| dc.contributor.author | Fortuna, Piotr | |
| dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
| dc.contributor.editor | Żakieta, Katarzyna | |
| dc.contributor.editor | Żebrowski, Mateusz | |
| dc.date.accessioned | 2022-08-30T16:58:22Z | |
| dc.date.available | 2022-08-30T16:58:22Z | |
| dc.date.issued | 2016 | |
| dc.identifier.citation | Fortuna P., Walka miłości z muzyką. O niezbyt "Mocnym uderzeniu" Jerzego Passendorfera, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 157-167, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.13 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8088-445-8 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43029 | |
| dc.description.abstract | W moim artykule analizuję „Mocne uderzenie” Jerzego Passendorfera, jedyny powstały w PRL musical filmowy (czy raczej „muzykol”, jak brzmi spolszczona nazwa gatunku), który ukazuje polski show-business tamtych czasów. Podczas analizy biorę pod uwagę dwa podstawowe konteksty: z jednej strony są to inne filmy należące do polskiej odmiany gatunku, z drugiej zaś – wzorcowy model amerykański. Odwołując się do wpływowej teorii Ricka Altmana, interpretuję film Passendorfera jako głęboko autotematyczny, a jego niespójności i niedociągnięcia traktuję jako symptomy pozwalające odsłonić mechanizmy polskiej kultury popularnej lat sześćdziesiątych. | pl_PL |
| dc.description.abstract | This paper is an attempt to analyze “Mocne uderzenie” by Jerzy Passendorfer, the only film musical (or rather „muzykol”, which is a polonized version of the name) made in People’s Republic of Poland which presents Polish show-business of the time. There are two major contexts of the analysis: other local realizations of the genre on the one hand, and model of the typical American film musical on the other. Referring to the influential theory by Rick Altman, I interpret Passendorfer’s movie as deeply autothematic and treat its inconsistencies and weeknesses as symptoms which reveal mechanisms of Polish popular culture of the sixties. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | musical | pl_PL |
| dc.subject | muzykol | pl_PL |
| dc.subject | Rick Altman | pl_PL |
| dc.subject | Jerzy Passendorfer | pl_PL |
| dc.subject | bigbit | pl_PL |
| dc.subject | rozrywka | pl_PL |
| dc.subject | show-biznes | pl_PL |
| dc.subject | kultura masowa PRL | pl_PL |
| dc.subject | big beat | pl_PL |
| dc.subject | entertainment | pl_PL |
| dc.subject | mass culture in People’s Republic of Poland | pl_PL |
| dc.title | Walka miłości z muzyką. O niezbyt "Mocnym uderzeniu" Jerzego Passendorfera | pl_PL |
| dc.title.alternative | Battle between love and music. On not so "Big Beat" by Jerzy Passendorfer | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
| dc.page.number | 157-167 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-446-5 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Piotr Fortuna – doktorant w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytutu Kultury Polskiej UW, absolwent filozofii i kulturoznawstwa w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UW. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat kina gatunków w PRL. | pl_PL |
| dc.references | R. Altman, The American Film Musical, Indianapolis 1987. | pl_PL |
| dc.references | R. Chaturski, Uderzenie niezbyt mocne, „Głos Szczeciński” 1967, nr 77. | pl_PL |
| dc.references | W. Godzic, Widz w świecie musicalu [w:] Kino gatunków, red. A. Helman, Kraków 1991. | pl_PL |
| dc.references | S. Grzelecki, W miarę mocne, „Życie Warszawy” 1967, nr 74. | pl_PL |
| dc.references | Hiv. [Roman Zimand], Kogo z kim ożenić, „Argumenty” 1967, nr 4. | pl_PL |
| dc.references | Obserwator, Koło, kółko graniaste, „Kierunki” 1966 nr 38. | pl_PL |
| dc.references | B. Węsierski, Nie za „Mocne uderzenie”, „Express Wieczorny” 1967, nr 75. | pl_PL |
| dc.references | P. Zieliński, Scena rockowa w PRL: historia, organizacja, znaczenie, Warszawa 2005. | pl_PL |
| dc.references | „GaPla”: Galeria Plakatu Filmowego http://gapla.fn.org.pl/plakat/3221/mocne-uderzenie.html?typ=tytul&q=mocne+uderzeni e&sort=alfabetycznie&page=1 [data dostępu: 20.11.2014]. | pl_PL |
| dc.references | Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy, reż. M. Jahoda, J. Rzeszewski, 1978. | pl_PL |
| dc.references | Lata dwudzieste, lata trzydzieste, reż. J. Rzeszewski, 1984. | pl_PL |
| dc.references | Mocne uderzenie, reż. J. Passendorfer, 1966. | pl_PL |
| dc.references | Przygoda z piosenką, reż. S. Bareja, 1968. | pl_PL |
| dc.references | Rejs, reż. M. Piwowski, 1970. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8088-445-8.13 | |
| dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
| dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |