| dc.contributor.author | Żakieta, Katarzyna | |
| dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
| dc.contributor.editor | Żakieta, Katarzyna | |
| dc.contributor.editor | Żebrowski, Mateusz | |
| dc.date.accessioned | 2022-08-30T16:33:04Z | |
| dc.date.available | 2022-08-30T16:33:04Z | |
| dc.date.issued | 2016 | |
| dc.identifier.citation | Żakieta K., „Spectacular, Spectacular!” – kampowy spektakl i stylistyka wideoklipu. „Moulin Rouge!” Baza Luhrmanna, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 23-40, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.03 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8088-445-8 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43023 | |
| dc.description.abstract | Artykuł opisuje ostatnią część Trylogii „Czerwonej Kurtyny” Baza Luhrmanna – „Moulin Rouge!” (2001). Musical ten jest specyficzną hybrydą, która łączy w sobie intertekstualne odniesienia ze stylistyką typową dla wideoklipu. Reżyser korzysta tu z licznych cytatów i aluzji do dorobku operowego, wczesnego kina, tradycji teatralnej, a także XX-wiecznej muzyki popularnej. Wszechobecny nadmiar i sztuczność inscenizacyjną można przypisać wyraźnej tendencji kampowej, która staje się dominantą twórczości Luhrmanna. Odnajduje to potwierdzenie w wypowiedziach reżysera, którego pragnieniem było stworzyć obraz poruszający widzów dynamiczną zmiennością formy wizualnej. | pl_PL |
| dc.description.abstract | The paper describes the third part of “The Red Curtain Trilogy – Moulin Rouge!” (2001) by Baz Luhrmann. This musical is a specific hybrid connecting intertextual references with a video music style. Director uses plenty of quotes and allusions to operas, early cinema, theatre and also 20th century popular music. The omnipresent excess and the artificiality of mise-en-scène is based here on camp aesthetics. It is confirmed by the words of Baz Luhrman who has wanted to create a really stirring movie, but the dynamically visual aspect of picture should be the most significant part of it. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | Moulin Rouge! | pl_PL |
| dc.subject | Baz Luhrmann | pl_PL |
| dc.subject | kamp | pl_PL |
| dc.subject | wideoklip | pl_PL |
| dc.subject | spektakl | pl_PL |
| dc.subject | camp | pl_PL |
| dc.subject | music video | pl_PL |
| dc.subject | spectacle | pl_PL |
| dc.title | „Spectacular, Spectacular!” – kampowy spektakl i stylistyka wideoklipu. "Moulin Rouge!" Baza Luhrmanna | pl_PL |
| dc.title.alternative | „Spectacular, Spectacular!” – Camp Spectacle and a Music Video Style in Buz Luhrmann’s "Moulin Rouge!" | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
| dc.page.number | 23-40 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-446-5 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Katarzyna Żakieta – absolwentka filologii polskiej oraz kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Obecnie doktorantka w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ, gdzie przygotowuje dysertację na temat groteski w filmie współczesnym. Zajmuje się szeroko rozumianą kulturą popularną, kinem gatunków, fantastyką oraz estetyką kampu. Swoje artykuły publikowała m.in. w: „Panoptikum”, „Politei” oraz „Ogrodach Nauk i Sztuk”. | pl_PL |
| dc.references | Altman R., Gatunki filmowe, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2012. | pl_PL |
| dc.references | Andrew G., Guardian Interviews at the BFI. An Interview with Baz Luhrmann (I) http://www.theguardian.com/film/2001/sep/07/1 [data dostępu: 03.07.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Bellmore K., Raise the Curtain: Playing with the Narrative in Baz Luhrmann’s Red Curtain Trilogy https://reelclub.wordpress.com/2011/07/24/raise-the-curtain-playing-with-the-narrative-inbaz-luhrmann%E2%80%99s-red-curtain-trilogy/ [data dostępu: 03.07.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Booth M., Campe-toi! O genezie i definicjach campu [fragm.], tłum. M. Telicki, „Red” 2007, nr 3–4. | pl_PL |
| dc.references | Buśko P., Recital kampowej wrażliwości. Rocky Horror Picture Show, [w:] Musical. Poszerzanie pola gatunku, red. J. Maleszyńska, J. Roszak, R. Koschany, Poznań 2013. | pl_PL |
| dc.references | CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze, red. P. Oczki., Warszawa 2008. | pl_PL |
| dc.references | Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Poznań 1997. | pl_PL |
| dc.references | Czapliński P., Kamp – gry antropologiczne, [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012. | pl_PL |
| dc.references | Dębowska C., Baz Luhrmann i trylogia czerwonej kurtyny, „Kultura Popularna” 2002 nr 2. | pl_PL |
| dc.references | Godzic W., Jak umiera gatunek? Przypadek musicalu, [w:] Kino gatunków. Wczoraj i dziś, red. K. Loska, Kraków 1998. | pl_PL |
| dc.references | Gopal S. Moorti S., Bollywood in Drag: Moulin Rouge! and the Aesthetics of Global Cinema, “Camera Obscura” 2011, Vol. 25, nr 3. | pl_PL |
| dc.references | Gunning T., The Cinema of Attractions: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde, ”Wide Angle” 1986, Vol. 8, nr 3–4. | pl_PL |
| dc.references | Haltof M., Kino australijskie. O ekranowej konstrukcji Antypodów, Gdańsk 2005. | pl_PL |
| dc.references | Jarecka U., Świat wideoklipu, Warszawa 1999. | pl_PL |
| dc.references | Katafiasz O., Musical, [w:] Słownik wiedzy o filmie, Bielsko-Biała 2005. | pl_PL |
| dc.references | Maleszyńska J., Moulin Rouge! Musicalowy palimpsest, [w:] Musical. Poszerzanie pola gatunku, red. J. Maleszyńska, J. Roszak, R. Koschany, Poznań 2013. | pl_PL |
| dc.references | „Panoptikum” 2007, nr 6. | pl_PL |
| dc.references | Perkovich M., Michaśki, kamp, cioty i literatura amerykańska, [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012. | pl_PL |
| dc.references | Sawicki S., Gatunek literacki: pojęcie klasyfikacyjne, typologiczne, politypiczne?, [w:] Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, red. H. Markiewicz, J. Sławiński, Kraków 1976. | pl_PL |
| dc.references | Sontag S., Notatki o kampie, tłum. W. Wertenstein, „Literatura na Świecie” 1979, nr 9. | pl_PL |
| dc.references | Yang M., Moulin Rouge! And the Undoing of Opera, “Cambridge Opera Journal” 2008, Vol. 20, nr 3. | pl_PL |
| dc.references | Zbańska M., Tańczenie o obrazie – o tworzeniu i znaczeniu filmowego obrazu w Moulin Rouge! Baza Luhrmanna, „Roczniki Humanistyczne” 2013, tom 61, zeszyt 4. | pl_PL |
| dc.references | Australia, reż. B. Luhrmann, 2008. | pl_PL |
| dc.references | Beksa, reż. J. Waters, 1990. | pl_PL |
| dc.references | Cały ten zgiełk, reż. B. Fosse, 1979. | pl_PL |
| dc.references | Deszczowej piosenki, reż. S. Donen, G. Kelly, 1952. | pl_PL |
| dc.references | Dźwiękach muzyki, reż. R. Wise, 1965. | pl_PL |
| dc.references | Hair, reż. M. Forman, 1979. | pl_PL |
| dc.references | Mężczyźni wolą blondynki, reż. H. Hawks, 1953. | pl_PL |
| dc.references | Moulin Rouge!, reż. B. Luhrmann, 2001. | pl_PL |
| dc.references | Poszukiwaczki złota (1933, reż. M. LeRoy; 1935, 1937, reż. B. Berkeley) | pl_PL |
| dc.references | Rocky Horror Picture Show, reż. J. Sharman, 1975. | pl_PL |
| dc.references | Romeo i Julia, reż. B. Luhrmann, 1996. | pl_PL |
| dc.references | Roztańczony buntownik, reż. B. Luhrmann, 1992. | pl_PL |
| dc.references | Śpiewaka jazzbandu, reż. A. Crosland, 1927. | pl_PL |
| dc.references | Tańcząc w ciemnościach, reż. L von Trier, 1999. | pl_PL |
| dc.references | Ulica Szaleństw, reż. L. Bacon, 1933. | pl_PL |
| dc.references | West Side Story, reż. J. Robins, 1961. | pl_PL |
| dc.references | Wszyscy mówią kocham cię, reż. W. Allen, 1996. | pl_PL |
| dc.references | Zero patience, reż. J. Grierson, 1993. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8088-445-8.03 | |
| dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
| dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |