Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSimonek, Stefan
dc.date.accessioned2022-10-11T06:12:45Z
dc.date.available2022-10-11T06:12:45Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43639
dc.description.abstractPunktem wyjściowym analizy tekstów Czwarta proza Osipa Mandelsztama i Łaźnia Władimira Majakowskiego jest pojęcie „optymalnej projekcji” Aleksandra Flakera, podkreślające znaczenie przyszłości oraz nowego zdefiniowania przeszłości w tekstach awangardy. Władimir Majakowski realizuje optymalną projekcję w dwóch fazach: w fazie destruktywnej (zniszczenie tradycyjnego obrazu Boga) i w następującej po niej fazie konstruktywnej (idealizacja maszyny i wymaganie od sztuki wypełnienia społecznych zadań). Mandelsztam zwraca się zaś przeciwko teorii postępu w sztuce, jego optymalna projekcja nie opiera się na przyszłości, lecz zwrócona jest w kierunku idealnego obszaru kulturowego, usytuowanego poza chronologią czasową. Biorąc pod uwagę te różnorodne pozycje estetyczne, można oba teksty zinterpretować jako dwa przeciwstawne modele tekstowe. Ta przeciwstawność ukazana jest w artykule na podstawie dwóch przykładów: motywu obwarzanka, przejętego przez Mandelsztama z Misterium-bujfo Majakowskiego i wbudowanego w Czwartej prozie w sposób polemiczny i negujący pierwotne znaczenie lego motywu w tekście Majakowskiego, oraz na przykładzie postaci „lekkiej kawalerii”. W Łaźni Majakowskiego jest to Welosipedkin, postać pozytywna, wybraniec, któremu wolno przenieść się do przyszłego komunistycznego raju, i który w ten sposób przynależy do semantycznej sfery nieba. W Czwartej prozie postacią „lekkiej kawalerii” jest zaś szpiegująca dla totalitarnej władzy młoda, niepełnosprawna dziewczyna, która poprzez porównanie protezy z kopytem diabła przynależy do sfery piekła.pl_PL
dc.language.isodepl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.subjectOsip Emilievich Mandelstampl_PL
dc.subjectVladimir Mayakovskypl_PL
dc.subjecttextual modelspl_PL
dc.titleOsip Mandel'štams "Četvertaja proza" und Vladimir Majakovskij "Banja" als entgegengesetze Textmodellepl_PL
dc.title.alternative"Czwarta proza" Osipa Mandelsztama i "Łaźnia" Władimira Majakowskiego jako przeciwstawne modele tekstowepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number73-85pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume44pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord