Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorElbaz, Robert
dc.date.accessioned2022-10-06T11:38:44Z
dc.date.available2022-10-06T11:38:44Z
dc.date.issued1985
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43559
dc.description.abstractTekstowa dynamika charakterystyczna dla prozy Scotta Fitzgeralda zdaje się potwierdzać nieskuteczność, daremność dyskursu realistycznego w literaturze amerykańskiego dwudziestolecia, w twórczości „pokolenia rozczarowanych”. Istotnie, Wielki Gatsby wyraźnie potwierdza ów brak koherencji okresów wypowiedzi w językowej osnowie tego dzieła. Co więcej, odzwierciedla wyraźnie wielki wewnętrzny niepokój drogi twórczej tego dwudziestolecia, co znalazło swój dobitny wyraz w słowach samego bohatera powieści. Jest w nich obsesyjna wprost próba zawarcia w tekście ucieczki od realności ku brakowi, nieobecności i ku nadmiarowi, przekroczeniu granic — a kategorie te są podstawowymi wyznacznikami literackiej przestrzeni semiotycznej S. Fitzgeralda. Wszakże w przeciwieństwie do wielu ujęć interpretacyjnych autor rozprawy chciałby się przeciwstawić poglądowi na niereprezentatywność i zdecentralizowaną strukturę „szalonego” dyskursu Scotta Fitzgeralda, wyrażając twierdzenie, że sensy zawarte w jego powieści mieszczą się niejako pośrodku między możliwością uchwycenia sensu rzeczywistości a jej dezintegracją.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectScott Fitzgeraldpl_PL
dc.subjectabsencepl_PL
dc.subjectexcesspl_PL
dc.subjectdiscoursepl_PL
dc.titleOf absence and excess in the discourse of Scott Fitzgeraldpl_PL
dc.title.alternativeBrak i nadmiar w dyskursie Scotta Fitzgeraldapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number63-78pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume28pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord