Walka miłości z muzyką. O niezbyt "Mocnym uderzeniu" Jerzego Passendorfera
Streszczenie
W moim artykule analizuję „Mocne uderzenie” Jerzego Passendorfera, jedyny powstały w PRL musical filmowy (czy raczej „muzykol”, jak brzmi spolszczona nazwa gatunku), który ukazuje polski show-business tamtych czasów. Podczas analizy biorę pod uwagę dwa podstawowe konteksty: z jednej strony są to inne filmy należące do polskiej odmiany gatunku, z drugiej zaś – wzorcowy model amerykański. Odwołując się do wpływowej teorii Ricka Altmana, interpretuję film Passendorfera jako głęboko autotematyczny, a jego niespójności i niedociągnięcia traktuję jako symptomy pozwalające odsłonić mechanizmy polskiej kultury popularnej lat sześćdziesiątych. This paper is an attempt to analyze “Mocne uderzenie” by Jerzy Passendorfer, the only film musical (or rather „muzykol”, which is a polonized version of the name) made in People’s Republic of Poland which presents Polish show-business of the time. There are two major contexts of the analysis: other local realizations of the genre on the one hand, and model of the typical American film musical on the other. Referring to the influential theory by Rick Altman, I interpret Passendorfer’s movie as deeply autothematic and treat its inconsistencies and weeknesses as symptoms which reveal mechanisms of Polish popular culture of the sixties.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

