Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzczepańska, Aleksandra
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorŻakieta, Katarzyna
dc.contributor.editorŻebrowski, Mateusz
dc.date.accessioned2022-08-30T16:37:56Z
dc.date.available2022-08-30T16:37:56Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationSzczepańska A., "Hair" Miloša Formana. Musical rozliczający kontrkulturę, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 93-104, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-445-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43025
dc.description.abstractOd początku podjęcia prac nad musicalem „Hair”, Milos Forman zdawał sobie sprawę, że film spóźniony jest co najmniej o dekadę. Jednak jego miłość do scenicznego oryginału nie pozwoliły mu na porzucenie tego projektu. Po pokonaniu licznych barier piętrzących się na drodze reżysera, w końcu udało mu się stworzyć oryginalny obraz przedstawiający kulturę hippisów. Forman, jako przybysz zza żelaznej kurtyny podszedł do osiągnięć okresu kontrkultury z dystansem i ironią, przez co jego dzieło nie jest kolejną laurką wystawioną dzieciom-kwiatom, a stanowi ocenę minionego okresu. Takie rozliczenie stało się możliwe dzięki zmianom fabularnym i wprowadzeniu dramatycznego akcentu. Mimo negacji twórców broadwayowskiego oryginału i nieprzystawalności tematyki do współczesnych czasów, musical Formana odniósł sukces, a obecnie nosi miano kultowego. W powyższym artykule zawarta jest próba uchwycenia czym ów ruch się charakteryzował, a także przedstawienia sposobu, w jaki Forman podchodzi do epoki kontrkultury.pl_PL
dc.description.abstractAs he started to work on his musical “Hair”, Miloš Forman was aware of the fact that the movie should have been made at least a decade ago. However, because of his love to the stage original, he could not resign from that project. The director overcame many difficulties and finally created an original picture showing the hippie culture. As a newcomer from the Iron Curtain, he approached the achievements of the counter-culture period with distance and irony. That is why, his work is not another praise for the hippies but an evaluation of the past period. Such an evaluation was possible thanks to the plot changes and dramatic elements. Although he negated the authors of the Broadway original, his musical was successful and at present is described as a cult one. This article tries to describe the characteristics of that movement and to show the way in which Forman approached the period of the counter-culture.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkontestacjapl_PL
dc.subjectkontrkulturapl_PL
dc.subjecthippisipl_PL
dc.subjectMiloš Formanpl_PL
dc.subjectmusicalpl_PL
dc.subjectcounter-culturepl_PL
dc.subjectcontestationpl_PL
dc.subjecthippiespl_PL
dc.subjectMiloš Formanpl_PL
dc.subjectmusicalpl_PL
dc.title"Hair" Miloša Formana. Musical rozliczający kontrkulturępl_PL
dc.title.alternativeMiloš Forman’s "Hair". The musical assessing the counter-culturepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number93-104pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-446-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteAleksandra Szczepańska – (ur. 2 maja 1989 r. w Gdańsku), magister filologii polskiej ze specjalnością wiedza o teatrze i filmie na Uniwersytecie Gdańskim. Obecnie doktorantka filologicznych studiów doktoranckich także na Uniwersytecie Gdańskim. Członkini Koła Naukowego Filmoznawców UG oraz inicjatorka Zespołu badawczego ds. motywów baśniowych w filmie. Jej krąg zainteresowań oscyluje wokół wpływu czynników ekonomiczno-społecznych na tematykę poruszaną przez współczesne kino powszechne.pl_PL
dc.referencesHrapkowicz B., Hipisowski musical, „Film” 2009 r., nr 06.pl_PL
dc.referencesJarniewicz J., Włosy przeciwko Ameryce, „Gazeta Wyborcza” 2007 r., nr 252.pl_PL
dc.referencesKałużyński W., A ty noś, noś długie włosy, „Dziennik. Polska. Europa. Świat – Kultura” 2009 r., 07.31.pl_PL
dc.referencesKlejsa K., Filmowe oblicza kontestacji, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesKurpiewski L., Inne fryzury, ten sam ból głowy, „Newsweek Polska” 2009 r., nr 31.pl_PL
dc.referencesLedóchowski A., Długowłosi, „Kino” 1979 r., nr 12.pl_PL
dc.referencesMajewski L., Święty Franciszek Milosa Formana, „Film” 1981 r., nr 05.pl_PL
dc.referencesSkotarczak D., Historia amerykańskiego musicalu filmowego, Wrocław 2002.pl_PL
dc.referencesSkotarczak D., Początki amerykańskiego musicalu filmowego, [w:] Kino wobec sztuk. Związki, inspiracje, przenikanie, red. D. Skotarczak, J. Nowakowski, Poznań 2007.pl_PL
dc.referencesSłownik wiedzy o filmie, red. J. Wojnicka, O. Katafiasz, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesWieczorkowski A. J., Rock-opera z wydźwiękiem, „Film” 1981 r., nr 05.pl_PL
dc.referencesZarębski K. J., Długie włosy – krótki rozum?, „Film” 1989 r., nr 08.pl_PL
dc.referencesZielińska Donata, Forman znany i nieznany, „Iluzjon” nr 1, Warszawa 1988.pl_PL
dc.referencesAbsolwent, reż. M. Nichols, 1967.pl_PL
dc.referencesEasy Rider, reż. D. Hopper, 1969.pl_PL
dc.referencesGodspell, reż. D. Greene, 1973.pl_PL
dc.referencesHair, reż. M. Forman, 1979.pl_PL
dc.referencesHello Dolly!, reż. G. Kelly, 1969.pl_PL
dc.referencesJesus Christ Superstar, reż. N. Jewison, 1973.pl_PL
dc.referencesLot nad kukułczym gniazdem, reż. M. Forman, 1975.pl_PL
dc.referencesWest Side Story, reż. R. Wise, J. Robbins, 1961.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-445-8.08
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe