dc.contributor.author | Żebrowski, Mateusz | |
dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
dc.contributor.editor | Żakieta, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Żebrowski, Mateusz | |
dc.date.accessioned | 2022-08-30T16:28:42Z | |
dc.date.available | 2022-08-30T16:28:42Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Żebrowski M., Musical, porno czy porno-musical. Rzecz o "9 songs" Michaela Winterbottoma, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 81-92, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-445-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43021 | |
dc.description.abstract | Artykuł skupia się na zagadnieniu przenikania się gatunków w filmie M. Winterbottoma "9 songs". Autor przytacza konwencje filmowego musicalu oraz kina pornograficznego w celu zbadania ich funkcjonalności w diegezie obrazu brytyjskiego reżysera. Jednocześnie decyduje się na pogłębioną analizę relacji muzyki do obrazu w "9 songs" wykorzystując teorię L. Williams oraz A. G. Piotrowskiej. Ostateczna konkluzja prowadzi do wniosków jasno wskazujących na konwergencję gatunków w filmie Winterbottoma, co pozwala reżyserowi zaprezentować sposób percypowania relacji międzyludzkich (G. Deleuze), a także ich ulotność (G. Bataille). | pl_PL |
dc.description.abstract | The paper focuses on a convergence of the genres in M. Winterbottom’s “9 songs”. The author describes the conventions of musical and porn to show its functionality in the British director’s movie. Simultaneously author presents the depth analysis of a relation between music and images in “9 songs”. For this purpose the author uses the L. Williams and A.G. Piotrowska theories. The final conclusion leads to an observation that the convergence of the genres in Winterbottom’s film lets show the way we perceive relationships (G. Deleuze) and its transience. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | hardcore | pl_PL |
dc.subject | musical sceniczny | pl_PL |
dc.subject | transgresja | pl_PL |
dc.subject | konwergencja gatunków | pl_PL |
dc.subject | stage musical | pl_PL |
dc.subject | transgression | pl_PL |
dc.subject | genres convergence | pl_PL |
dc.title | Musical, porno czy porno-musical. Rzecz o "9 songs" Michaela Winterbottoma | pl_PL |
dc.title.alternative | Musical, porn or porn-musical? Thing about the "9 songs" by Michael Winterbottom | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 81-92 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-446-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Mateusz Żebrowski – doktorant w Pracowni Antropologii Literatury Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się antropologią filmu i literatury oraz antropologią w sztuce, dziełami twórców szeroko pojętego realizmu magicznego oraz fantasy ze szczególnym uwzględnieniem takich twórców jak Fellini, Marquez, Pamuk, Barabáš, Kolski, Clarke. Publikował w „Filozofii. Pracach naukowych Akademii im. Jana Długosza”, „Kontraście”, w wielu tomach pokonferencyjnych oraz na blogu „nauko-wianki”. Jest współtwórcą oraz przewodniczącym Koła Naukowego Krytyków Filmowych Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Bataille G., Erotyzm, tłum. M. Ochab, Gdańsk 2007. | pl_PL |
dc.references | Bataille G., Historia erotyzmu, tłum. I. Kania, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Bazin A., Obrona Rosselliniego, [w:] Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Warszawa 1963. Cyt. za. A. Helman, André Bazin, [w:] Historia myśli filmowej, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Gdańsk 2007. | pl_PL |
dc.references | Bordwell D., Thompson K., Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Deleuze G., Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, tłum. J. Margasiński, Gdańsk 2008. | pl_PL |
dc.references | Klejsa K., Filmowe środki stylistyczne, [w:] Kino bez tajemnic, red. E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | Klimczyk W., Erotyzm ponowoczesny, Kraków 2008. | pl_PL |
dc.references | Kracauer S., Teoria filmu, tłum. W. Wertenstein, Gdańsk 2008. | pl_PL |
dc.references | Piotrowska A.G., O muzyce i filmie. Wprowadzenie do muzykologii filmowej, Kraków 2014. | pl_PL |
dc.references | Williams L., Hard core. Władza, przyjemność i „szaleństwo widzialności”, tłum. J. Burzyńska, I. Hansz, M. Wojtyna, Gdańsk 2010. | pl_PL |
dc.references | Williams L., Seks na ekranie, tłum. M. Wojtyna, Gdańsk 2013. | pl_PL |
dc.references | Żurawiecki B., Obrazki z życia erotycznego, „Film” 2005, nr 9. | pl_PL |
dc.references | 9 songs, reż. M. Winterbottom, 2004. | pl_PL |
dc.references | Imperium namiętności, reż. N. Oshima, 1978. | pl_PL |
dc.references | Imperium zmysłów, reż. N. Oshima, 1976. | pl_PL |
dc.references | Wasteland, reż. G. Travis, 2012. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-445-8.07 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |