Ocena jakości wsparcia instruktażowego zawodników przez sędziego podczas rywalizacji dzieci w rugby
Streszczenie
Wsparcie instruktażowe zawodników należy do obowiązków sędziego i jest częścią
jego edukacyjnej funkcji w sporcie dzieci i młodzieży. Stąd celem badań była ocena jakości interakcji
sędziów rugby z zawodnikami w wieku 6‒12 lat w zakresie instruowania zawodników oraz komunikowania
decyzji. W pracy wykorzystano metodę obserwacji ustrukturyzowanej. Komunikaty werbalne
były rejestrowane przy pomocy bezprzewodowych interkomów, a pracę sędziego rejestrowała
kamera wideo. Istotność różnic pomiędzy ocenami w poszczególnych wskaźnikach zbadano testem
zgodności Chi-kwadrat, natomiast do porównania średnich ocen zmiennych „instruowanie” oraz
„komunikowanie decyzji” użyto nieparametrycznego testu znaków rangowanych Wilcoxona. Test
U Manna-Whitneya wykorzystano do sprawdzenia, czy doświadczenie sędziowskie jest czynnikiem
determinującym ocenę jakości pracy sędziego z zawodnikami. Wyniki przeprowadzonych badań wykazały,
że sędziowie w wymiarze instruowania i komunikowania decyzji, w siedmiopunktowej skali,
uzyskali średnią ocen na poziomie „średnim”, odpowiednio 4,13 pkt oraz 5,04 pkt. Wyniki te oznaczają,
że sędziowie w tych wymiarach edukacyjnej funkcji mają jeszcze możliwość, by się poprawić.
Na podstawie wyników sformułowano następujące wnioski: 1. W programie szkolenia i doskonalenia
sędziów powinny znaleźć się treści z pedagogiki, szczególnie te dotyczące potrzeb rozwojowych
dzieci w różnym wieku; 2. Do programów szkoleniowych należałoby włączyć treści z zakresu umiejętności
odpowiedniego komunikowania decyzji, gdyż nie są one bez znaczenia dla doświadczeń
edukacyjnych młodych sportowców; 3. Obserwatorzy i ewaluatorzy pracy sędziów Polskiego Związku
Rugby powinni zwracać uwagę sędziom na obowiązek odpowiadania na poznawcze potrzeby
dzieci i młodzieży związane z nieznajomością przepisów gry lub problemami z ich interpretacją.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: