Show simple item record

dc.contributor.authorFortuna, Piotr
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorŻakieta, Katarzyna
dc.contributor.editorŻebrowski, Mateusz
dc.date.accessioned2022-08-30T16:58:22Z
dc.date.available2022-08-30T16:58:22Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationFortuna P., Walka miłości z muzyką. O niezbyt "Mocnym uderzeniu" Jerzego Passendorfera, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 157-167, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.13pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-445-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43029
dc.description.abstractW moim artykule analizuję „Mocne uderzenie” Jerzego Passendorfera, jedyny powstały w PRL musical filmowy (czy raczej „muzykol”, jak brzmi spolszczona nazwa gatunku), który ukazuje polski show-business tamtych czasów. Podczas analizy biorę pod uwagę dwa podstawowe konteksty: z jednej strony są to inne filmy należące do polskiej odmiany gatunku, z drugiej zaś – wzorcowy model amerykański. Odwołując się do wpływowej teorii Ricka Altmana, interpretuję film Passendorfera jako głęboko autotematyczny, a jego niespójności i niedociągnięcia traktuję jako symptomy pozwalające odsłonić mechanizmy polskiej kultury popularnej lat sześćdziesiątych.pl_PL
dc.description.abstractThis paper is an attempt to analyze “Mocne uderzenie” by Jerzy Passendorfer, the only film musical (or rather „muzykol”, which is a polonized version of the name) made in People’s Republic of Poland which presents Polish show-business of the time. There are two major contexts of the analysis: other local realizations of the genre on the one hand, and model of the typical American film musical on the other. Referring to the influential theory by Rick Altman, I interpret Passendorfer’s movie as deeply autothematic and treat its inconsistencies and weeknesses as symptoms which reveal mechanisms of Polish popular culture of the sixties.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectmusicalpl_PL
dc.subjectmuzykolpl_PL
dc.subjectRick Altmanpl_PL
dc.subjectJerzy Passendorferpl_PL
dc.subjectbigbitpl_PL
dc.subjectrozrywkapl_PL
dc.subjectshow-biznespl_PL
dc.subjectkultura masowa PRLpl_PL
dc.subjectbig beatpl_PL
dc.subjectentertainmentpl_PL
dc.subjectmass culture in People’s Republic of Polandpl_PL
dc.titleWalka miłości z muzyką. O niezbyt "Mocnym uderzeniu" Jerzego Passendorferapl_PL
dc.title.alternativeBattle between love and music. On not so "Big Beat" by Jerzy Passendorferpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number157-167pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-446-5
dc.contributor.authorBiographicalnotePiotr Fortuna – doktorant w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytutu Kultury Polskiej UW, absolwent filozofii i kulturoznawstwa w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UW. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat kina gatunków w PRL.pl_PL
dc.referencesR. Altman, The American Film Musical, Indianapolis 1987.pl_PL
dc.referencesR. Chaturski, Uderzenie niezbyt mocne, „Głos Szczeciński” 1967, nr 77.pl_PL
dc.referencesW. Godzic, Widz w świecie musicalu [w:] Kino gatunków, red. A. Helman, Kraków 1991.pl_PL
dc.referencesS. Grzelecki, W miarę mocne, „Życie Warszawy” 1967, nr 74.pl_PL
dc.referencesHiv. [Roman Zimand], Kogo z kim ożenić, „Argumenty” 1967, nr 4.pl_PL
dc.referencesObserwator, Koło, kółko graniaste, „Kierunki” 1966 nr 38.pl_PL
dc.referencesB. Węsierski, Nie za „Mocne uderzenie”, „Express Wieczorny” 1967, nr 75.pl_PL
dc.referencesP. Zieliński, Scena rockowa w PRL: historia, organizacja, znaczenie, Warszawa 2005.pl_PL
dc.references„GaPla”: Galeria Plakatu Filmowego http://gapla.fn.org.pl/plakat/3221/mocne-uderzenie.html?typ=tytul&q=mocne+uderzeni e&sort=alfabetycznie&page=1 [data dostępu: 20.11.2014].pl_PL
dc.referencesHallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy, reż. M. Jahoda, J. Rzeszewski, 1978.pl_PL
dc.referencesLata dwudzieste, lata trzydzieste, reż. J. Rzeszewski, 1984.pl_PL
dc.referencesMocne uderzenie, reż. J. Passendorfer, 1966.pl_PL
dc.referencesPrzygoda z piosenką, reż. S. Bareja, 1968.pl_PL
dc.referencesRejs, reż. M. Piwowski, 1970.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-445-8.13
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe