dc.contributor.author | Szczepańska, Aleksandra | |
dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
dc.contributor.editor | Żakieta, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Żebrowski, Mateusz | |
dc.date.accessioned | 2022-08-30T16:37:56Z | |
dc.date.available | 2022-08-30T16:37:56Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Szczepańska A., "Hair" Miloša Formana. Musical rozliczający kontrkulturę, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 93-104, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.08 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-445-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43025 | |
dc.description.abstract | Od początku podjęcia prac nad musicalem „Hair”, Milos Forman zdawał sobie sprawę, że film spóźniony jest co najmniej o dekadę. Jednak jego miłość do scenicznego oryginału nie pozwoliły mu na porzucenie tego projektu. Po pokonaniu licznych barier piętrzących się na drodze reżysera, w końcu udało mu się stworzyć oryginalny obraz przedstawiający kulturę hippisów. Forman, jako przybysz zza żelaznej kurtyny podszedł do osiągnięć okresu kontrkultury z dystansem i ironią, przez co jego dzieło nie jest kolejną laurką wystawioną dzieciom-kwiatom, a stanowi ocenę minionego okresu. Takie rozliczenie stało się możliwe dzięki zmianom fabularnym i wprowadzeniu dramatycznego akcentu. Mimo negacji twórców broadwayowskiego oryginału i nieprzystawalności tematyki do współczesnych czasów, musical Formana odniósł sukces, a obecnie nosi miano kultowego. W powyższym artykule zawarta jest próba uchwycenia czym ów ruch się charakteryzował, a także przedstawienia sposobu, w jaki Forman podchodzi do epoki kontrkultury. | pl_PL |
dc.description.abstract | As he started to work on his musical “Hair”, Miloš Forman was aware of the fact that the movie should have been made at least a decade ago. However, because of his love to the stage original, he could not resign from that project. The director overcame many difficulties and finally created an original picture showing the hippie culture. As a newcomer from the Iron Curtain, he approached the achievements of the counter-culture period with distance and irony. That is why, his work is not another praise for the hippies but an evaluation of the past period. Such an evaluation was possible thanks to the plot changes and dramatic elements. Although he negated the authors of the Broadway original, his musical was successful and at present is described as a cult one. This article tries to describe the characteristics of that movement and to show the way in which Forman approached the period of the counter-culture. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | kontestacja | pl_PL |
dc.subject | kontrkultura | pl_PL |
dc.subject | hippisi | pl_PL |
dc.subject | Miloš Forman | pl_PL |
dc.subject | musical | pl_PL |
dc.subject | counter-culture | pl_PL |
dc.subject | contestation | pl_PL |
dc.subject | hippies | pl_PL |
dc.subject | Miloš Forman | pl_PL |
dc.subject | musical | pl_PL |
dc.title | "Hair" Miloša Formana. Musical rozliczający kontrkulturę | pl_PL |
dc.title.alternative | Miloš Forman’s "Hair". The musical assessing the counter-culture | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 93-104 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-446-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Aleksandra Szczepańska – (ur. 2 maja 1989 r. w Gdańsku), magister filologii polskiej ze specjalnością wiedza o teatrze i filmie na Uniwersytecie Gdańskim. Obecnie doktorantka filologicznych studiów doktoranckich także na Uniwersytecie Gdańskim. Członkini Koła Naukowego Filmoznawców UG oraz inicjatorka Zespołu badawczego ds. motywów baśniowych w filmie. Jej krąg zainteresowań oscyluje wokół wpływu czynników ekonomiczno-społecznych na tematykę poruszaną przez współczesne kino powszechne. | pl_PL |
dc.references | Hrapkowicz B., Hipisowski musical, „Film” 2009 r., nr 06. | pl_PL |
dc.references | Jarniewicz J., Włosy przeciwko Ameryce, „Gazeta Wyborcza” 2007 r., nr 252. | pl_PL |
dc.references | Kałużyński W., A ty noś, noś długie włosy, „Dziennik. Polska. Europa. Świat – Kultura” 2009 r., 07.31. | pl_PL |
dc.references | Klejsa K., Filmowe oblicza kontestacji, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Kurpiewski L., Inne fryzury, ten sam ból głowy, „Newsweek Polska” 2009 r., nr 31. | pl_PL |
dc.references | Ledóchowski A., Długowłosi, „Kino” 1979 r., nr 12. | pl_PL |
dc.references | Majewski L., Święty Franciszek Milosa Formana, „Film” 1981 r., nr 05. | pl_PL |
dc.references | Skotarczak D., Historia amerykańskiego musicalu filmowego, Wrocław 2002. | pl_PL |
dc.references | Skotarczak D., Początki amerykańskiego musicalu filmowego, [w:] Kino wobec sztuk. Związki, inspiracje, przenikanie, red. D. Skotarczak, J. Nowakowski, Poznań 2007. | pl_PL |
dc.references | Słownik wiedzy o filmie, red. J. Wojnicka, O. Katafiasz, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Wieczorkowski A. J., Rock-opera z wydźwiękiem, „Film” 1981 r., nr 05. | pl_PL |
dc.references | Zarębski K. J., Długie włosy – krótki rozum?, „Film” 1989 r., nr 08. | pl_PL |
dc.references | Zielińska Donata, Forman znany i nieznany, „Iluzjon” nr 1, Warszawa 1988. | pl_PL |
dc.references | Absolwent, reż. M. Nichols, 1967. | pl_PL |
dc.references | Easy Rider, reż. D. Hopper, 1969. | pl_PL |
dc.references | Godspell, reż. D. Greene, 1973. | pl_PL |
dc.references | Hair, reż. M. Forman, 1979. | pl_PL |
dc.references | Hello Dolly!, reż. G. Kelly, 1969. | pl_PL |
dc.references | Jesus Christ Superstar, reż. N. Jewison, 1973. | pl_PL |
dc.references | Lot nad kukułczym gniazdem, reż. M. Forman, 1975. | pl_PL |
dc.references | West Side Story, reż. R. Wise, J. Robbins, 1961. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-445-8.08 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |