dc.contributor.author | Dobrołowicz, Justyna | |
dc.contributor.author | Dobrołowicz, Michał | |
dc.contributor.editor | Doliński, Wojciech | |
dc.contributor.editor | Żurko, Jerzy | |
dc.contributor.editor | Grzeszkiewicz-Radulska, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Męcfal, Sylwia | |
dc.date.accessioned | 2022-09-22T10:00:31Z | |
dc.date.available | 2022-09-22T10:00:31Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Dobrołowicz J., Dobrołowicz M., Krytyczna Analiza Dyskursu i jej zastosowanie w badaniu tekstów prasowych na temat edukacji, [w:] Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych, Doliński W., Żurko J., Grzeszkiewicz-Radulska K., Męcfal S. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 199-213, https://doi.org/10.18778/7969-659-8.12 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-659-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43345 | |
dc.description.abstract | The aim of this article is discussing a new method of studying social reality – analysis of discourse. This method is connected with many cognitive possibilities and can be effectively used in analysis of texts (verbalized and written). The reader of this article can find out how we can use critical analysis of discourse about school and edication. We wanted to recognize ways which are used by opinion- forming weeklies („Polityka”, „Newsweek”, „Wprost”, „Przegląd”, „Gość Niedzielny”) when these magazines present formal education. This recognition is important, because we have assumption that language is very significant in our understanding of the reality. When we name things which are around us we confer on this reality significances. The language is a kinf od medium of specific vision of the world, but not only image of this vision. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Wydanie publikacji zostało dofinansowane przez Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Polskie Towarzystwo Socjologiczne. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Doliński W., Żurko J., Grzeszkiewicz-Radulska K., Męcfal S. (red.), Rzeczywistość i zapis. Problemy badania tekstów w naukach społecznych i humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | social reality | pl_PL |
dc.subject | discourse | pl_PL |
dc.subject | media discourse | pl_PL |
dc.subject | discourse analysis | pl_PL |
dc.title | Krytyczna Analiza Dyskursu i jej zastosowanie w badaniu tekstów prasowych na temat edukacji | pl_PL |
dc.title.alternative | Critical Discourse Analysis (KAD) and its application in the study of written texts | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 199-213 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Instytut Socjologii | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-950-6 | |
dc.references | Czech C., (2010), Krytyczna Analiza Dyskursu i jej zastosowanie na gruncie pedagogiki porównawczej, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Danilewska J., (2008), Wspólnota pedagogicznego niepokoju, Kraków: Wydawnictwo UJ. | pl_PL |
dc.references | Dijk T. A. van, (2001), Badania nad dyskursem, [w:] T. A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Dobrołowicz J., (2013), Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Dobrowolski P., (2009), Ile są warte studia w Polsce, „Wprost”, nr 40. | pl_PL |
dc.references | Dobrowolski P., (2010), Realna wartość wiedzy, „Wprost”, nr 20. | pl_PL |
dc.references | Fairclough N., (1993), Critical Discourse Analysis and the Marketization of Public Discourse: The Universities, „Discourse&Society”, No 4. | pl_PL |
dc.references | Firmhofer R., (2011), Społeczeństwo umiejące korzystać z wiedzy – jak do tego dojść?, [w:] J. Szomburg (red.), Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie, Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. | pl_PL |
dc.references | Foucault M., (1998), Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w College de France, 1976, Warszawa: KR. | pl_PL |
dc.references | Grabau A., (2009), Z dyplomem bez pracy, „Przegląd”, nr 40. | pl_PL |
dc.references | Grabau A., (2010), Magister bez pracy, „Przegląd”, nr 30. | pl_PL |
dc.references | Grzegórska L., (2010), Dorastający biznes, „Newsweek”, nr 15. | pl_PL |
dc.references | Grzmil-Tylutki H., (2010), Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Grzymała-Kazłowska A., (2004), Socjologicznie zorientowana analiza dyskursu na tle współczesnych badań nad dyskursem, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Igielska B., (2009), Co studiować?, „Polityka”, nr 13. | pl_PL |
dc.references | Igielska B., Listoś A., Sterczyńska A., (2010), Wyższa szkoła kuszenia, „Polityka”, nr 32. | pl_PL |
dc.references | Jaklewicz T., (2009), Czego się Jaś nie nauczy, „Gość Niedzielny”, nr 7. | pl_PL |
dc.references | Język, dyskurs, społeczeństwo. Zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej, (2009), red. L. Rasiński, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Kanway J., (1994), Edukacja a dyskursywna polityka Prawicy. Szkolnictwo prywatne czy państwowe?, [w:] J. Ball (red.), Faucault i edukacja. Dyscypliny i wiedza, Kraków: Wydawnictwo Impuls. | pl_PL |
dc.references | Lisowska-Magdziarz M., (2012), Dyskurs – semiotyka – wspólnota interpretacyjna. W stronę modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów (zaproszenie do dyskusji), www.globalmediajournal.collegium.edu.pl [dostęp: 20.07.2012]. | pl_PL |
dc.references | Mautner G., (2011), Analiza gazet, czasopism i innych mediów drukowanych, [w:] R. Wodak, M. Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. | pl_PL |
dc.references | Melosik Z., (1994), Poststrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta), [w:] J. Brzeziński, L. Witkowski (red.), Edukacja wobec zmiany społecznej, Poznań–Toruń: Wydawnictwo Edytor. | pl_PL |
dc.references | Melosik Z., (1997), Poststukturalizm jako teoria życia społecznego (możliwości i kontrowersje), „Kultura Współczesna”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Melosik Z., (2009), Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Potulicka E., Rutkowiak J., (2012), Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Saussure de F., (2002), Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Shapiro S., (1993), O publicznym dyskursie edukacyjnym w USA (1970–1990), [w:] Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek T., (1997), Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, z. 317. | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek T., (2005), „Koniec pracy” czy koniec zatrudnienia? Edukacja wobec presji światowego rynku, [w:] A. Kargulowa, S. M. Kwiatkowski, T. Szkudlarek (red.), Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Szomburg J., (2011), Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie, Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. | pl_PL |
dc.references | Śpiewak P., (2002), Słowa modne i niemodne (słownik), „Res Publica Nowa”, nr 10. | pl_PL |
dc.references | Toffler A., Toffler H., (1996), Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań: Wydawnictwo Zyski S-ka. | pl_PL |
dc.references | Wasilewski J., Skibiński A., (2008), Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin. | pl_PL |
dc.references | Wodak R., (2011), Wstęp: Badania nad dyskursem – ważne pojęcia i terminy, [w:] R. Wodak, M. Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | justdo@ujk.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-659-8.12 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |