Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKowalik, Michał
dc.date.accessioned2022-10-17T11:06:36Z
dc.date.available2022-10-17T11:06:36Z
dc.date.issued2022-10-14
dc.identifier.issn1506-6541
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43759
dc.description.abstractThis text is the first study of the biography of the folk artist Zofia Danielak. Currently, she belongs to the oldest generation of folk artists from Krzczonów. So far, her activity has been rather poorly described, despite the fact that her creative activity was significant for the cultural life of Krzczonów and the preservation of the cultural heritage of the region. The best known part of the artistic activity of Z. Danielak is folk costume. On the other hand, stage and musical performances remain a less known aspect of her creation Based on an interview, literature and preserved art objects, the article presents a portrait of doyen of folk art. From Krzczonów, which, despite the hardships of life, promoted education in the field of folk art and local traditions. Today, however, she remains a role model for future generations.en
dc.description.abstractNiniejszy tekst jest pierwszym opracowaniem biografii twórczyni ludowej Zofii Danielak. Obecnie należy ona do najstarszego pokolenia twórczyń ludowych pochodzących z Krzczonowa. Jej działalność była jak do tej pory dość skąpo opisywana, mimo iż jej aktywność twórcza była znacząca dla życia kulturalnego Krzczonowa oraz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu. Najlepiej poznaną częścią działalności artystycznej Z. Danielak jest ta plastyczna i z zakresu tworzenia stroju ludowego. Mniej poznanym aspektem twórczości pozostają natomiast występy sceniczne i muzyczne. Na podstawie wywiadu, literatury przedmiotu i zachowanych obiektów artystycznych ukazany został w artykule portret jednej z nestorek krzczonowskiej sztuki ludowej, która mimo trudów życia, krzewiła edukację z zakresu sztuki ludowej i lokalnych tradycji. Dziś pozostaje natomiast wzorem do naśladowania dla przyszłych pokoleń.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Wiejskiepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectfolk arten
dc.subjectZofia Danielaken
dc.subjectbiographyen
dc.subjectKrzczonówen
dc.subjectsztuka ludowapl
dc.subjectZofia Danielakpl
dc.subjectbiografiapl
dc.subjectKrzczonówpl
dc.titleZofia Danielak. Przyczynek do portretu twórczyni ludowej z Krzczonowapl
dc.title.alternativeZofia Danielak. A contribution to the portrait of a folk artist from Krzczonówen
dc.typeArticle
dc.page.number167-186
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Filologiczny, Instytut Nauk o Kulturze, Stowarzyszenie Twórców Ludowychpl
dc.identifier.eissn2657-4373
dc.referencesArchiwum Krzczonowskiego Stowarzyszenia Regionalnegopl
dc.referencesArchiwum Stowarzyszenia Twórców Ludowych w Lubliniepl
dc.referencesMuzeum Narodowe w Lubliniepl
dc.referencesMuzeum Wsi Lubelskiejpl
dc.referencesRegionalny Ośrodek Kultury i Sportu w Krzczonowie, Izba Regionalnapl
dc.referencesWywiad z J.K. z dnia 16 stycznia 2022 r.pl
dc.referencesWywiad z Teresą Gutek z dnia 12 stycznia 2022 r.pl
dc.referencesWywiad z Zofią Danielak z dnia 23 września 2021 r.pl
dc.referencesAmbrożewicz T., Polskie ozdobne pieczywo ludowe, „Polska Sztuka Ludowa” 1978, nr 1.pl
dc.referencesArasse D., Detal. Historia malarstwa w zbliżeniu, tł. A. Arno, Kraków 2013.pl
dc.referencesCzarnecka I., Polska sztuka ludowa, Warszawa 1958.pl
dc.referencesDąbrowski S., Pisanki lubelskie, Lublin 1936.pl
dc.referencesDębowska A., Sołub K., Sołub J., Droga życia. Ręcznik ludowy z kolekcji Muzeum w Bielsku Podlaskim, Białystok 2016.pl
dc.referencesDębowska A., Sołub K., Sołub J., Katalog ręczników ludowych gminy Orla, Białystok 2019.pl
dc.referencesDębowska A., Sołub K., Sołub J., Wzornik tradycyjnych haftów i koronek ręcznika ludowego. Haft płaski, Białystok 2015.pl
dc.referencesDrozd-Piasecka M., Paprocka W., W kręgu tradycji i sztuki ludowej, Warszawa 1985.pl
dc.referencesEncyklopedia socjologii, t. 2, red. nauk. H. Domański i in., Warszawa 1999.pl
dc.referencesFiternicka-Gorzko M., Historia mówiona. Od metody historycznej do interdyscyplinarnego podejścia badawczego, „Opuscula Sociologica” 2012, nr 2(2).pl
dc.referencesGrabowski J., Kryteria sztuki ludowej, [w:] Granice sztuki. Z badań nad teorią i historią sztuki, kulturą artystyczną oraz sztuką ludową, red. J. Białostocki, Warszawa 1972.pl
dc.referencesJackowski A., Polska sztuka ludowa, Warszawa 2002.pl
dc.referencesKlekot E., Kłopoty ze sztuką ludową. Gust, ideologie, nowoczesność, Gdańsk 2021.pl
dc.referencesKowalik M., Malowane woskiem – tradycyjna i współczesna pisanka krzczonowska, „Zeszyty Wiejskie” 2021, z. 27.pl
dc.referencesKraczoń K., Pisanki, Lublin 2017.pl
dc.referencesKroh A., Wesołego Alleluja Polsko Ludowa czyli O pogmatwanych dziejach chłopskiej kultury plastycznej na ziemiach polskich, Warszawa 2014.pl
dc.referencesPękala T., Awangarda i ariergarda. Filozofia sztuki nowoczesnej, Lublin 2000.pl
dc.referencesPiskorz-Branekova E., Polskie stroje ludowe, wyd. 2, Warszawa 2004.pl
dc.referencesSadowska-Kosiborska E., Plastyka zdobnicza, [w:] Współczesna twórczość ludowa między Wisłą a Bugiem, praca zbiorowa pod red. A. Gaudy, Lublin 1999.pl
dc.referencesSzkudnik K., Palma wielkanocna i pisanki krzczonowskie, [w:] Dzieje Krzczonowa 1359–2011, pod. red. K. Spaleńca, Krzczonów 2012.pl
dc.referencesŚwieży J., Strój krzczonowski, Poznań 1952.pl
dc.referenceshttps://niematerialne.nid.pl/Aktualnosci/details.php?ID=2679pl
dc.referenceshttps://sjp.pwn.pl/slowniki/ludowy.htmlpl
dc.contributor.authorEmailMICHALKOWALIK@ONET.PL
dc.identifier.doi10.18778/1506-6541.28.07
dc.relation.volume28


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0