Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFirek, Wiesław
dc.contributor.editorKowalska, Jolanta Elżbieta
dc.contributor.editorMakarczuk, Anna
dc.contributor.editorMaszorek-Szymala, Anna
dc.contributor.editorKaźmierczak, Arkadiusz
dc.date.accessioned2022-11-22T14:02:47Z
dc.date.available2022-11-22T14:02:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationFirek W., Ocena jakości wsparcia instruktażowego zawodników przez sędziego podczas rywalizacji dzieci w rugby, [w:] Współczesne problemy kultury fizycznej i zdrowotnej, J. E. Kowalska, A. Makarczuk, A. Maszorek-Szymala, A. Kaźmierczak (red.), WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-945-7.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-945-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44255
dc.description.abstractWsparcie instruktażowe zawodników należy do obowiązków sędziego i jest częścią jego edukacyjnej funkcji w sporcie dzieci i młodzieży. Stąd celem badań była ocena jakości interakcji sędziów rugby z zawodnikami w wieku 6‒12 lat w zakresie instruowania zawodników oraz komunikowania decyzji. W pracy wykorzystano metodę obserwacji ustrukturyzowanej. Komunikaty werbalne były rejestrowane przy pomocy bezprzewodowych interkomów, a pracę sędziego rejestrowała kamera wideo. Istotność różnic pomiędzy ocenami w poszczególnych wskaźnikach zbadano testem zgodności Chi-kwadrat, natomiast do porównania średnich ocen zmiennych „instruowanie” oraz „komunikowanie decyzji” użyto nieparametrycznego testu znaków rangowanych Wilcoxona. Test U Manna-Whitneya wykorzystano do sprawdzenia, czy doświadczenie sędziowskie jest czynnikiem determinującym ocenę jakości pracy sędziego z zawodnikami. Wyniki przeprowadzonych badań wykazały, że sędziowie w wymiarze instruowania i komunikowania decyzji, w siedmiopunktowej skali, uzyskali średnią ocen na poziomie „średnim”, odpowiednio 4,13 pkt oraz 5,04 pkt. Wyniki te oznaczają, że sędziowie w tych wymiarach edukacyjnej funkcji mają jeszcze możliwość, by się poprawić. Na podstawie wyników sformułowano następujące wnioski: 1. W programie szkolenia i doskonalenia sędziów powinny znaleźć się treści z pedagogiki, szczególnie te dotyczące potrzeb rozwojowych dzieci w różnym wieku; 2. Do programów szkoleniowych należałoby włączyć treści z zakresu umiejętności odpowiedniego komunikowania decyzji, gdyż nie są one bez znaczenia dla doświadczeń edukacyjnych młodych sportowców; 3. Obserwatorzy i ewaluatorzy pracy sędziów Polskiego Związku Rugby powinni zwracać uwagę sędziom na obowiązek odpowiadania na poznawcze potrzeby dzieci i młodzieży związane z nieznajomością przepisów gry lub problemami z ich interpretacją.pl_PL
dc.description.sponsorshipPraca naukowa sfinansowana ze środków MEiN na naukę w roku 2022 w ramach działalności Szkoły Naukowej AWF Warszawa Nr 2. Społeczno-Humanistyczna Szkoła Badań Kultury Fizycznejpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWspółczesne problemy kultury fizycznej i zdrowotnej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectsędzia rugbypl_PL
dc.subjectsport dziecipl_PL
dc.subjectwychowanie przez sportpl_PL
dc.subjectrugbypl_PL
dc.titleOcena jakości wsparcia instruktażowego zawodników przez sędziego podczas rywalizacji dzieci w rugbypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number95-109pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-946-4
dc.referencesAndersson E., A referee perspective on the educational practice of competitive youth games: Exploring the pedagogical function of parents, coaches and referees in grassroots soccer, „Phys. Educ. Sport Pedagogy” 2019, vol. 24(6), s. 615–628.pl_PL
dc.referencesAnshel M., The ten commandments of effective communication for sports officials, „Sports Coach” 1989, vol. 12(3), s. 32‒35.pl_PL
dc.referencesArthur-Banning S.G., Paisley K., Wells M.S., Promoting sportsmanship in youth basketball players: The effect of referees’ prosocial behavior techniques, „J. Park Recreat. Adm.” 2007, vol. 25, s. 96–114.pl_PL
dc.referencesAskins L., Carter T., Wood M., Rule enforcement in a public setting: The case for basketball officiating, „Qual. Sociol.” 1981, vol. 4, s. 87–101.pl_PL
dc.referencesBloß N., Schorer J., Loffing F., Büsch D., Physical load and referees’ decision-making in sports games: A scoping review, „J. Sport Sci. Med.” 2020, vol. 19(1), s. 149–157.pl_PL
dc.referencesBryman A., Social research method, Oxford University Press, Oxford 2012.pl_PL
dc.referencesCarlman P., Wagnsson S., Patriksson G., Causes and consequences of dropping out from organized youth sports, „Swed. J. Sport Res.” 2013, vol. 1, s. 26–54.pl_PL
dc.referencesCôté D., Hancock J., Evidence-based policies for youth sport programs, „Int. J. Sport Pol. Politics” 2016, vol. 8, s. 51–65.pl_PL
dc.referencesDi Corrado D., Pellarin E., Agostini T.A., The phenomenon of social influence on the football pitch: Social pressure from the crowd on referees’ decisions, „Annu. Rev. Psychol.” 2011, vol. 18(1), s. 33–36.pl_PL
dc.referencesDosseville F., Laborde S., Bernier M., Athletes’ expectations with regard to officiating competence, „Eur. J. Sport Sci.” 2014, vol. 14, s. 448–455.pl_PL
dc.referencesDosseville F., Laborde S., Garncerzyk C., Current research in sports officiating and decision-making, [w:] Contemporary topics and trends in the psychology of sports, ed. C. Mohiyeddini, Nova Publishers, New York 2013, s. 13–38.pl_PL
dc.referencesFaccenda L., Pantaléon N., Reynes E., Moral functioning from components of contextual injustice, sensitivity to injustice and moral atmosphere, „Soc. Justice Res.” 2009, vol. 22, s. 399–415.pl_PL
dc.referencesFirek W., Płoszaj K. Edukacyjna funkcja sędziego w sporcie dzieci i młodzieży, AWF, Warszawa 2021.pl_PL
dc.referencesFirek W., Płoszaj K., Czechowski M., Pedagogical function of referees in youth sport: Assessment of the quality of referee-player interactions in youth soccer, „Int. J. Environ. Res. Public Health” 2020, vol. 17(3), s. 1–15.pl_PL
dc.referencesFolkesson P., Nyberg C., Archer T., Norlander T., Soccer referees’ experience of threat and aggression: Effects of age, experience, and life orientation on outcome of coping strategy, „Aggress. Behav.” 2002, vol. 28(4), s. 317–327.pl_PL
dc.referencesForbes A., Edwards L., Fleming S., ‘Women can’t referee’: Exploring the experiences of female football officials within UK football culture, „Soccer and Society” 2015, vol. 16(4), s. 521–539.pl_PL
dc.referencesFriman M., Nyberg C., Norlander T., Threats and aggression directed at soccer referees: An empirical phenomenological psychological study, „Qual. Rep.” 2004, vol. 9, s. 652–672.pl_PL
dc.referencesGaricano L., Palacios-Huerta I., Prendergast C., Favoritism under social pressure, „Rev. Econ. Stat.” 2005, vol. 87, s. 208–216.pl_PL
dc.referencesIsidori E., Müller A., Kaya S., The referee as educator: hermeneutical and pedagogical perspectives, „Phys. Cult. Sport Stud. Res.” 2012, vol. 51, s. 5–11.pl_PL
dc.referencesKothari C.R., Research methodology. Methods and techniques, New Age International Publishers, New Delhi 2004.pl_PL
dc.referencesLenartowicz M., Family leisure consumption and youth sport socialization in post-communist Poland: A perspective based on Bourdieu’s class theory, „International Review for the Sociology of Sport” 2016, vol. 51(2), s. 219‒237.pl_PL
dc.referencesMacMahon C., Mascarenhas D., Plessner H., Pizzera A., Oudejans R., Raab M., Sports officials and officiating: Science and practice, Routledge, New York 2014.pl_PL
dc.referencesMartens R., Social psychology and physical activity, Harper and Row, New York 1975.pl_PL
dc.referencesMellick M.C., Bull P.E., Laugharne E.J., Fleming S., Identifying best practice for referee decision communication in Association and Rugby Union Football: A microanalytic approach, „Football Stud.” 2005, vol. 8, s. 42–57.pl_PL
dc.referencesMorris G., O’Connor D., Key attributes of expert NRL referees, „J. Sports Sci.” 2017, vol. 35, s. 852–857.pl_PL
dc.referencesNevill A.M., Balmer N.J., Williams W., The influence of crowd noise and experience upon refereeing decisions in football, „Psychol. Sport Exerc.” 2002, vol. 3, s. 261–272.pl_PL
dc.referencesPawlak A., Autoportret polskich sędziów sportowych, AWF, Warszawa 1987.pl_PL
dc.referencesPietraszewski P., Roczniok R., Maszczyk A., Grycmann P., Roleder T., Stanula A., The elements of executive attention in top soccer referees and assistant referees, „J. Hum. Kinetics” 2004, vol. 40, s. 235–243.pl_PL
dc.referencesPina J.A., Passos A.M., Carvalho H., Maynard M.T., To be or not to be an excellent football referee: Different experts’ viewpoints, „J. Sports Sci.” 2019, vol. 37, s. 692–700.pl_PL
dc.referencesPlessner H., Positive and negative effects of prior knowledge on referee decisions in sports, [w:] The routines of decision making, eds. T. Betsch, S. Haberstroh, Lawrence Erlbaum, Hillsdale 2005, s. 311–324.pl_PL
dc.referencesPlessner H., MacMahon C., The sports official in research and practice, [w:] Developing sport expertise: researchers and coaches put theory into practice, eds. D. Farrow, J. Baker, C. MacMahon, Routledge, New York 2013, s. 71–95.pl_PL
dc.referencesPłoszaj K., Firek W., Czechowski M., The referee as an educator: assessment of the quality of referee-players interactions in competitive youth handball, „Int. J. Environ. Res. Public Health” 2020, vol. (17)11, s. 1–19.pl_PL
dc.referencesSchmidt S.L., Schmidt G.J., Padilla C.S., Simoes E.N., Tolentino J.C., Barroso P.R., Narciso J.H., Godoy E.S., Costa Filho R.L., Decrease in attentional performance after repeated bouts of high intensity exercise in association-football referees and assistant referees, „Front. Psychol.” 2019, vol. 10, 2014.pl_PL
dc.referencesSimmons P., Communicative displays as fairness heuristics: Strategic football referee communication, „Aust. J. Commun.” 2010, vol. 37, s. 75–94.pl_PL
dc.referencesSimmons P., Justice, culture and football referee communication. Paper presented to the I-Come International Communication and Media Conference, University Utara, Kuala Lumpur 2008.pl_PL
dc.referencesTomporowski P.D., Effects of acute bouts of exercise on cognition, „Acta Psychol.” 2003, vol. 112, s. 297–324.pl_PL
dc.referencesWeinberg R., Richardson P., Psychology of officiating, Leisure Press, Champaign 1990.pl_PL
dc.referencesWitt P.A., Dangi T.B., Why children/youth drop out of sports, „J. Park Recreat. Adm.” 2018, vol. 36, s. 191–199.pl_PL
dc.referencesYabe Y., Hagiwara Y., Sekiguchi T., Momma H., Tsuchiya M., Kuroki K., Kanazawa K., Koide M., Itaya N., Yoshida S., The characteristics of coaches that verbally or physically abuse young athletes, „Tohoku J. Exp. Med.” 2018, vol. 244, s. 297–304.pl_PL
dc.referencesŻyto S., Polifunkcyjny wymiar aktywności sędziów sportowych, „Sport Wyczynowy” 2010, nr 3(535), s. 127–133.pl_PL
dc.contributor.authorEmailwieslaw.firek@awf.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-945-7.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe