• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1999, t. 42, nr 1-2 (83-84)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1999, t. 42, nr 1-2 (83-84)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

L'anti-poésie de Nicanor Parra: problématisation textuelle et virtualisation

No Thumbnail [100%x80]
View/Open
L'anti-poésie de Nicanor Parra (3.368Mb)
Date
1999
Author
Oddó, Maria
Metadata
Show full item record
Abstract
Zamysł chilijskiego poety Nicanora Parry charakteryzuje się, między innymi poszukiwaniem nowej funkcji poezji poprzez problematyzowanie statusu dyskursu poetyckiego i literackiego. Doświadczenie poetyckie staje się w ten sposób pracą nad pojęciem poezji na jej własnym terenie oraz narzędziem do wytwarzania wiedzy związanej z powstałymi sprzecznościami estetycznymi. Ideał poetycki właściwy antypoematom stanowi również próbę odnowienia poezji poprzez przełamywanie międzynarodowych kanonów. W tym kontekście, ustawiczne włączanie elementów niepoetyckich przekształca laboratorium antypoezji Parry w miejsce, gdzie odbywa się praca nad jego teorią poetycką. Do elementów tworzących specyfikę dyskursu należy chiste (tj. żart, niekiedy zjadliwy) jako jeden z podstawowych operatorów tekstualnych w wytwarzaniu mechanizmów podtrzymujących funkcję poetycką, a nachylenie humorystyczne wiąże się z przekraczaniem tego, co nieznane w ludzkiej egzystencji. Inny przykład nowatorstwa chilijskiego poety to wykorzystywanie nowych przestrzeni strategicznych problematyzacji tekstualnej, kiedy obszar wyłaniania się nowego w utworze poetyckim aktualizuje się jako otoczony zarysami wirtualnych obrazów. Tak ujęty projekt antypoezji, polegający na depoetyzowaniu i powtórnej poetyzacji, stanowi nie tylko punkt kulminacyjny w przekraczaniu kodów pisania i odbioru poezji tradycyjnej, lecz także ważny wkład do kształtowania nowej kompetencji tekstualnej i literackiej współczesnego czytelnika.
URI
http://hdl.handle.net/11089/43480
Collections
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1999, t. 42, nr 1-2 (83-84) [21]

University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 


University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 

NoThumbnail