. | pl_PL |
dc.references | Isidori E., Müller A., Kaya S., The referee as educator: hermeneutical and pedagogical perspectives, „Phys. Cult. Sport Stud. Res.” 2012, vol. 51, s. 5–11. | pl_PL |
dc.references | Kothari C.R., Research methodology. Methods and techniques, New Age International Publishers, New Delhi 2004. | pl_PL |
dc.references | Lenartowicz M., Family leisure consumption and youth sport socialization in post-communist Poland: A perspective based on Bourdieu’s class theory, „International Review for the Sociology of Sport” 2016, vol. 51(2), s. 219‒237. | pl_PL |
dc.references | MacMahon C., Mascarenhas D., Plessner H., Pizzera A., Oudejans R., Raab M., Sports officials and officiating: Science and practice, Routledge, New York 2014. | pl_PL |
dc.references | Martens R., Social psychology and physical activity, Harper and Row, New York 1975. | pl_PL |
dc.references | Mellick M.C., Bull P.E., Laugharne E.J., Fleming S., Identifying best practice for referee decision communication in Association and Rugby Union Football: A microanalytic approach, „Football Stud.” 2005, vol. 8, s. 42–57. | pl_PL |
dc.references | Morris G., O’Connor D., Key attributes of expert NRL referees, „J. Sports Sci.” 2017, vol. 35, s. 852–857. | pl_PL |
dc.references | Nevill A.M., Balmer N.J., Williams W., The influence of crowd noise and experience upon refereeing decisions in football, „Psychol. Sport Exerc.” 2002, vol. 3, s. 261–272. | pl_PL |
dc.references | Pawlak A., Autoportret polskich sędziów sportowych, AWF, Warszawa 1987. | pl_PL |
dc.references | Pietraszewski P., Roczniok R., Maszczyk A., Grycmann P., Roleder T., Stanula A., The elements of executive attention in top soccer referees and assistant referees, „J. Hum. Kinetics” 2004, vol. 40, s. 235–243. | pl_PL |
dc.references | Pina J.A., Passos A.M., Carvalho H., Maynard M.T., To be or not to be an excellent football referee: Different experts’ viewpoints, „J. Sports Sci.” 2019, vol. 37, s. 692–700. | pl_PL |
dc.references | Plessner H., Positive and negative effects of prior knowledge on referee decisions in sports, [w:] The routines of decision making, eds. T. Betsch, S. Haberstroh, Lawrence Erlbaum, Hillsdale 2005, s. 311–324. | pl_PL |
dc.references | Plessner H., MacMahon C., The sports official in research and practice, [w:] Developing sport expertise: researchers and coaches put theory into practice, eds. D. Farrow, J. Baker, C. MacMahon, Routledge, New York 2013, s. 71–95. | pl_PL |
dc.references | Płoszaj K., Firek W., Czechowski M., The referee as an educator: assessment of the quality of referee-players interactions in competitive youth handball, „Int. J. Environ. Res. Public Health” 2020, vol. (17)11, s. 1–19. | pl_PL |
dc.references | Schmidt S.L., Schmidt G.J., Padilla C.S., Simoes E.N., Tolentino J.C., Barroso P.R., Narciso J.H., Godoy E.S., Costa Filho R.L., Decrease in attentional performance after repeated bouts of high intensity exercise in association-football referees and assistant referees, „Front. Psychol.” 2019, vol. 10, 2014. | pl_PL |
dc.references | Simmons P., Communicative displays as fairness heuristics: Strategic football referee communication, „Aust. J. Commun.” 2010, vol. 37, s. 75–94. | pl_PL |
dc.references | Simmons P., Justice, culture and football referee communication. Paper presented to the I-Come International Communication and Media Conference, University Utara, Kuala Lumpur 2008. | pl_PL |
dc.references | Tomporowski P.D., Effects of acute bouts of exercise on cognition, „Acta Psychol.” 2003, vol. 112, s. 297–324. | pl_PL |
dc.references | Weinberg R., Richardson P., Psychology of officiating, Leisure Press, Champaign 1990. | pl_PL |
dc.references | Witt P.A., Dangi T.B., Why children/youth drop out of sports, „J. Park Recreat. Adm.” 2018, vol. 36, s. 191–199. | pl_PL |
dc.references | Yabe Y., Hagiwara Y., Sekiguchi T., Momma H., Tsuchiya M., Kuroki K., Kanazawa K., Koide M., Itaya N., Yoshida S., The characteristics of coaches that verbally or physically abuse young athletes, „Tohoku J. Exp. Med.” 2018, vol. 244, s. 297–304. | pl_PL |
dc.references | Żyto S., Polifunkcyjny wymiar aktywności sędziów sportowych, „Sport Wyczynowy” 2010, nr 3(535), s. 127–133. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | wieslaw.firek@awf.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-945-7.07 | |