Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŻakieta, Katarzyna
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorŻakieta, Katarzyna
dc.contributor.editorŻebrowski, Mateusz
dc.date.accessioned2022-08-30T16:33:04Z
dc.date.available2022-08-30T16:33:04Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationŻakieta K., „Spectacular, Spectacular!” – kampowy spektakl i stylistyka wideoklipu. „Moulin Rouge!” Baza Luhrmanna, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 23-40, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-445-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43023
dc.description.abstractArtykuł opisuje ostatnią część Trylogii „Czerwonej Kurtyny” Baza Luhrmanna – „Moulin Rouge!” (2001). Musical ten jest specyficzną hybrydą, która łączy w sobie intertekstualne odniesienia ze stylistyką typową dla wideoklipu. Reżyser korzysta tu z licznych cytatów i aluzji do dorobku operowego, wczesnego kina, tradycji teatralnej, a także XX-wiecznej muzyki popularnej. Wszechobecny nadmiar i sztuczność inscenizacyjną można przypisać wyraźnej tendencji kampowej, która staje się dominantą twórczości Luhrmanna. Odnajduje to potwierdzenie w wypowiedziach reżysera, którego pragnieniem było stworzyć obraz poruszający widzów dynamiczną zmiennością formy wizualnej.pl_PL
dc.description.abstractThe paper describes the third part of “The Red Curtain Trilogy – Moulin Rouge!” (2001) by Baz Luhrmann. This musical is a specific hybrid connecting intertextual references with a video music style. Director uses plenty of quotes and allusions to operas, early cinema, theatre and also 20th century popular music. The omnipresent excess and the artificiality of mise-en-scène is based here on camp aesthetics. It is confirmed by the words of Baz Luhrman who has wanted to create a really stirring movie, but the dynamically visual aspect of picture should be the most significant part of it.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectMoulin Rouge!pl_PL
dc.subjectBaz Luhrmannpl_PL
dc.subjectkamppl_PL
dc.subjectwideoklippl_PL
dc.subjectspektaklpl_PL
dc.subjectcamppl_PL
dc.subjectmusic videopl_PL
dc.subjectspectaclepl_PL
dc.title„Spectacular, Spectacular!” – kampowy spektakl i stylistyka wideoklipu. "Moulin Rouge!" Baza Luhrmannapl_PL
dc.title.alternative„Spectacular, Spectacular!” – Camp Spectacle and a Music Video Style in Buz Luhrmann’s "Moulin Rouge!"pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number23-40pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-446-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Żakieta – absolwentka filologii polskiej oraz kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Obecnie doktorantka w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ, gdzie przygotowuje dysertację na temat groteski w filmie współczesnym. Zajmuje się szeroko rozumianą kulturą popularną, kinem gatunków, fantastyką oraz estetyką kampu. Swoje artykuły publikowała m.in. w: „Panoptikum”, „Politei” oraz „Ogrodach Nauk i Sztuk”.pl_PL
dc.referencesAltman R., Gatunki filmowe, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesAndrew G., Guardian Interviews at the BFI. An Interview with Baz Luhrmann (I) http://www.theguardian.com/film/2001/sep/07/1 [data dostępu: 03.07.2015].pl_PL
dc.referencesBellmore K., Raise the Curtain: Playing with the Narrative in Baz Luhrmann’s Red Curtain Trilogy https://reelclub.wordpress.com/2011/07/24/raise-the-curtain-playing-with-the-narrative-inbaz-luhrmann%E2%80%99s-red-curtain-trilogy/ [data dostępu: 03.07.2015].pl_PL
dc.referencesBooth M., Campe-toi! O genezie i definicjach campu [fragm.], tłum. M. Telicki, „Red” 2007, nr 3–4.pl_PL
dc.referencesBuśko P., Recital kampowej wrażliwości. Rocky Horror Picture Show, [w:] Musical. Poszerzanie pola gatunku, red. J. Maleszyńska, J. Roszak, R. Koschany, Poznań 2013.pl_PL
dc.referencesCAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze, red. P. Oczki., Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesCampbell J., Bohater o tysiącu twarzy, tłum. A. Jankowski, Poznań 1997.pl_PL
dc.referencesCzapliński P., Kamp – gry antropologiczne, [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesDębowska C., Baz Luhrmann i trylogia czerwonej kurtyny, „Kultura Popularna” 2002 nr 2.pl_PL
dc.referencesGodzic W., Jak umiera gatunek? Przypadek musicalu, [w:] Kino gatunków. Wczoraj i dziś, red. K. Loska, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesGopal S. Moorti S., Bollywood in Drag: Moulin Rouge! and the Aesthetics of Global Cinema, “Camera Obscura” 2011, Vol. 25, nr 3.pl_PL
dc.referencesGunning T., The Cinema of Attractions: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde, ”Wide Angle” 1986, Vol. 8, nr 3–4.pl_PL
dc.referencesHaltof M., Kino australijskie. O ekranowej konstrukcji Antypodów, Gdańsk 2005.pl_PL
dc.referencesJarecka U., Świat wideoklipu, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesKatafiasz O., Musical, [w:] Słownik wiedzy o filmie, Bielsko-Biała 2005.pl_PL
dc.referencesMaleszyńska J., Moulin Rouge! Musicalowy palimpsest, [w:] Musical. Poszerzanie pola gatunku, red. J. Maleszyńska, J. Roszak, R. Koschany, Poznań 2013.pl_PL
dc.references„Panoptikum” 2007, nr 6.pl_PL
dc.referencesPerkovich M., Michaśki, kamp, cioty i literatura amerykańska, [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesSawicki S., Gatunek literacki: pojęcie klasyfikacyjne, typologiczne, politypiczne?, [w:] Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, red. H. Markiewicz, J. Sławiński, Kraków 1976.pl_PL
dc.referencesSontag S., Notatki o kampie, tłum. W. Wertenstein, „Literatura na Świecie” 1979, nr 9.pl_PL
dc.referencesYang M., Moulin Rouge! And the Undoing of Opera, “Cambridge Opera Journal” 2008, Vol. 20, nr 3.pl_PL
dc.referencesZbańska M., Tańczenie o obrazie – o tworzeniu i znaczeniu filmowego obrazu w Moulin Rouge! Baza Luhrmanna, „Roczniki Humanistyczne” 2013, tom 61, zeszyt 4.pl_PL
dc.referencesAustralia, reż. B. Luhrmann, 2008.pl_PL
dc.referencesBeksa, reż. J. Waters, 1990.pl_PL
dc.referencesCały ten zgiełk, reż. B. Fosse, 1979.pl_PL
dc.referencesDeszczowej piosenki, reż. S. Donen, G. Kelly, 1952.pl_PL
dc.referencesDźwiękach muzyki, reż. R. Wise, 1965.pl_PL
dc.referencesHair, reż. M. Forman, 1979.pl_PL
dc.referencesMężczyźni wolą blondynki, reż. H. Hawks, 1953.pl_PL
dc.referencesMoulin Rouge!, reż. B. Luhrmann, 2001.pl_PL
dc.referencesPoszukiwaczki złota (1933, reż. M. LeRoy; 1935, 1937, reż. B. Berkeley)pl_PL
dc.referencesRocky Horror Picture Show, reż. J. Sharman, 1975.pl_PL
dc.referencesRomeo i Julia, reż. B. Luhrmann, 1996.pl_PL
dc.referencesRoztańczony buntownik, reż. B. Luhrmann, 1992.pl_PL
dc.referencesŚpiewaka jazzbandu, reż. A. Crosland, 1927.pl_PL
dc.referencesTańcząc w ciemnościach, reż. L von Trier, 1999.pl_PL
dc.referencesUlica Szaleństw, reż. L. Bacon, 1933.pl_PL
dc.referencesWest Side Story, reż. J. Robins, 1961.pl_PL
dc.referencesWszyscy mówią kocham cię, reż. W. Allen, 1996.pl_PL
dc.referencesZero patience, reż. J. Grierson, 1993.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-445-8.03
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe