Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDobrołowicz, Justyna
dc.contributor.authorDobrołowicz, Michał
dc.contributor.editorDoliński, Wojciech
dc.contributor.editorŻurko, Jerzy
dc.contributor.editorGrzeszkiewicz-Radulska, Katarzyna
dc.contributor.editorMęcfal, Sylwia
dc.date.accessioned2022-09-22T10:00:31Z
dc.date.available2022-09-22T10:00:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationDobrołowicz J., Dobrołowicz M., Krytyczna Analiza Dyskursu i jej zastosowanie w badaniu tekstów prasowych na temat edukacji, [w:] Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych, Doliński W., Żurko J., Grzeszkiewicz-Radulska K., Męcfal S. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 199-213, https://doi.org/10.18778/7969-659-8.12pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-659-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43345
dc.description.abstractThe aim of this article is discussing a new method of studying social reality – analysis of discourse. This method is connected with many cognitive possibilities and can be effectively used in analysis of texts (verbalized and written). The reader of this article can find out how we can use critical analysis of discourse about school and edication. We wanted to recognize ways which are used by opinion- forming weeklies („Polityka”, „Newsweek”, „Wprost”, „Przegląd”, „Gość Niedzielny”) when these magazines present formal education. This recognition is important, because we have assumption that language is very significant in our understanding of the reality. When we name things which are around us we confer on this reality significances. The language is a kinf od medium of specific vision of the world, but not only image of this vision.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Wydanie publikacji zostało dofinansowane przez Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Polskie Towarzystwo Socjologiczne.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDoliński W., Żurko J., Grzeszkiewicz-Radulska K., Męcfal S. (red.), Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectsocial realitypl_PL
dc.subjectdiscoursepl_PL
dc.subjectmedia discoursepl_PL
dc.subjectdiscourse analysispl_PL
dc.titleKrytyczna Analiza Dyskursu i jej zastosowanie w badaniu tekstów prasowych na temat edukacjipl_PL
dc.title.alternativeCritical Discourse Analysis (KAD) and its application in the study of written textspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number199-213pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcachpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Instytut Socjologiipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-950-6
dc.referencesCzech C., (2010), Krytyczna Analiza Dyskursu i jej zastosowanie na gruncie pedagogiki porównawczej, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4.pl_PL
dc.referencesDanilewska J., (2008), Wspólnota pedagogicznego niepokoju, Kraków: Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesDijk T. A. van, (2001), Badania nad dyskursem, [w:] T. A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesDobrołowicz J., (2013), Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesDobrowolski P., (2009), Ile są warte studia w Polsce, „Wprost”, nr 40.pl_PL
dc.referencesDobrowolski P., (2010), Realna wartość wiedzy, „Wprost”, nr 20.pl_PL
dc.referencesFairclough N., (1993), Critical Discourse Analysis and the Marketization of Public Discourse: The Universities, „Discourse&Society”, No 4.pl_PL
dc.referencesFirmhofer R., (2011), Społeczeństwo umiejące korzystać z wiedzy – jak do tego dojść?, [w:] J. Szomburg (red.), Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie, Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.pl_PL
dc.referencesFoucault M., (1998), Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w College de France, 1976, Warszawa: KR.pl_PL
dc.referencesGrabau A., (2009), Z dyplomem bez pracy, „Przegląd”, nr 40.pl_PL
dc.referencesGrabau A., (2010), Magister bez pracy, „Przegląd”, nr 30.pl_PL
dc.referencesGrzegórska L., (2010), Dorastający biznes, „Newsweek”, nr 15.pl_PL
dc.referencesGrzmil-Tylutki H., (2010), Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesGrzymała-Kazłowska A., (2004), Socjologicznie zorientowana analiza dyskursu na tle współczesnych badań nad dyskursem, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1.pl_PL
dc.referencesIgielska B., (2009), Co studiować?, „Polityka”, nr 13.pl_PL
dc.referencesIgielska B., Listoś A., Sterczyńska A., (2010), Wyższa szkoła kuszenia, „Polityka”, nr 32.pl_PL
dc.referencesJaklewicz T., (2009), Czego się Jaś nie nauczy, „Gość Niedzielny”, nr 7.pl_PL
dc.referencesJęzyk, dyskurs, społeczeństwo. Zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej, (2009), red. L. Rasiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKanway J., (1994), Edukacja a dyskursywna polityka Prawicy. Szkolnictwo prywatne czy państwowe?, [w:] J. Ball (red.), Faucault i edukacja. Dyscypliny i wiedza, Kraków: Wydawnictwo Impuls.pl_PL
dc.referencesLisowska-Magdziarz M., (2012), Dyskurs – semiotyka – wspólnota interpretacyjna. W stronę modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów (zaproszenie do dyskusji), www.globalmediajournal.collegium.edu.pl [dostęp: 20.07.2012].pl_PL
dc.referencesMautner G., (2011), Analiza gazet, czasopism i innych mediów drukowanych, [w:] R. Wodak, M. Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.pl_PL
dc.referencesMelosik Z., (1994), Poststrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta), [w:] J. Brzeziński, L. Witkowski (red.), Edukacja wobec zmiany społecznej, Poznań–Toruń: Wydawnictwo Edytor.pl_PL
dc.referencesMelosik Z., (1997), Poststukturalizm jako teoria życia społecznego (możliwości i kontrowersje), „Kultura Współczesna”, nr 1.pl_PL
dc.referencesMelosik Z., (2009), Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesPotulicka E., Rutkowiak J., (2012), Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesSaussure de F., (2002), Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesShapiro S., (1993), O publicznym dyskursie edukacyjnym w USA (1970–1990), [w:] Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek T., (1997), Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, z. 317.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek T., (2005), „Koniec pracy” czy koniec zatrudnienia? Edukacja wobec presji światowego rynku, [w:] A. Kargulowa, S. M. Kwiatkowski, T. Szkudlarek (red.), Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesSzomburg J., (2011), Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie, Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.pl_PL
dc.referencesŚpiewak P., (2002), Słowa modne i niemodne (słownik), „Res Publica Nowa”, nr 10.pl_PL
dc.referencesToffler A., Toffler H., (1996), Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań: Wydawnictwo Zyski S-ka.pl_PL
dc.referencesWasilewski J., Skibiński A., (2008), Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin.pl_PL
dc.referencesWodak R., (2011), Wstęp: Badania nad dyskursem – ważne pojęcia i terminy, [w:] R. Wodak, M. Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjustdo@ujk.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-659-8.12
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe